Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Lassan indulhat a Lánchíd felújítása

Lassan indulhat a Lánchíd felújítása

A BKK kiírta a pályázatot, ha lesz nyertes, akkor 2021-ig lezárják a dunai átkelőt, de 2021 után sem lesz gyalogoshíd a Lánchíd. 

A tervek szerint már idén szeptemberben megkezdődött volna a Lánchíd felújítása, ám a teljesen kivéreztetett fővárosnak nem volt meg az ehhez szükséges 16 milliárd forintja. A kormány végül augusztusban bólintott rá, hogy 7 milliárddal kisegíti a projektet – így most egy hónappal a tervezett kezdési határidő után kiírták a Lánchíd és az Alagút felújítására a pályázatot. A tervek szerint 30 hónap alatt kell elvégezni a felújítást, 2019 őszi indulással számolva ez az jelenti, hogy 2021 decemberéig lezárják a főváros legrégebbi hídját. A híd felújítását úgy kell elvégezni, hogy a közúti forgalom elől 18 hónapra zárhatják le. A Lánchíd utolsó ráncfelvarráson 1986 és 1988 között esett át, vagyis épp lejár a 30 éves periódusa. A felújítással azért sem lehet várni, mert már többször balesetveszélyes körülmények alakultak ki a hídon – beszakadt az útpálya, de a korrózió is eszi a szerkezetet.

A BKK közbeszerzési eljárása – ami most jelent meg az EU hivatalos közbeszerzési portálján – a komplett híd és a váralagút felújítása mellett a Széchenyi-téri (Ex Roosevelt tér) villamos alagút felújítását is magában foglalja – vagyis a 2-es villamos sem fog járni a felújítás egy része alatt. Viszont a Széchenyi tér közlekedésének átszervezése már nem fért bele a projektbe, sőt a korábbi döntések szerint a Lánchíd továbbra is autós átkelő marad, és nem alakítják át gyalogos híddá, de még a forgalmat sem csillapítják rajta.

Nem lesz gyalogoshíd a Lánchíd

Tarlós István főpolgármester a nyáron egy sajtótájékoztatón úgy nyilatkozott, hogy az általa megkérdezett közlekedési szakértők szerint nem lehet gyalogoshíddá alakítani a Lánchidat, hiába van turisztikai szempontból erre a legalkalmasabb helyen, ugyanis a közúti forgalomnak szüksége van a hídra. A főpolgármester hozzátette, lenne értelme Budapesten gyaloghidat építeni, korábban több helyszín is felmerült (a lágymányosi campus és a Haller utca között; a Várkert Bazár és a Vigadó tér között; a Batthyány tér és a Kossuth tér között).

A felújítás mellett a hídon 40-40 centiméterrel kiszélesítik a gyalogos járdákat, újjáépítik a teljes útpályát, szigetelik a lánckamrákat, magasságkorlátozó kapukat kap a híd és teljes festés és műemléki felújítást.

Kibelezik az Alagutat

A Várhegy alatti Alagutat a téglaboltozatig visszabontják, falazatot, szigetelést, burkolatot és szellőzőrendszert kap. Felújítják az Alagútban lévő műszaki helyiségeket, illetve az Alagút felett található teraszokat is. A BKK kívánságlistáján szerepel egy új alagút-takarító gép beszerzése is, ugyanis a jelenlegivel nem tudják teljes magasságban lemosni a belső falakat.

A Széchenyi-téren lévő villamos aluljáró födémét teljes szélességben elbontják, a falazatát megemelik a dunai árvizeknek megfelelően. A híd két oldalán lévő villamosmegállókat – MTA és Eötvös tér – akadálymentesítik és felújítják – olvasható a pályázati kiírásban.

A pályázóknak az ajánlatot november 21-ig lehet benyújtaniuk. Amennyiben lesz elegendő pályázó, eredményt leghamarabb is csak 2019 januárjában tudnak hirdetni – így az építkezés a legszerencsésebb esetben is csak 2019 őszén kezdődhet.