Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

A Trónok harca világában a legaljasabb verzió sokszor maga a valóság

A Trónok harca világában a legaljasabb verzió sokszor maga a valóság

A Tűz és vér című fiktív történelemkönyvvel újabb csemegét kaptak a Trónok harca rajongói Westeros történetéről. Az előzménykötetnek is számító könyv fordítójával, Stemler Miklóssal beszélgettünk George R. R. Martin legújabb munkájáról. Interjú.

Nemrég jelent meg a Tűz és Vér című kötet, és amit egyből kiszúrt a szemem, hogy az ajánlója már-már kínosan hiányos, nem lehet pontosan tudni, milyen könyvet vesz a kezébe az olvasó.
George R.R. Martin és szerkesztői szerintem úgy gondolták, hogy aki megveszi a könyvet, tudja, mire ad ki pénzt. Szögezzük le: ez a könyv elsősorban a már meglévő rajongók számára készült, egy rendkívül részletes és izgalmas fiktív történelemkönyv, ami a Trónok harcában Dany által képviselt Targaryen-dinasztiának a korai időszakáról szól, Sárkány Aegon hódításától egészen III. Aegon uralmáig. Ez a Targaryen-uralom első fele, a 300 évből körülbelül 140. Ez a Trónok harca előtörténetének az előtörténete, azaz bár nem érünk el Robert lázadásáig sem, de az események sok esetben kapcsolódnak a regényekhez.
Miért így, félbevágva adták ki a könyvet? Láttunk már 1300 oldalas regényt Martintól.
A könyv tele van képekkel, és jóval nagyobb méretű, mint például a Kardok vihara puhaborítós kiadása, ami tényleg az 1300 oldalt veri. Ha egyben jelenik meg a Targaryen-ház története, az már kezelhetetlen mennyiség lett volna, ebből a könyvből kiindulva 3 millió karakter. Az eddigi leghosszabb regény, a Kardok vihara több mint 2 millió leütés volt, és már-már a kézben tarthatóság határát súrolta, míg a most megjelent könyv 1 millió 450 ezernél állt meg. Három millió karakterhez illusztrációkkal már kézikocsi kellene. Egyébként adta magát, hogy III. Aegon nagykorúságánál vágja el Martin a történetet, hiszen a Sárkányok tánca és az az utáni időszak kiemelt jelentőségű volt a dinasztia történetében. A következő hasonlóan fontos periódus a Blackfyre-felkelés lesz, ami már 70-80 évvel később történik. Persze, azt is lehet mondani, hogy Martin így a rajongók várakozását tüzeli tovább, de a jelek szerint nem kell majd annyit várni, mint a Trónok harca új részére, a Winds of Winterre, mert ez jó eséllyel kijön egy év múlva.
Ha már a rajongók volt szó, ők nehezen hisznek el bármit, miután hét éve várnak a Trónok harca 6. részére.
Igen, bár én megértem Martint, szerintem a Tűz és Jég dalát úgy kell kezelni, mint A Gyűrűk Urát. Miután ezt Tolkien megírta, rendkívül népszerű lett, és komoly várakozásokat fogalmaztak meg felé, ám ő valójában a Gyűrűháborút csak a sztori egy fejezeteként kezelte, és tulajdonképpen egész Középfölde történetét írta az élete végéig. A Trónok harca – pontosabban a Tűz és Jég dala – szintén csak egy része Westeros históriájának. Martin ráadásul nem ma kezdte el visszafelé bővíteni a történetét, a Blackfyre-felkelés után játszódó Egg és Dunk sztorikat több mint 15 éve kezdte el írni. Ezek után nem meglepő, hogy visszatért a Targaryen-dinasztia eredetéhez, és a rajongók nem is bánják ezt.

