Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Ezt a filmet nézze meg a párkapcsolatokról, ne a nemzeti konzultációt töltögesse

Ezt a filmet nézze meg a párkapcsolatokról, ne a nemzeti konzultációt töltögesse

A Nyitva egyrészről egy könnyed vígjáték, másrészről viszont a magyar társadalom tökéletes lenyomata: párkapcsolati szorongásokkal, hűséggel, megcsalással és a gyerekvállalás dilemmáival együtt. Második kritika, ezúttal női szemszögből.

Nem hiszek a monogámiában” – mondja valahol a Nyitva című film közepén Péterfy Bori karaktere az ellaposodott szexuális életét megmenteni kívánó Fanninak. Vígjátékról van szó, a mozi zsúfolt termén végig is fut a nevetés, de nem felszabadult, inkább az a feszengős fajta. Nem tudok nem arra gondolni, hogy ott és akkor legalább száz olyan ember ült, aki hallotta már ezt a mondatot valamikor az életében: jobb esetben egy közeli baráttól, rosszabban a saját párjától egy hosszúra nyúlt nyáresti beszélgetés alatt.

Ebben a filmben ugyanis pont az a legnagyszerűbb, hogy a szórakoztatás mellett olyan dolgokat is az arcunkba tol, amikről szeretjük azt hinni, hogy csak másokkal történik meg.

Egészen addig, amíg életünk párja egy este be nem vallja, hogy ő már nem boldog ebben a kapcsolatban. És akkor rosszabb esetben a szakítás jön, jobb esetben a megoldás keresése: swingerklubbal vagy anélkül.

A Nyitva két hete megy a magyar mozikban, úgyhogy adódik a kérdés: miért kell ennyi idő után még egy kritikát írni róla? Megtette ezt már sok mindenki, például Muchichka László kollégám egy igen jó cikkben itt, a Zoom.hu hasábjain.

Szexre és párkapcsolatra nevelni így lehet a legjobban

Nagypál Orsi első nagyjátékfilmje, a Nyitva okosan és viccesen beszél a monogámiáról és a kapcsolatok javításáról. Spoilermentes kritika. Klasszikus vígjátékokból egyre kevesebb születik Hollywoodban. Egyrészt a stúdiók kevesebb forgatókönyvet vásárolnak, és egyáltalán nem gondozzák annyit a filmjeiket, mint régen, ráadásul kevesebb az olyan vicces és okos alkotó, mint akik a Csupasz pisztolyt vagy az Airplane!-t létrehozták.

Ezért vegyük úgy, hogy ez most nem egy filmkritika, hanem inkább hasonlóról szól, mint Nagypál Orsi első nagyjátékfilmje: arról, hogy a mai magyar társadalom megértéséhez az is kell, hogy reálisan lássuk a párkapcsolatokat, ne csak a férfiak, hanem a nők szemüvegén keresztül is. Vagy ha már a kormány annyira szerződést akar velük kötni, mondjuk akár a nőket.

A film főszereplőinek, az anyakönyvvezető Fanninak (Radnay Csilla) és az urológusként dolgozó Bálintnak (Kovács Lehel) például nincs gyereke. Annak ellenére sincs, hogy a film szerint szép lakásban élnek és anyagi gondjaik sincsenek, még ha Bálint munkahelyén – mint a legtöbb magyar kórházban – rideg a fehér csempe, és ebédre az orvosok is főzeléket esznek bélszínrolóval. Annak ellenére sincs, hogy öt éve együtt vannak és a szülők minden vasárnapi ebédnél azt dörgölik az orruk alá, mikor jön már az unoka.

Ugyan már, mi élvezetesebb ebben az életben, mint gyereket nevelni?” – kérdezi Fanni anyja. „Soroljam?” – vág vissza az idősebbik testvér, aki már kettőt nevel.

Válaszolni nem kell, a listát úgyis mindenki be tudja fejezni. Fanni és Bálint például azzal, hogy addig talán nem vágnának bele a gyerekprojektbe, amíg azon dolgoznak, hogyan érjék el, hogy a zuhany alatti maszturbálás mellett ne csak havonta egyszer tudják le a kötelező szexet – amikor éppen nem pizsamában nézik az aktuális sorozatot a laptop előtt.

