Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Milliókat keresnek a YouTube-on, pedig legtöbbjük olvasni sem tud

Milliókat keresnek a YouTube-on, pedig legtöbbjük olvasni sem tud

Ryan még csak 8 éves, de máris akkora vagyont halmozott fel, ami a legtöbbeknek egy életen át sem sikerül. Egy év alatt többet keresett mint a filmsztár, Jennifer Aniston. A kisfiú YouTube csatornája, a Ryan ToysReview eddig 22 millió dollárt (kb 6,2 milliárd forint) hozott a család konyhájára, pedig Ryan egyáltalán nem csinál semmi különöset vagy látványosat a videókban, csupán kipróbálja a legújabb játékokat és édességeket kóstol.

A fiú, aki milliókért játszik

Kategóriájában idén megelőzte az eddigi Forbes listavezetőt is, a 21 éves Jake Pault, aki „mindössze” 21,5 millió dollárt keresett egy év alatt (a 2017. június 1-től 2018. július 1-ig tartó időszakot vizsgálták – Ryan egyébként ekkor még csak 7 éves volt). A kisfiú bevételei 12 hónap alatt megduplázódtak, 2016-ban „csupán” 11 millió dollár landolt a szülők bankszámláján a játéktesztelésnek köszönhetően. Az NBC megkérdezte Ryant, szerinte a többi gyerek miért szereti ennyire a videóit, amire ő nemes egyszerűséggel annyit felelt:

„Mert szórakoztató vagyok és vicces.”

A Ryan ToysReview csatornát 2015 márciusában hozták létre a fiú szülei, azóta több mint 17 millióan nézik, ahogy Ryan a játékgyártók legújabb termékeivel szórakozik.

A 22 milliós bevételből 1 millió származik a videók előtt felugró hirdetésekből, a többi a szponzorált tartalmaknak köszönhető.

Hogyan lehet pénzt keresni a YouTube-on?

Először is eredeti, saját tartalmakat kell feltölteni, amelyekkel – ha elég ügyesek vagyunk – bekerülhetünk a videomegosztó oldal partnerprogramjába. Ehhez a következő szükséges:

  • Az elmúlt 12 hónapban legalább 4 ezer megtekintett óra és ezer feliratkozó.

Amennyiben engedélyezzük a videóink melletti hirdetések megjelenítését, az azokból származó bevétel egy részét is megkaphatjuk. Lelkes, kezdő videobloggerként nincs más dolgunk, mint megadni a számlaszámunkat és a postacímünket, amelyre egy PIN-kódot küldenek postán – ezzel hitelesítjük, hogy valóban az adott csatorna tulajdonosa vagyunk -, és már kapjuk is a pénzt (20 ezer forinttól van kifizetés). A bevételeknek természetesen csak egy része származik a partnerprogramból (a videók előtt megjelenő hirdetésekből), a többi része a szponzori támogatásokból, a közösségi finanszírozásból és egyéb üzleti lábakból áll össze.

Mi a helyzet a magyar YouTube-sztárokkal?

Ha a Ryanhez hasonló korosztályból keresünk hazai youtubereket, mindenképpen meg kell említeni a 6 éves, pécsi Bánki Csanit, a Csani Csenöl sztárját, aki

72 ezres követőtábort tudhat magáénak, megtekintésben pedig már az egymilliós határt is elérte.

A fiút a videók elkészítésében szülei és bátyja, Bánki Benjámin segíti, aki maga is gyakorlottan áll a kamerák előtt, hiszen évek óta menedzseli saját csatornáját is.

A felsorolásból Szandimandi sem maradhat ki, attól függetlenül, hogy 2016-ban, az akkor 11 éves kislány törölte a csatornáját (a rengeteg negatív komment és a nevében létrehozott álprofilok miatt), hogy a tanulásra koncentrálhasson – a 11 ezer feliratkozóval rendelkező oldalért két éve díjat is kapott.

Itthon is akadnak tehát bőven olyan gyerekek, akik több tízezreket vonzanak a monitorok elé, sőt az egyik hazai csatorna kifejezetten 6-12 éves tehetségeket castingol, hogy vicces, szórakoztató tartalmakat gyártasson velük. A Szerinted? YouTube-csatorna videobloggereket szerepeltet hétről hétre, és most – hasonló tematikával – a kisebbeket is bevonnák a tartalomgyártásba.

