Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Szexre és párkapcsolatra nevelni így lehet a legjobban

Szexre és párkapcsolatra nevelni így lehet a legjobban

Nagypál Orsi első nagyjátékfilmje, a Nyitva okosan és viccesen beszél a monogámiáról és a kapcsolatok javításáról. Spoilermentes kritika.

Klasszikus vígjátékokból egyre kevesebb születik Hollywoodban. Egyrészt a stúdiók kevesebb forgatókönyvet vásárolnak, és egyáltalán nem gondozzák annyit a filmjeiket, mint régen, ráadásul kevesebb az olyan vicces és okos alkotó, mint akik a Csupasz pisztolyt vagy az Airplane!-t létrehozták. Ezt nem én mondom, hanem Judd Apatow a Vulture-nek adott tavalyi interjújában, ahol azt fejtegette, miért nem készül annyi vígjáték a nagy stúdióknál, mint régen.

Hogy ennek mennyi a valóságtartama, nehéz megállapítani a XIII. kerületi szerkesztőségünkből, az viszont biztos, hogy tiszta vígjátékból valóban kevesebb van, és a komédiákkal vagy a szuperhősfilmekkel olvadnak össze (A galaxis őrzői, Thor: Ragnarök, Deadpool), esetleg az akciófilmekkel (A kém, Kingsman – A titkos szolgálat; Központi hírszerzés), de amiből egyre több van, főleg a stúdión kívüli, indie-filmek világában: az a dramedy.

Ez a fúzió az egyik legjobb, ami létrejött az utóbbi 25 évben, hiszen ezen filmek látszólag elnagyolt furcsaságai ellenére sokkal közelebb állnak a mindennapjaink valóságához, mint például a Horrorra akadva stílusparódiái (Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni, Juno, Az első igazi nyár, stb.).

A hosszas bevezető csak arra szolgált, hogy árnyaljam, a Nyitvát íróként és rendezőként is jegyző Nagypál Orsi egy nagyon klassz zsáner elemeit használta első nagyjátékfilmjéhez. Ennek főszereplője egy harmincas pár, az anyakönyvvezető Fanni (Radnay Csilla) és az urológus Bálint (Kovács Lehel), akik az elmúlt pár esztendőben jól összecsiszolódtak, de a tűz kiveszett kapcsolatukból, ezért elhatározzák, úgy próbálják meg kikerülni az elkerülhetetlennek tűnő megcsalásokat, hogy megnyitják kapcsolatukat a szexuális kalandok előtt.

Természetesen ez közel sem megy könnyen számukra, hiszen egyszerűbb igent mondani egy édeshármas elvi lehetőségére, mintsem belevágni, ha ott a kínálkozó alkalom.

A szex mindig jó humorforrás (elég csak az Amerikai Pitére gondolni, amivel egész zsáner épült az altesti poénokra), a Nyitva azonban egyáltalán nem prosztó csöcsös-faszos-fingós-szarós-hányós poénokkal operál, és nem is két drámázás közé van benyomkodva pár tréfás momentum, hanem épp ellenkezőleg, a hétköznapi párkapcsolati parákat oldják fel a humoros pillanatok. Az elején ezt pár sztereotíp (értsd: pl. női maszturbációval kapcsolatos) poén ugyan lehúzza, de aztán a film igazán beindul, pláne, hogy

nem érvényesül női vagy férfi szemszög, hanem mindkét nem, sőt, mindenféle párkapcsolati típus megkapja a maga kritikáját.

Az alapfelvetés ugyanis azt járja körül, hogy létezhet-e monogámia és ha igen, akkor van-e egyáltalán értelme. Erre pedig különböző mintákat mutat, az egyik kapcsolatban a kölcsönös hazugság (amit nem tudok, az nem fáj), a másikban a nyitott házasság, míg egy harmadikban a gyerek jelenti az együtt maradás zálogát. Fanni és Bálint pedig kimatekoz mindent, kockás füzetbe vezetik az igényeket és a lehetséges fortélyokat, hogy szexuális életüket felpezsdítsék vagy, hogy mi felé orientálódjanak.

Mint tudjuk, listázás még ritkán sült el jól és a főszereplők is hosszú robinzonádon keresztül érnek el egy végső megoldáshoz. Ehhez pedig változatos szereplők próbálják vezetni hőseinket. A karakterek viszont tényleg sokszínűek, közel sem sablonosak: mindenkinek van kidolgozott háttértörténete és jelleme, ami nem csak két szóban írható le. A nagypofájú mentőshaver, annak keménytökű felesége, a szexi rezidens, vagy éppen az unokára vágyó nagyszülők is pont egy-egy olyan mondattal vannak árnyalva, ami kiragadja őket a statisztasorból. Utóbbi kifejezést pedig azért érdemes használni, mert Nagypál Orsi még a legkisebb szerepekre is ismert színészeket választott ki. Ónodi Eszter, Elek Ferenc, Tenki Réka vagy Mucsi Zoltán csak pár mondatra (vagy annyira sem) jelenik meg, így még a legutolsó mellékszereplő is tele van élettel.

Persze a sztori is az, hiszen a körülmények is azok benne. Felismered az idegesítő, a szupercuki, a karót nyelt, a folyton veszekedő vagy állandóan nagyot mondó párokat az ismeretségi körödből, a szereplők pedig pont úgy is reagálnak, így bugyutaságaik kíméletlenül mosolyt csalnak az arcodra.

A film legnagyobb erénye viszont akkor is az, hogy minden viccessége ellenére okos is. Fanni uszodai jelenetei, amik a pszichéjének leképeződései; az anyakönyvvezetőként elmondott beszédei, amik mindig rímelnek az épp aktuális párkapcsolati állapotára; vagy esetleg a cselesen elhelyezett kis frappánságok (mint például a tény becsempészése, hogy a nők 74,9%-ának nincs hüvelyi orgazmusa) mind olyan intellektuális pluszt adnak, amit ha a jó moziélmény mellett hazavisz a néző, duplán is jól járt. Ha pedig arra is ráismer, hogyan lehet javítani saját párkapcsolatán, annál már végképp nem kérhet többet az alkotó.

Apró setesutaságai ellenére a Nyitva egy több mint biztató elsőfilmes nyitás, amivel Nagypál Orsi bizonyította, vígjátékkal is lehet nevelni. Remélem, a semmitmondó Megdönteni Hajnal Tímeák és a kulturális bűncselekménynek beillő Pappa Piák után a Nyitva lesz az új trend a honi romkom-gyártásban.

Nyitva. Magyar romantikus komédia, 96 perc, 2018. Értékelés: 8/10.

Bemutató dátuma: 2018. október 18.