Fotó: Megafilm

De ne menjünk ennyire messzire: az országban számos olyan Fanni és Bálint van, akik szeretnének ugyan családot, de a körülményeik nem teszik lehetővé. Nem, nem a szexre gondolok, hanem mondjuk a lakhatási problémákra, az anyagi és a munkahelyi gondokra, vagy éppen olyan kevésbé megfogható dilemmákra, mint a nem működő párkapcsolat. Azokról nem is beszélve, akik szeretnének gyereket, de az valamilyen okból nem jön össze.

És ezen az sem fog segíteni, ha az igazi Fanni és Bálint naponta kétszer hajtanak el a plakát előtt, ami azt hirdeti: szülőnek lenni nagy kaland, ne hagyd ki!

De nézzük azt, mi történik napjainkban akkor, ha valaki megvalósítja a családalapítási vágyát és szülő lesz. Senki nem vitatja, hogy anyának és apának lenni csodálatos dolog, csak éppen arról már kevesebbet beszél a szakirodalom, mi történik utána. Nagypál Orsi filmje ezt is ironikusan, de őszintén tolja az arcunkba, nemcsak a nők, hanem a férfiak szemszögéből is. Az egyik oldalon lesz belőle egy okos és független anyuka – Jordán Adél brillírozik a szerepben –, aki a játszótéren nem érti, miért akarja ráerőltetni a társadalom, hogy ő mostantól akkor néhány évig kizárólag ANYA, így csupa nagybetűvel.

Olyan, mintha a nők józan esze a méhlepénnyel együtt távozna belőlük a szüléskor” – hangzik el a filmben a tételmondat. És akkor most tegye a szívére a kezét, akinek ez még soha nem jutott eszébe.

Fotó: Megafilm

A másik oldalon pedig lesz belőle egy apa, aki hiába szeretne több időt tölteni a gyerekével, valószínűleg sem a szülés után járó öt nap apaszabadság, sem a munkahelyi hajtás nem segíti ehhez hozzá. És azokkal az apákkal, akik nem töltenek elég időt gyermekükkel, sajnos sokszor történik meg az, ami a filmben Ernővel (Ötvös András): elhidegülés nemcsak a házastársuktól, hanem a saját gyereküktől is.

A Nyitvában az a legjobb, hogy abban a 96 percben, amíg a mozivászon előtt ülünk, töményen az arcunkba kapjuk az átlag magyar párkapcsolatok összes problémáját. Őszintén: kivel nem fordult még elő, hogy a kívülről mintaházasságban élő barátja elárulta neki, hogy már nem olyan boldog, mint az elején? Ki nem gondolkozott el rajta, hogy képes-e 40 évig együtt élni valakivel anélkül, hogy megcsalja? És melyik nő nem kételkedett abban, hogy meg tud-e felelni a társadalom elvárásainak, ami arra kényszeríti, hogy egyszerre legyen tökéletes anya, tökéletes feleség és tökéletes nő?

Csakhogy erről ma Magyarországon nem illik beszélni. Megkockáztatom: még a párkapcsolatokon belül sem.

A problémákat inkább elhallgatjuk, a szőnyeg alá söpörjük és aztán csodálkozunk, amikor kibuknak, és már nem lehet rajtuk segíteni. És akkor jön a veszekedés, az elhidegülés és rosszabb esetben a megcsalás – nemcsak a férfiak, hanem a nők részéről is.

A Nyitva szerepét persze nem kell túlértékelni, hiszen alapvetően nem más, mint egy jól sikerült, elgondolkodtató és szórakoztató vígjáték. Amiben viszont igenis úttörő, az a szókimondása: kíméletlenül megmutatja, mi zajlik a hálószobákban, a párkapcsolatokban úgy, hogy alig akad olyan perc, ami ne emlékeztetne a saját életünkre.

Legfeljebb mi nem egy swingerklubban vagy a hármas szexben keressük a megoldást. Vagy igen, csak nem beszélünk róla senkinek.