Kalandos előélete van a leleplezett kormánygépnek

Kalandos előélete van a leleplezett kormánygépnek

Újkorában metálezüst színben hasította a levegőt az a Falcon, ami a sokáig tagadott kormánygép lehet, és aminek létezését a Zoom.hu tárta fel. Tulajdonosa pedig egy, az adóparadicsom Bermudán működő cég volt. A Falcon 7X üzleti célú luxusrepülő nem ismeretlen a Honvédség előtt, hiszen nyáron már vettek egy ilyet katonai célra, erről a másikról viszont hallgattak, pedig a honvédelmi tárca leánycégének a tulajdona.

Egy gépet kérek! Kettő lett, maradhat?

A jelek szerint már tényleg van kormánygépe Magyarországnak: a Zoom.hu kiderítette, hogy szemben azzal, amit eddig állított a kormány és a Honvédelmi Minisztérium (HM), nem egy, hanem két “business jet” repülőt vásároltak. Míg az eddig elismert egyetlen légijármű katonai repülőgépként üzemel, a másik polgári gép, így is vette nyilvántartásba a Légügyi Hatóság, csak éppen egy HM-cég a tulajdonosa. Tehát:

  • van az augusztusban a HM kecskeméti repülőbázisára érkezett, 606-os katonai lajstromszámú, katonai jelzésű és csukaszürke katonai festésű Falcon 7X, amit a Honvédség állítása szerint szállító- és futárgépként használ, és csütörtökön, december 6-án is repültek vele.
  • Van egy másik Falcon 7X is, amely az állami Légügyi Hivatal aktuális, december 3-i polgári légijármű adatbázisában szerepel HA-LKX polgári lajstromjellel, a tulajdonosaként pedig a HM leánycége, a HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő Zrt. (HM EI) szerepel a papírokban.

Forrás: Magyarország Polgári Légijármű lajstroma

A HA-LKX lajstromjelű, HM-es tulajdonú, polgári célú Falconról hiába kérdeztük még első cikkünk megjelenése előtt a Honvédelmi Minisztériumot, választ azóta sem kaptunk. A gépről itt írtunk bővebben:

Megtaláltuk a letagadott másik honvédségi Falcont, ez már tényleg a kormánygép

Jól titkolta a kormány, hogy nem egy, hanem két Falcon luxusrepülőt vásárolt a Magyar Honvédség, mind ez idáig. Az egyik a bevallott katonai gép, a másik viszont polgári lajstromszámú, de a tulajdonosa a honvédelmi tárca leánycége, a HM EI Zrt. – derítette ki a Zoom.hu.

Adóparadicsom zászlója alatt szolgált

A HM leánycégén keresztül ma már állami tulajdonú Dassault Falcon 7X egy tízéves gép, meglehetősen érdekes előélettel. A 21-es gyári számú Falcon 7X-et 2008-ban gyártották, az első, a polgári légiközlekedésben a gépek azonosítására szolgáló lajstromjele a VP-BEH volt.

Egy Falcon 7X – illusztráció Fotó: Alan Wilson/Flickr

A VP-B kezdetű lajstromokat a Bermuda szigetén bejegyzett repülőgépek kapják, ez a gép 2009. január elsején került a Bermudára bejegyzett Go Ahead Aviation nevű cég tulajdonába. Mivel a brit felségterületnek számító atlanti-óceáni szigetcsoporton bejegyzett, de azon kívül tevékenykedő cégeknek nem kell helyi adót fizetni, Bermuda egy igazi adóparadicsom, így a legkülönbözőbb profilú cégek is szívesen választják.

A VP-BEH lajstromjelű Falcon útjai jól dokumentáltak a különböző légiforgalmi szakportálokon, és a repülőgépekért rajongó amatőr fotósok is rengeteg képet töltöttek fel róla: az elmúlt években megfordult Svájcban, Franciaországban, Máltán, sőt Puerto Ricóban is, de a leggyakrabban Spanyolországban.

Idén új festéssel jött Budapestre

A Falcon végül a sok ezer megtett kilométer után, bő egy évvel ezelőtt, 2017. november 9-én felségjelet és üzemeltetőt cserélt. Franciaországban vették újra lajstromba, új jelzése az F-HMGC lett, az üzemeltetését pedig átvette a Dassault Aviation nevű cég, amely a Falcon repülőgépeket gyártja.

A gép idén május 14-én átrepült Párizsból a holland Lelystand repülőtérre, ahol átfestették. Május 27-én valaki le is fotózta a repülőtér betonján, ahogy lemaszkolva, a festésre előkészítve várakozik:

F-HMGC Untitled Dassault Falcon 7X

F-HMGC Untitled Dassault Falcon 7X photographed at Lelystad (LEY / EHLE) by Erwin van Hassel

A festés után, június 8-án visszavitték a gépet Párizsba, ekkor a korábbi metálszürke helyett már fehér fényezése volt. Miután a gép visszatért a francia fővárosba, sokáig nem mozdult, majd július 23-án repültek vele egy jó nagy kört Franciaország felett – talán berepülési céllal.

Végül július 25-én jött a Falcon Budapestre, és kereken két hónapig itt volt a gép Ferihegyen. Szeptember 25-én visszavitték Párizsba, majd október 8-án ismét Budapestre hozták. Egy kétnapos tel-avivi kitérő után október 11-én jött vissza a gép a magyar fővárosba, ahonnét október 14-én elrepültek vele Zürichbe, másnap pedig visszajöttek vele Budapestre. Azóta ki sem mozdult a gép Ferihegyről, viszont közben november 8-án megkapta az új, magyar lajstromjelet és a légialkalmassági bizonyítványt.

Ezzel a beszerzéssel, és főleg azzal, hogy a Falcont hivatalosan nem katonai, hanem polgári célú gépként állították üzembe, egyre valószínűbb, hogy ez lesz a kormánygép, miközben ezt a kifejezést a honvédelmi tárca és a kabinet már az előző Falcon beszerzésénél is kínosan igyekezett kerülni. Pedig már akkor is elismerték, hogy a repülőt állami, diplomáciai utakra is a kormányzat rendelkezésére bocsátják, ha szükséges.

Már van egy nevében kormánygép

“Magyarország kormánya” jelöléssel repül az OTP magánrepülőgépe – szúrta ki az Átlátszó. Azt írták, Orbán Viktor miniszterelnök többször utazhatott már focimeccsekre és hivatalos látogatásokra is az OTP tulajdonában lévő, körülbelül 11 milliárd forint értékű magánrepülővel. Orbán Facebook-oldalán videó is van arról, hogy júliusban a HA-LKZ lajstromjelű géppel érkezett Berlinbe Angela Merkel német kancellárhoz. Emellett többször feltűnt a repülő focimeccsek helyszínein is, ahol éppen ott volt a kormányfő. Valószínűleg nem véletlen, hogy Csányi Sándor céges magánrepülője 2017 decembere óta „Magyarország kormánya” jelöléssel repked a világban, vagyis kvázi kormánygépként azonosítja magát a légtérben, ahelyett, hogy – a szokásoknak megfelelően – az üzemeltető, az Air-Invest Kft. nevét adná meg.

Borítókép: 2010. szeptember 22-én készült kép a VP-BEH lajstromjelű Falconról / Fotó: Aero Icarus/Wikimedia