Forrás: HBO

Vajon ebből is lesz sorozat?
Jó kérdés. Amiről jelenleg tudunk, az a Hősök kora, ami a Trónok harca előtt játszódik több ezer évvel, ebből már szinte biztosan lesz pilot. Nyilván azért választotta ezt az HBO, mert itt is megjelennek a Mások. Ezen kívül még van 4-5 terv, majd kiderül, melyik valósul meg.
Az nem állhat a történet kettévágása mögött, hogy az HBO-s sorozathoz nem akartak spoilereket adni? A Targaryen-ház bukásánál még nem tisztázódott pár dolog.
A nagy titkok szerintem már kiderültek, ilyen például Havas Jon származása. Talán még Tyrion Lannister körül lehet némi meglepetés, hiszen a Sárkányok tánca felvet néhány kérdést a szüleivel kapcsolatban.
Na meg a sorozat befejezésekor csúcsra járathatják a Trónok harcához kapcsolódó kereskedelmi tevékenységet. Jöhet majd a díszdoboz…
Szerintem már olyan szinten van a Trónok harca-jelenség, hogy nem kell ilyen módszerekhez nyúlniuk, bár tudjuk jól, pénzből sosem elég. A könyvek és a sorozat között emellett kétségkívül szoros kapocs van, amikor kijön az HBO-n egy új évad, akkor a könyvek ismét az eladási listák élére kerülnek. A Tűz és vér persze más kategória, mint egy regény, ám ha harmadannyi példány elfogy belőle, mint a Tűz és Jég dala könyveiből, akkor már óriási könyvsikerről beszélhetünk – elvégre egy olyan könyvsorozatról van szó, amit világszerte százmilliók olvasnak, és Magyarországon is sok tízezren.
A Trónok harca sorozat könyveinek a szerkesztője voltál, most viszont fordítóként közreműködtél. Mennyiben volt más ezzel a könyvvel dolgozni?
Egyik sem volt sétagalopp. A regényekben is rengeteg helység és szereplő van, amire figyelni kell, itt viszont óriási és sokszor koncentrált adathalmazokkal kellett megbirkózni. A regényekben a stiláris elemekre és a magyarosítások egységességére kell elsősorban figyelni. A Tűz és vérben nagyon sok szereplő, helységnév, évszám található, emiatt volt nehezebb az új könyvvel dolgozni. Stilárisan valamivel egyszerűbb a helyzet, mert egy történelemkönyvről van szó, ennek megfelelően egyneműbb a szöveg, bár itt is előfordulnak tipikus Martin-féle párbeszédek és különböző vendégszövegek. Az sem könnyítette meg a munkát, hogy menet közben kaptunk egy 100 ezer karakteres módosításlistát, amit több rövidebb is követett, mivel lényegében az eredeti könyv utószerkesztésével párhuzamosan zajlott a fordítás. Végül bő három hónap alatt végeztünk.

Stemler Miklós és George R.R. Martin

Lenthár Balázs volt a szerkesztője ennek a könyvnek, akinek ez volt az első ilyen jellegű munkája. Miért rá esett a választás?
Kezdjük azzal, hogy én hogyan kaptam ezt a harctéri előléptetést. Novák Gábor, a Trónok harca sorozat könyveinek bevált fordítója nem tudta elvállalni a munkát (a többi közt egy másik Martin könyv miatt), és hogy ne legyen törés az eddigiekhez képest, én léptem elő fordítóvá. Igaz, hogy Balázsnak ez volt az első ilyen nagy volumenű munkája, de három fontos érv szólt mellette. Egyrészt ismeri ezt a világot mint rajongó, másrészt pedig történész. Mivel egy fiktív történelemkönyvről beszélünk, nagyon sokat számított, hogy ő történészfejjel gondolkodik. Kiszúrt olyan dolgokat, amelyek felett én elsiklottam. Harmadrészt ismerjük egymást nagyon régóta, és ez megkönnyítette a munkakapcsolatot.
A Trónok harca sorozat könyvei tele vannak utalásokkal, amelyekből lehet következtetni a jövőre. A Tűz és vérre mennyire jellemzőek a rejtett spoilerek?
Akad itt-ott, de mivel egy kvázi tudományos munkáról van szó, nem jellemzőek a szövegre jóslatok. Pár fontos utalás persze itt is előfordul, hiszen megtudjuk, honnan származik Dany 3 sárkánytojása. Érdekes utalás az is, hogy Alysanne királynő, amikor a Falhoz látogat, a sárkányával nem tud átrepülni felette. Ez akár egy kis szúrás is lehet az HBO forgatókönyvírói felé, hiszen a sorozatban Dany megjelenik a sárkányaival a Fal mögött, hogy megmentse Havas Jont, amit ez alapján elég nehezen tudna kivitelezni. A jóslatok és azok értelmezése helyett Martin itt egészen máshogy bánik a különböző valóságváltozatokkal. Jó történész módjára fiktív forrásokból összegyűjti a különböző verziókat, és azokat veti össze. Így egy eseményre több verzió születik, és azt már az olvasónak kell eldöntenie, melyiket részesíti előnyben.
Ráadásul, nem biztos, hogy ha a könyvben valamit badarságnak állítanak be, az tényleg nem igaz. Gondolok itt arra, hogy a Mások létezését is kétségbe vonják a Tűz és Jég világában, itt pedig arra találunk utalást, hogy egy sárkány otthagyott egy kupac tojást Deresben, amit szintén próbálnak cáfolni.
És könnyen lehet, hogy ennek lesz jelentősége, akár még az is előfordulhat, hogy a Winds of Winterben ezek a tojások előkerülnek.
A Tűz és vér első felében meglehetősen visszafogott a szexuális vonulat, aztán jön Gomba, az udvari bolond és vele megérkezik Martin világának a legperverzebb karaktere.
Tyrion Lannister turbóverzióban. Könnyű észrevenni a hasonlóságokat (törpe, szereti a nőket) és látványos, hogy Martin mekkora élvezettel írta meg Gomba történetét, aki az egyik forrása a Sárkányok tánca elbeszélésének. A törpe udvari bolondot egyetlen dolog érdekli, hogy minél szenzációsabb formában tálalja a történteket és saját szerepét azokban. A másik két forrás tiszteletreméltóbb, viszont politikailag motiváltak, így ironikus módon Gomba szenzációhajhász történetei sokkal több igazságot tartalmazhatnak. Tyrion egyébként valószínűleg azért a közönség egyik kedvenc karaktere, mert Martinnak is a kedvence, és szerintem az író hasonlít is bizonyos szempontból rá – a metsző, sokszor szarkasztikus humorban, és emellett a mély humánumban mindenképpen. Gombával hasonló a helyzet, ráadásul azért ilyen trágár mindkét karakter, mert az adott helyzetben ez talál célba, hiszen a valóság sokszor a legalantasabb vagy legaljasabb verzió.
Áprilisban jön a Trónok harca befejező évada az HBO-n. Mi a tipped, ki fog felülni a Vastrónra?
Én Dany-re tippelnék továbbra is, de nagy kérdés, hogy egyedül fog-e felülni.

