Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

“Megtanulta Orbán Simicskától, csak csicskákkal működik a rendszer”

“Megtanulta Orbán Simicskától, csak csicskákkal működik a rendszer”

A héten komoly átrendeződés zajlott le a kormánypárti médiánál, az eddigi fideszes médiatulajdonosok sorban ajánlották fel érdekeltségeiket a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak.

Polyák Gábor, a Mérték Médiaműhely vezetője szerint bár az átlagembereknek szinte semmit nem jelent ez a változás és a NER is “csupán” évi pár milliárd forintot spórolhat mindezzel, a kormánypárti médiumok vezetőinek viszont komoly fejtörést okozhat, mert a kiskirályok elkezdték magukénak érezni ezeket a sajtótermékeket és kiszivattyúzni belőlük a pénzeket.

„Ennek a világnak most vége, ez egy világos üzenet volt számukra Orbán Viktortól” – mondta.

Az elemző ugyanakkor figyelmeztetett, a folyamat nem most indult, vissza kell tekintenünk egészen 2015-ig, amikor Simicska Lajos „önálló életre kelt”. Akkoriban Orbán még több kis erőközpontban gondolkodott, főként súlytalan szereplőkkel.

„A mostani centralizáció sokkal jobban elő van készítve, körül van bástyázva, nem lesz Simicska 2, ha mozdulnak, akkor a fejükre omlik minden” – véli Polyák.

Szerinte a G-napnak éppen az volt a komoly tanulsága, hogy csak „csicskákkal” lehet megcsinálni ezt a rendszert.

Attól viszont szerinte nem kell tartani, hogy mindenhol egységesen ugyanaz lesz a címlap, mint a Mediaworks portálok esetében az Orbán-interjúknál láthattuk, ugyanazt a – mint fogalmazott – perverz önállóságot élvezhetik, mint eddig.

„Az átkosban is elég volt hetente összehívni a főszerkesztőket” – tett hozzá. A mostani helyzet egyébként Polyák szerint nem sokban különbözik az érett szocializmus sajtóirányításától.

A szakember szerint volt még egy fontos üzenete az összevonásnak: megmutatni Európának, hogy ezt is megtehetik.

„Ilyen szintű központosítás nyugaton nincs, ez semmilyen módon nem egyeztethető össze a jogállamisággal vagy a demokráciával”.

Polyák úgy gondolja, a központosítás jól illeszkedik abba fordulatba, amit a Gruevszki-ügy vagy a fegyverkereskedők kiadása Oroszországnak is jelez: a kormány elengedte a látszatot, egyszerre több fronton is szembehelyezkedtünk a szövetségeseinkkel.

A Fidesz emellett az ellenzéknek is üzent a történtekkel. Polyák szerint azzal, hogy a Szabad Földet átvették a szocialisták volt pártpénztárnokától, Puch Lászlótól, azt akarták demonstrálni, hogy az „ősszocik” a rendszer részei és úgy táncolnak, ahogy Orbán Viktor fütyül. A Szabad Föld ráadásul egy nagyon értékes lap, mert épp azokon a vidéki kistelepüléseken olvassák, ahova a független sajtó már alig ér el.

A 476 médium között nem egy magazin található, arra a felvetésünkre, hogy akkor most már a bulvárlapokban is Orbán interjú lesz-e, Polyák úgy reagált: nem kell ilyen éles váltásokban gondolkodni. Inkább finom módszerekkel fogják átadni az üzeneteket. Példaként említette, hogy mostantól nagy szeretetben mutogathatják a párokat, míg a melegtémát kivehetik az újságokból. Ez szinte észrevétlen lesz, finom manipulációval mégis át lehet alakítani az olvasók világról való gondolkodását – zárta az elemző.

Felállt a központosított médiaportfólió

Szerdán jelentették be, hogy a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Talentis Group Zrt. megvásárolta a Magyar Idők kiadóját, és a Mediaworks-ön keresztül közvetett tulajdonába került a Borsot is kiadó Lapcom, az Inform Média, valamint a Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó vállalat. Egyúttal az is kiderült, hogy Mészáros a médiaérdekeltségeit a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak adja. A bejelentés után nem sokkal sorban jelezték a kormánypárti médiumok tulajdonosai, hogy ők is felajánlják az alapítványnak az érdekeltségeiket. Így egy helyen koncentrálódik többek között az Origo-t kiadó New Wave Media Group Kft., a HírTV Zrt., a HírTV médiaszolgáltatója, a Modern Media Group Zrt., a Lokál, a Lokál extra lapok, a lokal.hu és a 888.hu, a Retro Rádió, Ripost Média Kft., a Ripost napilap, a Hello! magazin, valamint a ripost.hu és a faktor.hu internetes hírportálok kiadója is, összesen 476 médiatermék került az alapítvány kezelésébe.