New York pillanatképeitől Európa testiségén át a saját életünkbe is bepillant a Fotóhónap 2018

New York pillanatképeitől Európa testiségén át a saját életünkbe is bepillant a Fotóhónap 2018

És mindezt kiállítások egész sokaságában prezentálják nekünk. Érdemes körbenézni, decemberig van is rá idő.

Ugyan mindenhol az a hír, hogy Weegee kiállításával kezdetét vette a Fotóhónap 2018, azonban ez nem egészen így igaz, ugyanis a Mai Manó Házban csütörtökön nyílt tárlatot már megelőzte egy másik, a nem kevésbé fontos és jó, Bodyfiction címet viselő válogatás a Magyar Fotográfiai Múzeumból.

Testképek esztétikája

Utóbbiért (ami időben előbbi, de ez most mindegy is) ugyan el kell menni Kecskemétig, de ez legyen a legnagyobb baj, a fiatal európai fotográfusok munkáiból álló válogatásban ugyanis egészen izgalmas képek láthatók, amelyeken a test és a fotográfia közötti párbeszéd esztétikai értelemben kap kiemelt funkciót. A kiállító fotográfusok listája pedig kielégítően hosszú: Carina Brandes, Érmezei Lili Zoé, Anna Horcinová, Mira Loew, Máté Balázs, Eva Schlegel, Eva Stenram és Annelie Vandendael.

Gyorsabban odaérni, mint a rendőrség

De menjünk egy kicsit vissza Weegeehez. A harmincas-negyvenes évek New Yorkjának legendás fotográfusa vándorfényképészként, majd segédlaboránsként tanulta ki a szakmát, végül 1935-ben vált szabadúszóvá, az éjszakai fotózás specialistájává. Ő kapott először engedélyt arra, hogy rendőrségi rádiót szereljen az autójába, ezért gyakran a hatóságok előtt ért oda a bűnesetek, tűzvészek, szenzációs események színhelyére. Weegee-t azonban nemcsak a tragédiák és a szenzációk érdekelték, hanem a személyes sorsok, a metropolisz furcsa figurái, társadalmi eseményei is, képei így jól megmutatják a korabeli New York sokszínűségét. A Mai Manó Házban uszkve száz képe látható.

A nagy orosz vidék hanyatlása

A Hidegszoba Stúdió Anasztazia Horosilova: Once the sea was here (Régen itt volt a tenger) című sorozatát látja vendégül, aminek elkészítéséhez Horosilova alapvetően szociografikus ábrázolásmódot használt, de a koncepció egészen különleges: a képek színhelye a Turgenyev által is megidézett orosz vidék és táj, a Bezsin-rét (Bezsin Lug), ami Szergej Eisenstein legendás filmjének címét is kölcsönözte. Ide ment el az orosz fotográfus, hogy megörökítse a helyieket, akikben másfél évtizede még élt némi remény a jövőt illetően. A képek tanúsága szerint megrendítő a szakadék az egykori remények és az elszegényedő orosz vidék élete, hanyatló gazdasága, széthulló társadalma között. A kiállítás november 7-én nyílik.

Saját vagy családi fotók új keretben

A Budapest Galériában november 14-én nyílik az a kizárólag magyar alkotók munkáiból álló tárlat, ami a Kitalált igaz családtörténetek címet viseli. Csáky Marianne, Esterházy Marcell és Tranker Kata munkásságában meghatározó szerepet játszik a magánjellegű, saját vagy talált családi fotók felhasználása, digitális vagy mechanikai átalakítása, amikkel a fotó pillanatnyiságát igyekeznek javítani, a kronológiát vagy a családon belüli szerepeket igazítani. Kimaszkolják a lényegtelen elemeket, hogy a fotó dokumentumszerű jellegét segítségül hívva igaz történeteket találjanak ki.

Külvárosi Mona Lisák

A FUGA – Budapesti Építészeti Központban a magyar főváros és Kelet-Berlin néz majd szembe önmagával és egymással a Nagyváros brand című kiállításon: történeti képeken és kortárs fotográfiai eszközökkel lesznek a kiállítók ebben a segítségünkre. A csoportos kiállításon két fontos német fotóművész szerepel: Sibylle Bergemann a 70-es, 80-as években készült kelet-berlini városfotóival, életképeivel, valamint egy kortárs művészpáros, Ute és Werner Mahler Külvárosi Mona Lisák című portrésorozatával (2011-14), amelyeken külvárosi fiatal lányok láthatók, klasszikus festményekről ismert pózokban, fekete-fehérben. A kiállítás november-én nyílik.

Intimitás, vágyak, fantáziák

Győri Andrea Éva Phantasy after Analyses című kiállítása talán a Fotóhónap 2018 egyik legnehezebben leírható projektje, de lehet, hogy éppen ezért lesz mindenképpen érdemes megnézni. A MIKVE Galériában november 15-én nyíló tárlat egyszerre lesz fotók és videómunkák közszemléje: (női) intimitás, vágyak, fantáziák, test és tudat kapcsolatait kutatja erős analizáló és megismerésre törekvő alkotói módszer segítségével. Performatív, az biztos.

Kiemelt kép: A Weegee – A híres, 1935–1960 című kiállítás a Mai Manó Házban / Fotó: Illyés Tibor/MTI