Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Most már két kultfilmje is lesz a mostani koraharmincasoknak: a VAN és a Rossz versek

Most már két kultfilmje is lesz a mostani koraharmincasoknak: a VAN és a Rossz versek

Reisz Gábornak összejött az újrázás, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan után újabb korszakos filmet készített. A Rossz versek személyes, humoros és elképesztő formavilágú film lett. Spoilermentes kritika.

Reisz Gábor négy évvel ezelőtt a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannal rátapintott valami nagyon élőre és lélegzőre. A napjaink Budapestjén élő késő-húszas, kora-harmincas generáció filmjét forgatta le, amelynek tagjai részint még mindig anyjuk emlőjén lógnak, nem tudnak teljesen leválni és kicsit kilátástalan a jövőképük. Mindezt bájos, szívbemarkoló humorral, rengeteg öniróniával és égető egzisztenciális kérdésekkel teszi egy szakítás feldolgozásán keresztül, amelyben a legtöbb néző felismeri saját magát.

A Rossz versek, Reisz második alkotása kicsit testvérfilm, ugyanis Budapest ugyanúgy fontos szereplő, nemcsak díszlet, a vezérmotívum pedig ugyanúgy egy szakítás.

Viszont mégsem egy copy+paste-elt, több pénzből, de jobban elkészített film.

Fotó: Becsey Kristóf

A filmművészetben nem egyedülálló, hogy egy rendező a következő produkciójában is magával viszi előző alkotása alapmotívumait, mert annyi minden ragad benne. Ezt tette Szabó István az Álmodozások korában és az Apában, vagy Woody Allen az Annie Hallban, illetve a Manhattanben. (Részint idekívánkozik Nemes Jeles László Napszálltája is, amely ugyan nem témájában, hanem megvalósításában lett újrahasznosított, arról itt írtunk bővebben).

A Rossz versek egyébként azért sem újra felböfögése, megidézése a VAN-nak, mert más a stílusa, ha úgy tetszik, egy filmnyelvi bravúr. Asszociatív film, amelyben a vezérszál mellett (a 33 éves Merthner Tamás szakít a Párizsban ösztöndíjat töltő barátnőjével, Annával) legalább ugyanolyan fontosak az emlékek, amelyek körbejárják, mi is az a szerelem, ha létezik egyáltalán. Mindezt úgy éri el, hogy a Rossz versek elképesztő mennyiségű,

száznál is több helyszínen forgott és 180 jelenetet tartalmaz (maga a film 97 perces).

Ez valószínűleg szörnyen ködösen hangzik, és tényleg csak a megnézésekor nyer értelmet, de megnyugtatok mindenkit, nem lilaködös művészfilmről van szó. Olyan audiovizuális parádé a Rossz versek, aminek pont a külcsínje adja az igazi ízét, a VAN-ból jól ismert életszagú helyzetekből adódó humor mellett. Reisz játszik az idősíkokkal, a filmes utalásokkal, a műfajokkal, miközben ízig-vérig személyes és közvetlen marad.

Fotó: Valuska Gábor

A személyességhez az is sokat hozzátesz, hogy a főszereplő Merthner Tamás felnőtt énjét maga Reisz Gábor alakítja és ő narrálja a történetet is. Ez az utazás viszont nemcsak napjaink Budapestjét mutatja be, hanem a kilencvenes évekét is, az emlékekből pedig egy olyan háló alakul ki, amelynek a végeredménye valamiféle közös emlékezet. Ami nem idealizált, nem nyálszagú nosztalgikus lepellel bevont, hanem élő. Szadista informatika-tanárok, Szomszédok-hommage, lányvécében lopott csókok, béna óriásplakátok, ciki házibulik a nagyszülőkkel, helyi bolondok a 4-6 villamoson, kiüresedett vízilabda edzők és persze rossz versek jellemzik.

Az egészet pedig összeköti az a mágikus realizmus, ami már a VAN-ban is csodálatos volt, és amit ezúttal is sikerült jól megidézni.

Ugyanúgy hangsúlyos a zene, amit a professzionális zenészekből alakult VAN Filmzenekar alkotott, amely jócskán hozzátesz a látottakhoz, sőt, a Soundcloudon és Spotify-on egyaránt hallgatható tracklist még ki is egészíti a Rossz verseket, lévén, hogy közülük néhány nem vagy nem is úgy került a filmbe.

TE NEM (Rossz versek filmlemez)

TE NEM (Rossz versek filmlemez), an album by VAN filmzenekar on Spotify

Jó látni, hogy a VAN nemcsak egy egyszeri és megismételhetetlen, a csillagok kedvező együtt állása során létrejött produkció, hanem van ott még, ahonnan jött. Ráadásul egy olyan formavilágban előadva, amihez csak tessék-lássék módon lehet audiovizuális mankókat találni. Talán leginkább a már említett Annie Hall és az Egy makulátlan elme örök ragyogása bizonyos elemei állnak hozzá a legközelebb, de

ilyen filmet még nem láttál.

Ráadásul azzal, hogy nem szívességkártyák garmadájából és elhanyagolható mértékű filmalapos támogatásból készült, mint a VAN, a büdzsé lehetőséget adott arra, hogy olyan jelenetek készüljenek, mint ami ebben a mézesmadzag teaserben is látható:

Friss, üde, vidám, és ami nem elhanyagolható:

simán többször nézős film.

Ha nem is okoz akkora katarzist, mint a VAN, öröm nézni, hogy léteznek ilyen filmek. Vagy több ilyennek kéne készülnie, vagy Reisz Gábort kéne valahogy klónozni.

Rossz versek. Magyar film 97 perc, 2018. Értékelés: 10/10

A film bemutatója: december 27., de számos premier előtti vetítésen már december 8-tól elérhető, ezért érdemes a Rossz versek Fb-oldalát csekkolni.

Kiemelt kép: Szemerey Bence