Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Miért érezzük mentális hadviselésnek a korai Jingle Bells-t a plázákban?

Miért érezzük mentális hadviselésnek a korai Jingle Bells-t a plázákban?

Mint minden évben, most is hetekre vagyunk attól, hogy fojtogató gúzsba kössön minket a plázák csillogó, Last Christmas-szagú girlandja és elkezdődjön az őrület, amit úgy hívnak, plázás karácsony. Kiderült, nem indokolatlanul ráng néha a szemhéjunk Rudolftól és a rénszarvasoktól, tényleg lehet rossz hatással mindez a mentális egészségünkre.

Egy brit pszichológus, Victoria Williamson állapította meg, hogy hullámzó kapcsolat fűz minket a karácsonyi dalokhoz és ahhoz, hányszor halljuk őket egy adott időszakban. Az eleinte kellemes, mézeskalács illatú visszaemlékezés a negyvenezredik Jingle Bells-től egy katatón, dülöngélő stresszvásárlássá válhat, ahol a környezetünk felé érzett megfelelési kényszer már novemberben felőrölheti az idegeinket.

Szkotniczky Péter zeneterapeuta, család- és párterapeuta szerint ahogy egy kezelés során is csak a mélyben lapuló érzelmek és gondolatok katalizátoraként funkcionál a zene, itt is egyénfüggő, kiből, mit vált ki a nem túl csendes éj.

“Semmiképp nem lehet ezek alapján egy egyetemes elméletet felállítani, mert ha valaki régóta magányosan vagy fájó emlékekkel éli meg az ünnepeket, annak nagy valószínűséggel szomorú élmény lesz átmenni a Szenteste körüli időszakon. Legalábbis addig, amíg el nem kezd dolgozni azon, hogy ez ne így legyen” – mondta a Zoom.hu kérdésére a szakember, aki szerint szabadon eldöntheti mindenki, hogy számára miről szóljon a karácsony.

“Akinek rendben vannak a dolgok a fejében, azt holmi vásárlás közbeni halk zene sem fogja kizökkenteni, míg a legvidámabb számokhoz is kötődhetnek fájdalmas szakítások vagy akár a feldolgozatlan gyász élménye.

A világ az van, és csak rajtunk múlik, hogy fordítjuk le a felénk áradó ingereket a hétköznapokban.”

A pénztárosoknak a legnehezebb

Viszont sem vásárlóként, sem zeneterapeutaként nem ért egyet a korai karácsonyi hangulatfokozással dr. Konta Ildikó klinikai szakpszichológus, a Magyar Zeneterápiás Egyesület alapító elnöke.

“A zene a hangulati élet kapuján kúszik be, befolyásolja az érzelmeinket és személyes asszociációkat mozgósít, ami nem minden esetben a boldogság. Ezért is lenne érdemes az aranyközéputat választani. A kellemes közérzet is lehet jó marketing, lehet jobb, mint karácsonyi dalokkal kiűzni az egyébként szívesen betérő vásárlót” – válaszolta a Zoom.hu megkeresésére, hozzátéve,

a zene Janus-arcú: lehet vele segíteni, de ugyanígy ártani is, és mindenképp foglalkozni kellene az ilyenkor bekövetkező telítődés élményével és annak hatásaival.

“A zene és a zenei reklám értékét is valójában a csönd adja meg. Az ilyen ellentétpárok egyensúlyának megbomlása mentálisan kifárasztja az embert és főként az ott dolgozókat. Az egyik bevásárlóközpont pénztárosainak képviselője felhívott egyszer egy hasonló témában készült rádióműsor után, hogy segítsek nekik, mert már nem bírják elviselni a monoton, ismétlődő ünnepi dalokat, amit ők már megterhelő zajnak élnek meg.”

Karácsonyfadíszek wgy budapesti bevásárlóközpontban advent első vasárnapján, 2015. november 29-én.
MTI Fotó: Balogh Zoltán

Tudatos stratégiát követnek a plázák

Ráadásul az október végétől kint álló Mikulás figurák és a melléjük társuló esetleges meleg időjárás még időzavart is okozhat, ami tovább gyorsítja az amúgy is túlpörgetett mindennapokat.

“A hang rezgés, amit átvesznek a sejtjeink. A gyorsuló időben amúgy is gyorsabbak vagyunk, ha ezt további hangi és képi élménnyel fokozzák, az károsan befolyásolja időélményünket például a korai őszből rögtön a télbe.”

Akár a régi karácsonyok nosztalgiáját, akár mentális rángógörcsöt okoz, van egy sokkal racionálisabb megközelítése is a jelenségnek, ami tudatos stratégia a bevásárlóközpontok részéről.

“A korai karácsonyi hangulat a nagyobb bevásárló komplexumokban mindig az ember pénztárcáját célozza meg, és hiába van tisztában ezzel mindenki, a csillogás és a csak egy valamit had engedjek meg magamnak gondolata mindig erősebb, mint a tudatos vásárlás. Az üzletek marketingeseit pedig a legkevésbé sem érdekli, hogy felhúzott szemöldökkel vásárolunk-e vagy anélkül” – mondta a Zoom.hu-nak Skultéti-Szabó Katalin klinikai szakpszichológus, aki inkább a fogyasztói társadalom ösztönzését látja a csilingelő száncsengőben, mint sem a mentális hadviselést.

A budapesti Corvin Plaza üzemeltetési igazgatója, Szabó Gabriella a Zoom.hu megkeresésére elmondta, a bevásárlóközpontban idén november harmadik hetétől lesz látható a karácsonyi dekoráció, ami december másodikától – kapcsolódva a pláza négy héten átívelő adventi programjához – egy extra karácsonyi installációval is kiegészül. Hasonlóan kiforrott a koncepció a zenékkel kapcsolatban is:

November 16-ától december elsejéig még csak egy-egy karácsonyi dalt hallhatnak majd a látogatók óránként, de ahogy közeledik az ünnep, úgy kapcsolunk magasabb fordulatszámra mi is. Igyekszünk majd népszerű, de azokon belül is igényes pop és jazz számokat válogatni – írta az üzemeltetési igazgató.

Arra kérdésünkre, hogy volt-e már ezzel kapcsolatban bármilyen negatív visszajelzés, azt felelte, mindenféle véleményre van példa, de sokkal inkább azt veszik észre, hogy a vásárlók szeretik és igénylik a karácsonyi hangulatot, sőt a november közepén kezdődő aktivitást sem tartják túl korainak.

Egy biztos: meleg fények, fenyőillat és Mariah Carey idén is velünk lesznek. Az pedig végső soron csak rajtunk múlik, hogy úgy döntünk, utáljuk-e mindezt, vagy megpróbáljuk kellemes háttérzajjá szűrni a kötelező ajándékvásárlások alkalmával.

(Borítókép illusztráció: Pixabay)