Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Késsel a torkodon kényelmetlenül feszengsz az év egyik legjobb magyar filmjén

Késsel a torkodon kényelmetlenül feszengsz az év egyik legjobb magyar filmjén

Ujj Mészáros Károly filmje az utóbbi évek egyik legjobb magyar krimije/thrillere, főleg azért, mert jobban megdolgoztatja a nézőt. Az X – A rendszerből törölve szinte szöges ellentéte a rendező előző filmjének, a Liza, a rókatündérnek, viszont hasonlóan magas színvonalú.

Ujj Mészáros Károly több kollégáját „átmentette” a Liza, a rókatündérből, Bede Fazekas Szabolcs, Schmied Zoltán, Balsai Móni és Szabó Győző is szerepet kapott, a forgatókönyvet pedig ezúttal is Hegedűs Bálinttal együtt írták. Hiába a sok egyezés, a néző Csudapest helyett megkapja Budapestet, a magyar valóságot, egy szinte tökéletes thrillerbe/krimibe csomagolva. Bár a téma nem az utcán hever, a film üzenete a legégetőbb kérdéseinkre reagál, az „X”-et lehetetlen csak krimiként nézni. Ez a valóság csak annyiban tér el a nap, mint nap látottaktól, hogy elképesztően van fényképezve és jobb a háttérzenéje is.

Fotó: Intercom/Pintér Leó

A képi világ lebilincselő, ha egy árva szó nem hangzana el, akkor is végig lehetne nézni a filmet, ráadásul a kamera néha olyan utakat jár be, hogy élmény minden egyes képkockája. A filmben sokszor feltűnik a „megfordított” Budapest képe, ami azon túl, hogy szintén gyönyörű, picit szájbarágóssá teszi a mondanivalót, miszerint

feje tetejére állt a világ, az üldöző lett az üldözött és fordítva.

Az X – A rendszerből törölve alapvetően inkább bűnügyi film, pláne, hogy Ujj Mészáros Károly kimondottan a skandináv krimik irányvonalát akarta követni. A történet nem pusztán egy rendőrségi ügy felfejtéséről szól, mélyre hatol a szereplők lelkivilágában, jó adag társadalomkritikát megfogalmazva. Mint zsánerfilm, az egyik legjobb, ami az utóbbi években bűnügyi/krimi műfajban készült, tele van csavarokkal, izgalmas, feszült hangulatú, a színészek pedig szinte tökéletesen hajtják végre a feladatukat.

Az alaptörténet szerint több rejtélyes gyilkosság is történt Budapesten, amelyeket öngyilkosságnak álcáztak. A főszereplő, Éva ezek után nyomoz és bár megpróbálják megakadályozni, egyre mélyebbre jut a szövevényes ügyben, amelyben ő mint az egyik áldozat felesége is érintett.

Fotó: Intercom/Pintér Leó

Ujj Mészáros Károly filmjére azonban nem lehet csupán krimiként tekinteni, elsősorban azért, mert hol egészen konkrétan, hol csak jelzésként, de reagál a hazai politikai viszonyokra is (igaz, épp annyira, hogy akár le is lehessen ezt tagadni). A Molnár Áron által alakított anarchista fiú üzeneteit például bármelyik magyar kormányellenes tüntetésen osztogathatták volna.

A film körülbelül kétharmadánál már lehet tudni, hogy az a rossz, akiben nagyon meg kellene bíznunk, nem feltétlenül az utcai zavargók között kell keresni a legkártékonyabb embereket.

A politikai utalások a tüntetők által nyomtatott/osztogatott feliratok esetében egészen konkrétan megjelennek, de többször előjön a máig tisztázatlan kilencvenes évekbeli olajbotrány is, de csak jelzésként szolgál: vannak részeredmények, kicsit talán mindig közelebb kerülünk az igazsághoz, de a végső megoldás egyelőre láthatatlan. Ha megmenthetjük saját vagy hozzátartozóink bőrét, kevesebbel is beérjük.

Fotó: Intercom/Pintér Leó

A főszereplő, Éva (Balsai Móni) lánya például közvetve a hatalom áldozatává válik, minden megaláztatást el kell tűrnie a befolyásos apuka gyermekétől, már az öngyilkosság gondolatáig is eljut, végül azonban nem vet véget az életének. A problémái nem szűnnek meg, csak enyhülnek, mint a tünetek Éva pánikrohamai esetében. A film elején picit zavaró, már-már idegesítő, ahogy a főszereplő rohamát en bloc ránk zúdítják, ráadásul nagyon hangosan, de ez is kell ahhoz, hogy aztán érezzük, milyen az, ha megszűnik. Mármint a zihálás, nem a betegség.

Éva nagy eredményeket ér el a nyomozás során is, az aktát viszont nem zárhatja le, Budapest a film végére egy kicsit ferdébb lesz, de nem vesz 180 fokos fordulatot.

A film több kérdést tesz fel, mint ahány választ ad, így kicsit jobban megdolgoztatja a nézőt és nem csak azért, mert Ujj Mészáros Károly filmje a történet és az audiovizuális ingerek miatt szinte végig fojtogató légkört teremt. A film végére ugyan feloldódik ez a nyomasztó hangulat, már-már békések a záró képsorok, de ez csak még rémisztőbbé teszi az élményt, hisz azt mutatja, mindenki képes a vádalkura, még, ha ezt magának sem vallja be.

X – A rendszerből törölve. Magyar thriller, 114 perc, 2018. Értékelés: 10/10

Bemutató: november 1.