Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Ne tagadja, ön is ezt hallgatja karácsonykor!

Ne tagadja, ön is ezt hallgatja karácsonykor!

Nincs karácsony zene nélkül. Csakhogy az ünnepi szezon egyre inkább kitolódik, néhány kereskedő pedig már november elején elkezdi a karácsonyi ráhangolódást. Nem csoda, hogy december 20-a magasságában sokan már tényleg herótot kapnak, amikor a sokadik boltban is felzeng a Jingle Bells.  De mely dalokat hallgatja Szenteste a világ? És mennyit keresnek ezzel a zeneszerzők?

Létezik olyan vélemény, miszerint a karácsonyi zenék érzelmi sérülést okoznak az emberek lelkében. Bár ez a megállapítás csöppet túlzónak tűnik, tény, hogy a vásárlóknak és a vásárlási hajlandóságnak nem feltétlenül tesz jót az újra és újra megismétlődő Csendes Éj – részvétem a bolti eladóknak, akiknek egész nap ezt kell hallgatniuk. Egy üzletek háttérzenéjével foglalkozó cég tanulmányában például azt javasolja, hogy 10 dal közé mindössze egy karácsonyi számot érdemes betűzni, máskülönben az emberek egyszerűen besokallnak és kevesebb időt töltenek a boltokban.

De ne legyünk olyanok, mint Grincs: a zene rengeteget hozzáad az ünnepi hangulathoz, csak hát ilyenkor tényleg nagy dózisban érkezik. A rengeteg lejátszásnak vannak viszont nyertesei is:

a karácsonyi zeneszerzők, akik bankot robbantanak az ünnepi szezonban.

Gondoljunk csak bele, az előadók minden egyes lejátszás után jogdíjat kapnak, így egy népszerű karácsonyi számmal – még a megjelenés után sok-sok évvel is – rengeteg pénzt lehet keresni.

Ahol sokat süt a Nap, ott nem megy annyira a Jingle Bells

A rádióadók és az üzletek már november elején belekezdenek a karácsonyi hangulatkeltésbe, az emberek viszont jellemzően csak később hangolódnak rá az ünnepekre. Erről nehéz összesített adatokat találni, a zenei streaming szolgáltatások terjedésével azonban egészen pontos képet kaphatunk arról, hogy az átlag ember mikor kezd el ilyen dalokat hallgatni.

Forrás: Wikipedia

Míg november elején a lejátszott zenék csupán 1 százalékát teszik ki a karácsonyi dalok, addig a hónap végére ez a szám már 5 százalékra kúszik fel a legnépszerűbb streaming szolgáltató, a Spotify adatai szerint. A tetőpont természetesen december 24-én van, ekkor a világon hallgatott számok 22 százaléka valamelyik karácsonyi dal.

Magyarországon a Spotify adatai szerint november 18-án durran be a karácsonyi zenék hallgatottsága, december 24-én pedig már minden második dal az ünnephez kapcsolódik.

Érdekes módon összefüggés van a karácsonyi zenék hallgatottsága és az ország földrajzi elhelyezkedése között. Míg Svédországban az ünnepek közeledtével a teljes lakosság rákattan a karácsonyi zenékre, addig Brazíliába szinte senki.

Általánosságban kijelenthető, hogy minél északabbra helyezkedik el egy ország, annál több karácsonyi zenét hallgatnak az ott élők.

Egy Economistban megjelent cikk szerint a nappali órák száma, valamint az adott ország vallásossága is szerepet játszik a karácsonyi zenék népszerűségében.

Sőt, még az időjárás is hatással van az emberek zenehallgatására, esős napokon ugyanis 0,5 százalékkal több karácsonyi számot hallgatnak a Spotify felhasználói; a havazás elmaradása pedig akár dollár tízezrekkel is megrövidíthet egy-egy előadót.

De lássuk a lényeget, a karácsonyi zenék bajnokait!

A Spotify adatai szerint Mariah Carey örök slágere, az All I Want For Christmas is You utcahosszal veri a többi versenyzőt. E cikk írásakor 413 millió lejátszásnál tartott a dal, tavaly december 21. és 29. között pedig több mint 23 millió alkalommal hangzott el világszerte.

És ez csupán egy platform, nincs benne a többi zenei streaming szolgáltató, valamint a rádiós vagy tévés lejátszások.

Ez természetesen minden egyes évben hatalmas zsák pénzt jelent a művésznőnek – amivel valószínűleg ez a történelem egyik legnyereségesebb produkciója, főleg annak fényében, hogy a dalt állítólag 15 perc alatt dobták össze a szerzők. Mivel nem Mariah Carey írta a számot, a bevétel többfelé oszlik, azonban becslések szerint így is 370 ezer fontot (135 millió forint) hoz neki karácsonyra.

Érdekesség, hogy amikor kevesebb hó esik, akkor az emberek 20 százalékkal kevesebb karácsonyi dalt hallgatnak, ami Mariah Carey esetében 10 ezer dolláros kárt okoz – ironikus belegondolni, hogy a globális felmelegedés még ebben a szektorban is érezteti hatását.

A második helyezettet sem kell valószínűleg bemutatni senkinek, ez nem más, mint a Wham! Last Christmas című száma. Őszintén szólva, én nem tudnék még egy dalt mondani tőlük, ebből viszont minden évben összejön a fa alá való a zenekarnak.

A karácsonyi dalok harmadik helyén Michael Bublé It’s Beginning to Look a Lot Like Christmas szerepel.

Az alábbi az oldalon meg lehet nézni egy becslést arról, december 3-a óta mennyi pénzt termeltek a legnagyobb karácsonyi slágerek, a cikk írásának pillanatában Mariah Carey fent említett száma meghaladta az 500 ezer fontos bevételt.

Magyarországon nagyjából ugyanazokat a számokat hallgatjuk, mint a világ többi részén, annyi különbséggel, hogy Michel Bublé száma a negyedik helyen szerepel, míg a harmadik legtöbbet Brenda Lee karácsonyi slágerére hangolódtunk. A magyar ünnepi dalok közül a hazai felhasználók többsége Csondor Kata Add Tovább című számát játszotta le 2017 karácsonyán – igaz ugyan, hogy a Punnany Massif Élvezd című dalát többen hallgatták meg, de az nem karácsonyi.

A magyarországi kedvencekről, statisztikákról megkérdeztük az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesületet is, válaszukban azonban azt írták, egyelőre nem rendelkeznek kimutatásokkal, ám jövőre tervezik ezek elkészítését.

Ezeket hallgatjuk a filmekben

A filmek esetében némileg más dalokat találunk, igaz ezt nem a nép szavazta meg, hanem a rendezők választották ki.

Az IMDB-ről származó adatok szerint a leggyakrabban elhangzó Jingle Bells még talán nem is annyira meglepő, a második Auld Lang Syne viszont annál inkább. Ezt a skót dalt biztosan mindenki hallotta már, az angolszász országokban inkább újévkor szokták elénekelni. Ám mivel a filmipart leginkább az angolszász országok dominálják, logikus, hogy a világ gyakrabban találkozik ezzel, mint mondjuk egy hagyományos cseh karácsonyi/újévi dallal.

A lista harmadik helyére került Franz Schubert 1825-ban íródott Ave Maria című ópusza, amit elsőre ugyancsak nem gondolnék karácsonyi dalnak – részemről nem is igazán láttam karácsonyi jelenetekben, inkább csak ilyesmikben. A negyedik helyezettől viszont már egészen biztosan mindenkinek a karácsony jut eszébe, és a lista további szereplői is ismerősek lehetnek.

Borítókép: Flickr