Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Csúszik a Lánchíd felújításának tervezése

Csúszik a Lánchíd felújításának tervezése

Évekig pénz sem volt rá – most meg tervező nem akad.

A tervek szerint már idén szeptemberben megkezdődött volna a Lánchíd felújítása, ám a teljesen kivéreztetett fővárosnak nem volt meg az ehhez szükséges 16 milliárd forintja. A kormány végül augusztusban bólintott rá, hogy 7 milliárddal kisegíti a projektet – így a múlt hónapban ki is írták a tervpályázatot, amelyek beadási határideje holnap járt volna. Nem meglepő módon 1,5 hónap alatt nem sikerült a pályázatokat összedobni, ezért ma BKK meghosszabbította a pályázati anyagok beadását – olvasható az uniós közbeszerzési értesítőben.

A BKK tervei szerint az építkezés 2019 őszén indulnak és két évig tartana, de ebbe az időbe bele kell férnie az Alagút és a híd pesti hídfője alatt húzódó rakparti villamos, közúti és gyalogos aluljáró teljes átépítést is – a villamos aluljáró árvízvédelmének megoldását. A beruházás a felújítás ideje alatt a Széchenyi lánchídon és a Várhegyi alagútban a közúti forgalom 18 hónapig, a gyalogos-kerékpáros forgalom 24 hónapig lehetetlen lesz a lezárások miatt.

A tervek szerint a Széchenyi lánchíd felújítása során elvégzik a meglévő közúti pályalemez teljes elbontását és újjáépítését, a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózióvédelmét, valamint a gyalogos korlátok műemléki felújítását – írta korábban a BKK. A kiviteli tervek módosítása szükségessé válik, mivel a gyalogosjárdák körülbelül 80 cm-rel szélesebbek lesznek, amelyhez igazodni fognak a mederpillérek körüli erkélyek, a hídfők, és a kőoroszlánok talapzatai. Megújulnak a hídtartozékok: hídsaruk, dilatációs elemek, kezelőjárdák.

Színes díszkivilágítást kap a Lánchíd

A kivitelezés során megtörténik a budai oldali szellőző-felépítmények és a lehorgonyzó kamrák felújítása, ez utóbbiak szigetelést kapnak, valamint kiépül a kamrák árvízi védekezési rendszere is. A Duna-meder szükség szerinti rendezése és a hajózási jelzések korszerűsítése (aktív radar kiépítése) mellett sor kerül a hídfőkben lévő gyalogos aluljárók átépítésére, szélesítésére, a hídfők lépcsőinek átépítésére, valamint a hídfők helyiségeinek felújítására és lehetőség szerinti hasznosítására (budai hídfőben nyilvános illemhely létesítése).

Műemlékvédelmi egyetértéssel a jelenleg egyágú közvilágítási kandeláberek helyett korhű képek alapján gondosan rekonstruált háromágú kandeláberek kerülnek a láncszerkezetekre. A hídon új, gazdaságos és környezetbarát LED technológiás közvilágítás épül ki, a díszvilágítás képes lesz egyedi színek megjelenítésére nemzeti, vagy fővárosi ünnepek alkalmával.

Fotó: Ivándi-Szabó Balázs