Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Peren kívüli megegyezésre készül a BKV az oroszokkal a metró kötbéréről

Peren kívüli megegyezésre készül a BKV az oroszokkal a metró kötbéréről

A BKV jogászai már előkészítették a bírósági peranyagot, mégis inkább peren kívüli megállapodással zárná le a közlekedési cég a hosszú ideje húzódó, milliárdos összegű kötbérvitáját a 3-as metró szerelvényeit felújító orosz céggel. Gyakorlatilag ultimátumot adtak a Metrowagonmash-nak: vagy hajlandóak a jelenlegi ajánlatnál többet fizetni és erről peren kívül megegyezni, vagy a BKV bíróságra viszi az ügyet – tudta meg a Zoom.hu.

Bíróság, de lehet másképp is

A BKV vezetése már nyár óta azon rágódik, hogyan rendezze a 3-as metró járműflottájának sok szempontból vitatott felújításához kapcsolódó kötbérvitáját a munkát elvégző orosz Metrowagonmash céggel. Két út áll a közlekedési cég előtt: a tárgyalások jelenlegi állása alapján elfogadja az oroszok fizetési ajánlatát, vagy bíróságra megy, mivel ez az összeg jóval alacsonyabb a BKV szerint jogosan járónál.

A 3-as metró felújított kocsijai Fotó: Veres Viktor

A csaknem másfél éve tartó jogi vitára rálátó, annak részleteit ismerő forrásaink szerint hivatalosan, írásban csupán mintegy százmillió forintnyi kötbérigényt ismert el az orosz fél, ám mivel szóban többször emeltek már az összegen és hajlandóak is lennének fizetni, a jogvita jó eséllyel peren kívüli egyezséggel zárulhat.

Úgy tudjuk, a tárgyalásoknak az adott lökést, hogy ősszel a Metrowagonmash felsővezetői Budapestre jöttek tárgyalni, és delegációjuk konstruktívnak mutatkozott. Hangsúlyozták, elismerik a BKV kötbérigényét, még ha a pontos összeget illetően van is vita közöttük, viszont szeretnék elkerülni, hogy bíróságon kössön ki az ügy. Ezért várhatóan hajlandóak lesznek a kompromisszumra, amire jó okuk van:

ha bíróság mondja ki, hogy hibásan teljesítettek, akkor ezt nem tüntethetik fel referenciaként, noha erre nagy szükségük lenne, hogy betörjenek az EU piacára.

“Emiatt nagyon nem akarnak bírósági eljárást, a kérdés tehát számukra sokkal inkább elvi, mint anyagi természetű, ráadásul néhány százmillió forint aligha számít a Metrowagonmash-nak” – fogalmazott forrásunk. Az oroszoknak tehát “csak” pár százmilliót kellene “ráígérniük” az eddigi, a hivatalos ajánlatnál nagyságrenddel nagyobb, szóban tett egymilliárd forint körüli ajánlatukra, ezt pedig már komolyan megfontolná a BKV.

Bőven egymilliárd forint feletti összeg a tét MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Forrásaink szerint a BKV azért is srófolná még feljebb az összeget, mert nincs könnyű helyzetben: ha elfogadják az egymilliárdot, bajuk lehet abból, hogy a számított összegnél kevesebbel is „beérték”, ha viszont perre mennek, akkor akár egy évekig húzódó eljárás végén még ennyit sem kapnak, és emiatt szintén kritika érheti a közlekedési céget.

A Fővárosi Önkormányzat illetékes testülete, a Pénzügyi és Ellenőrző Bizottság MSZP-s elnöke, Szaniszló Sándor a Zoom.hu-nak azt mondta: december 15-ig adott időt a BKV-nak, hogy elszámoljon az oroszokkal, de most hivatalos levélben is érdeklődött Bolla Tibor BKV-vezérigazgatónál, tájékoztatást kérve a tárgyalások állásáról. Erről a Zoom.hu is kérdezte a Metrowagonmash-t, ám cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak.

Miért járna kötbér, és mennyi?