„Feladtunk egy hirdetést a csatornánkon, hogy 6-12 éves gyerekek jelentkezését várjuk, videós formában, és rengeteg szuper felvétel érkezett

– mesélte a Zoom.hu-nak Csuzi Márton, a Special Effects Media kreatív producere. – A felhívásban elmondtuk, nyugodtan kérjék meg a szüleiket, hogy segítsenek a videók elkészítésében és a regisztrációban, így a szülőkkel is egyeztettünk, mielőtt elkészültek volna az első felvételek.”

Csuzi hangsúlyozta, a csatornánál ügyelnek arra, hogy csakis olyan témákban (iskola, bűvészek, gyereknevelés, édességkóstolás) szólaltassák meg a gyermekeket, amelyek később nem okozhatnak számukra kellemetlenséget, és az életkorukkal összhangban vannak.

„A gyerekvloggerkedéssel lehet karriert építeni, hiszen nézzük meg azokat, akik a 20-as éveikben kezdték, most már családi vlogokat gyártanak, és még mindig elképesztően sikeresek – mondta a kreatív producer. Hozzátette, a gyermekszínészekhez hasonlóan a gyerekvloggerek videókból származó bevételét is a szülők kezelik, ők döntenek arról, mire fordítják a befolyt összegeket.

Akik a legtöbbet keresik a YouTube-on

  1. Ryan ToysReview: 22 millió dollár
  2. Jake Paul: 21,5 millió dollár
  3. Dude Perfect: 20 millió dollár
  4. DanTDM: 18,5 millió dollár
  5. Jeffree Star: 18 millió dollár
  6. Markiplier: 17,5 millió dollár
  7. Vanoss Gaming: 17 millió dollár
  8. Jacksepticeye: 16 millió dollár
  9. PewDiePie: 15,5 millió dollár
  10. Logan Paul: 14,5 millió dollár

(Forbes)

És, hogy mennyit keresnek Magyarországon a youtuberek? Nos, az ő bevételük nem nyilvános, és tengerentúli kollégáikkal ellentétben nem is szívesen beszélnek róla, de információink szerint egy-egy szponzorált videóért akár több százezer forint is ütheti a markukat, így a havi gázsijuk két-hárommillió is lehet.

De jó ez a gyereknek?

„Egyelőre még nehéz megbecsülni, milyen hatással lesz a YouTube-on való szereplés a gyerekekre, hiszen egy viszonylag új jelenségről van szó – nyilatkozta Tóth Dániel a digitális világra specializálódott youtuber pszichológus a Zoom.hu-nak. – De az biztos, hogy

minél fiatalabb valaki, annál képlékenyebb a személyisége, az idegrendszere.”

A pszichológus szerint ha valakit sokan néznek az interneten, az elképesztő sikerélményt válthat ki, de sajnos ennek az ellenkezője is igaz, amennyiben ugyanis tömegesen elkezdik zaklatni az illetőt, az nagyon megviselheti egy fiatal személy lelkivilágát. A negatív élmény ráadásul ugyanolyan könnyen megtalálhat valakit a cyber bullying, a trollok hada, mint amilyen könnyen – gyakorlatilag órák alatt – virálissá válhat egy videó.

„Ez egy kényes téma. Ebben a korban a képernyő előtt töltött időt inkább limitálni kellene, hiszen amennyiben túlzásba viszik, figyelemzavarokat, viselkedészavarokat és autisztikus mintákat is eredményezhet – magyarázta Tóth. – Ezt persze ki lehet kerülni, amennyiben a gyerek tényleg csak játszik, és nem tájékoztatják folyamatosan arról, hogy mennyien nézték, és milyen troll kommentek érkeztek a videói alá. Viszont amennyiben követi ezeket az eseményeket, és megéli azoknak a súlyát, könnyen elbillenhet az önbecsülése.”

A szakértő úgy látja, hogy ilyen aktív online jelenlétnél, mint Ryan videói is, külső fókuszt kaphat a videón szereplő fiatal értékrendje, amennyiben elkezdi befolyásolni az emberek tetszése, pozitív-negatív reakciói, vagy, hogy mennyien lájkolják a felvételeket.

Önkizsákmányolásba, önprostitualizálódásba is átcsaphat.

„Ráadásul később, ha a gyermek bekerül egy közösségbe, ahol felismerik az arcát, könnyen érzékelheti a megkülönböztetést, akár pozitív (népszerűség), akár negatív (irigyek) irányban”– hangsúlyozta a szakértő. A pszichológus szerint ez a helyzet a celebgyerekhez hasonlítható, akiknél szintén nagy problémát okoz, hogy környezetük őszintén kezelje őket, ne a státuszt, a lehetőséget, az ismertséget vagy a pénzt lássák bennük, hanem önmagukért szeressék.

Borítókép forrása: YouTube