Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Az Aranyéletnek összejött a tökéletes sorozatlezárás

Az Aranyéletnek összejött a tökéletes sorozatlezárás

Október 14-én az Aranyélet teljes harmadik évada felkerült a HBO GO-ra, mi pedig letekertük, milyen lett. Spoilermentes évadkritika.

Az Aranyéletnek elévülhetetlen érdemei vannak abban, hogy Magyarországot komplexitásában és olyannak láttatja, amilyen valójában. A második évad ugyan kicsit elnagyolt és sokkal erőteljesebb lett a fiktív akciófilmes vonal miatt – például, amikor Hollós felfegyverzett ukránjaival csap össze a cigánybandával, hisz ehhez hasonló leszámolások egyáltalán nem voltak hazánkban -, de

az Aranyélet továbbra is tükör, ami nemcsak azért kap magyaros bukét, mert Magyarországon játszódik.

A Miklósi családdal történő események sokunknak ismerősek, és ha nem is voltunk részesei a velük megesettekkel, hallottunk, láttunk már olyat, akivel igen. Ráadásul jellemükben ötvöződik valami, ami nagyon saját, nagyon a miénk: ügyeskedve, okosba’ előrébb jutni.

Miután megnéztem az első négy részt, az arról írt kritikámban már kiemeltem, milyen szépen szintet léptek Miklósiék és a családfő Attila egyszerű Repülős Giziből hogyan lett hirtelen Mészáros Lőrinc, a hétköznapi stikliket pedig miként váltotta fel az oligarchalét és minden, ami ezzel összefügg. A sorozat azonban nemcsak azokba rúg bele, akik milliárdokon ülve újabb és újabb vállalkozásokat és érdekeltségeket szereznek, hanem a piti önkormányzati képviselők, az újságírók, na meg a birkaként megvezethető választópolgárok is megkapják a magukét.

Az Aranyélet a Repülős Giziket lecserélte Mészáros Lőrincekre

Az Aranyélet a Repülős Giziket lecserélte Mészáros Lőrincekre A HBO sorozata folytatja a szociológiai mélyfúrást a magyar rögvalóságban, a fúró pedig most az oligarcha-toronyból indul. Spoliermentes kritika az Aranyélet harmadik évadának első négy részéről.

Miklósiéknak tehát megvan a vágyott aranyélet, hova lehet még innen eljutni? Ezt járja körül a befejező, harmadik évad, és bár az első négy rész lassan építkezik (ez köszönhető az expozíciónak, az új viszonyrendszerek felfestésének is), a midseason point mindenkit meg fog hökkenteni – semmi kétség, utána azonnal berakjuk majd az ötödik részt. (Pláne, hogy bingewatchingban lehetőség is van rá, hisz az összes rész egyszerre került fel a HBO GO-ra.) Főképp innentől indul be a cselekmény, az utolsó négy rész pedig olyan hatásfokon pörög, amilyenen az egész évadnak kellene, és ezt nem feltétlenül akcióval éri el, hanem az események igazán változatos csűrés-csavarásával.

Ugyanis Miklósiék eddig is diszfunkcionális családként léteztek, de a harmadik évadban szinte mindenki külön utakon jár: Janka politikusi pályára lépne, Attila igazgatja Gáll Ferivel felépített birodalmát, Mira továbbra is Panda bá’t akarja leleplezni – egészen addig, amíg egy másik küldetéstudatot nem vesz a fejébe, míg Márk saját stikliken dolgozik újdonsült barátnőjével, Biankával. Amikor végre minden szál keresztezi egymást, akkor indul az igazi rock n’ roll,

szinte mindenki konfrontálódik mindenkivel.

Ráadásul, ha ez nem lenne elég, emocionális szinten is nagyon pörögnek az utolsó részek, olyan érzelmi hullámvasút jön, amiről szédülten szállunk le. A Krigler Gábor vezette írói csapat még arra is képes volt, hogy az izgalmas és érzelemdús lezárás mellett írói flikkflakkokat is beletegyen a sorozatba, ugyanis az utolsó négy epizód szinte végig más zsánerben készült. Az évad egyik legjobbja például az az epizód, ami egy ötszereplős kamaradrámaként a skandináv lélektani krimik hangulatát idézi.

Fotó: HBO

Az ilyen pillanatokért érdemes sorozatokat nézni, és ezzel az évaddal az Aranyélet tényleg végérvényesen levetkőzhette magáról az „ahhoz képest, hogy magyar”-kezdetű mondatokat. Önértékén lett kiváló, ezzel pedig nem írok meglepőt,

a honi sorozatgyártás legjobbja is lett egyben.

Nincsenek megúszós megoldások, a történet nagyon kompakt, az írói csapat pedig mindenkinek lekerekítette a sztoriját, a főszereplők közül mindenki kap elég játékidőt, hogy kiteljesedjen a karaktere, és lesznek olyan pillanatok, amikor szem nem marad szárazon.

De hogy ne csak pozitívumokat soroljak, néha egy-egy maszk és paróka nem olyan jól sikerült, mint amennyire azt az alkotók várták (hátul a sötétben felsír Miklósi Attila hosszú hajú fiatalkori énje), de ezek olyan apróságok, amiken gyorsan túl tud lépni az ember.

Fotó: HBO

Sok sorozat lezárása azon csúszik el, hogy az alkotók valami hatalmas életigazságot akarnak mondani, a szereplők pedig ennek megfelelően elnagyolt végkifejletben intenek búcsút a nézőiknek, ha egyáltalán ez megadatik nekik, és nem kaszálják el csak úgy a szériát. Az Aranyélet a rajongás csúcsán ér véget, a harmadik évadot nem fogja újabb követni, illetve spinoffok sem lesznek, és bár a zárórész vet fel kérdéseket a Miklósiék jövőjére nézve, így is lezárt.

Krigleréknek sikerült a lehetetlen, olyan befejezést kanyarítottak, ami nemcsak kielégítő, de megható is egyben. Katartikus, érett és bátor, és emiatt nálam felkerült arra a szűk listára, amit a legjobb sorozatfináléknak tartok fenn. A félévad-kritikámban azt írtam, hogy ha az Aranyélet továbbra is abban a formában adagolja az izgalmakat, ahogyan a negyedik rész teszi, ráadásul még a befejezés is méltó lesz, akkor hosszú időre hivatkozási alappá válik a hazai sorozatgyártáson belül.

Sikerült. Ezt úgy hívják, tévétörténelem.

Aranyélet. Magyar filmsorozat, 2015-2018, 3. évad. Értékelés: 10/10.

A sorozat befejező évada október 14-től látható az HBO GO-n és az HBO-n.