A Zoom.hu értesülései szerint a BKV által jogosnak vélt kötbérigény legnagyobb részét a késedelmes szállításból adódó „büntetési pénz” teszi ki. Csak ez megközelíti az egymilliárd forintot. Az összeg már az elszámolási vita kezdetén, tavaly nyár elején 844 millió forint volt, mivel addigra a szerződés szerinti ütemezéshez képest 11 alkalommal „csúszott” az orosz fél.

Fotó: Veres Viktor

A 2015 augusztusában aláírt – mellékletek nélkül – 47 oldalas szerződés alapján még időben érkezett az első felújított szerelvény Budapestre 2016 májusában. Ha már ezzel, a prototípus-szerelvénnyel csúsztak volna az oroszok, az összegek is másként alakultak volna, hiszen a prototípus késedelmes szállítása önmagában 1,5 milliárd forintjába (plusz napi 1 millió) került volna a Metrowagonmash-nak.

Az utolsó, 37. szerelvény idén május végén készült el a cég Moszkva-közeli gyárában, Budapesten pedig június első felében állt forgalomba, így már csak felújított szerelvények közlekednek a 3-as vonalon.

A szerződés 37, egyenként hatkocsis szerelvény felújításáról szólt, vagyis 222 kocsit modernizáltak az oroszok 219,2 millió euróért, mintegy 69 milliárd forintért.

A szállítási határidők csúszása mellett a BKV azért is felszámítana kötbért az oroszoknak, mert a 2017 első felében jelentkező tömeges meghibásodások miatt hosszabb-rövidebb időre a forgalomól kivont szerelvények „állása” miatt szintén jár pénz – szerelvényenként napi 7,1 millió forint. Itt a teljes szerződés:

540_5802 by on Scribd

Ez a részösszeg is tetemes, mivel annak ellenére, hogy az oroszok referenciaberuházásként tekintettek az EU- és NATO-tagországnak szállított szerelvényekre, meghibásodás bőven akadt. Előfordult, hogy egyáltalán nem vagy éppen mindkét oldalon kinyíltak az ajtók, és gyakran adódtak kontakt-, illetve szoftverhibák.

A helyzet súlyát jelzi, hogy tavaly nyáron a Közlekedési Hatóság egy időre kivonta a forgalomból az összes szerelvényt.

Emlékezetes, ez volt az az időszak, amikor Tarlós István főpolgármester az ajtók záródását akadályozó, szerinte szándékosan elhelyezett fakockákról, ez alapján pedig „szabotázsakcióról” beszélt. Akkor a BKV rendőrségi feljelentést is tett, Tarlós kijelentése pedig – „nem tréfadolog a fakocka” – szállóigévé vált.

Természetben is fizethetnek

Az orosz fél és a BKV közötti tárgyalások alapján elképzelhető, hogy a kötbér egy részét a Metrowagonmash nem készpénzben, hanem természetben fizeti, vagyis pótlólagos beruházásokat, alkatrészeket ad, vagy akár “hozzácsap” még egy-két szerelvényt a flottához. Korábban felmerült az is, hogy a jelenlegi, nem túl hatékony légcserélő rendszer helyett a kötbér fejében utólag légkondicionálókat szereljenek be az oroszok. „Lehet ilyeneken szórakozni, hogy legyen klíma, azt is lehetne követelni, hogy legyen büfékocsi is” – ezt Tarlós István mondta a légkondit hiányoló kritikákra. Valószínűleg hiába közlekednek még 30 évig a felújított szerelvények Budapesten, tényleg nem lesz bennük légkondi: az utólagos beszerelés a BKV és az oroszok szerint is “szinte teljesen kizárt”. Azért, mert miután a szerződésben eredetileg nem volt benne a klíma beépítése, az oroszok nem ahhoz méretezték a födémet, vagyis a kellően meg nem erősített födém, illetve az oldalfalak nem is bírnák el a kocsinként két darab, egyenként 300-350 kilós szerkezet súlyát, ráadásul aligha férnének el a tetőn.

Borítókép: A 3-as metró egyik felújított szerelvénye / MTI Fotó: Balogh Zoltán