Forrás: HBO

Havas Jonnal együtt? Az nagyon hollywoodi befejezés lenne, Martinra ez nem jellemző.
Mégiscsak a Tűz és Jég daláról beszélünk… Tegyük hozzá, hogy nem tudjuk, Jon milyen formában fog visszatérni a könyvben. A sorozatban nagyon könnyen letudták azt az apróságot, hogy meghalt, ám az eredeti történetből jól tudjuk, ha valaki meghal és a vörös Isten segítségével feltámasztják, teljesen átalakul a személyisége. Berric Dondarrion se lesz már önmaga, miután visszahozzák, Catelyn Stark, pedig pláne, ő szörnyű karikatúrája korábbi önmagának. Valószínűleg nem lesz olyan sima ügy, hogy felpattan és kész, mint a sorozatban.
Viszont Jon mellett szól, hogy erősebb a trónigénye.
És a Jég! Dany a Tűz, Jon a Jég. A szerelmi szálon túl az ő kapcsolatuk a világ megmentéséről szól, a tűz és a jég egymásra találásáról. Jon apja, Rhaegar Targaryen jóslata áll a háttérben, aki nemcsak azért vette el Lyanna Starkot, mert annyira megtetszett neki, hanem mert a két vérvonal keresztezése egyfajta „genetikai szerkesztés” is, amivel létrejön az az ember, aki szembe tud szállni a Másokkal. Az biztos, hogy együtt indulnak a trónra, az más kérdés, hogy együtt is ülnek-e fel rá. Szükség lesz-e áldozatra? Ki áldoz fel kit? Az is jó kérdés, hogy lesz-e mit uralni? Számomra a legfontosabb kérdés, mennyiben fog eltérni a sorozat és a regényciklus. Már most azt lehet látni, hogy óriási eltérések vannak, és az én véleményem szerint ez a sorozat kárára vált.
Akár teljesen más befejezés is lehet?
Nem hinném, arra ígéretet tettek, hogy nem lesz ilyen. Na meg Martinról beszélünk, van akkora szava, hogy ne történhessen ez meg. Persze, a sorozat készítői saját hibájukon kívül kerültek nehéz helyzetbe, hiszen egyszerűen elfogyott az alapanyag, mivel még nem készült el a Tűz és Jég dala két utolsó kötete. A sorozat első három évada jóval erősebb, mint az azt követő részek, Martin is szorosabban vett részt részt a munkában. Most már ötletelniük kell, és hiányzik az író zsenije az elkészült részek mögül.
Nincs valami belsős információd arról, mikor készül el a Winds of Winter?
Elméletileg jövőre kész lesz. De már elkészült idénre, tavalyra, három évvel ezelőttre is, vagyis semmi sem biztos. A helyzet engem egy Martin novellára, a Majomterápiára emlékeztet. A történetben egy bizarr fogyókúrás módszert próbál ki a főszereplő, amelyben egy majom ül az ember vállán és felfal mindent a gazdája elől. Így a majom óriásira nő, az ember pedig elsorvad. Ez találó metafora a függőségekre, és szerintem kicsit ilyen Martin és a Tűz és Jég dala viszonya is – nem hiába emlegette már a Sárkányok táncát is King Kongként. Szerintem nagyon jól jött a Tűz és Vér Martinnak, hogy megszabaduljon a majomtól, azaz az egyre fokozódó elvárásoktól, és felfrissüljön. Érződik a könyvön, hogy élvezettel dolgozott rajta, és ez kell ahhoz, hogy a Tűz és Jég dala hatodik részét befejezze. Mindehhez érdemes tudni, hogy a készülő könyvnek egy része már 2011-ben készen volt, és csak több évvel később tudatosult benne, hogy utol fogja érni a sorozat. Ez óriási csapás volt számára, hiszen az elképzelései más formában jelentek meg, és ez valószínűleg a munkájára is kihatott.