Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Kétmilliárdért venne nem létező Mercedeseket az FKF

Kétmilliárdért venne nem létező Mercedeseket az FKF

Eddig legalább két alkalommal kellett visszahívni az FKF gépbeszerzési tenderét, mert a piaci szereplők azt versenyszűkítőnek találták, de végül 2018 nyarán a Nagy László vezette FKF kihozott egy alig ismert kis céget nyertesként a több mint kétmilliárdos tenderen, miközben a hivatalos Mercedes vezérképviselet ajánlatát kizárták az eljárásból. A területen kevés referenciát felmutatni képes Városkert Gépipari és Kereskedelmi Kft. részéről nem ez az igazi „bravúr”, hanem az, hogy olyan Mercedesekkel és kiegészítőkkel nyert, amelyek a hivatalos márkaképviselet szerint soha nem is léteztek.

Kitartó az FKF, ha furcsa körülmények között zajló gépbeszerzésről van szó: a nemrégiben lezárt „K1889 3,5 tonna feletti, köztisztasági feladatot ellátó célgépek szállítása beszerzése” elnevezésű tendernek az „elődje” még tavaly július 7-én elején jelent meg „K1724 3,5 tonna feletti, köztisztasági feladatot ellátó célgépek szállítása, beszerzése” címmel. Azonban már rövid időn belül megjelent egy észrevétel az egyik piaci szereplőtől, hogy egyes feltételek erősen versenykorlátozóak. Erre reagálva aztán több körben módosították a kiírást, de végül – különösebb indoklás nélkül – 2017. augusztus 18-án, azaz az eredeti kiírás megjelenése után alig több mint egy hónap múlva lefújták a tendert. Ezután karácsony előtt egy nappal, 2017. december 23-án próbálkozott újra az FKF lényegében ugyanezzel a kiírással, amelyet aztán az erről szóló cikkünk megjelenése után egy nappal, 2018. február 14-én elkaszálták.

Újabb botrányos milliárdos közbeszerzés az FKF-nél?

Közel 30, jelentős értékű gépet kíván beszerezni a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt., ám a tavaly kiírt közbeszerzés körül gondok adódtak: többször kellett módosítani, végül visszavonni, mert komoly versenyjogi aggályok merültek fel az indulók észrevételei miatt.

Az újabb nagy értékű tenderben az FKF olyan háromtengelyes járműveket kívánt beszerezni, amelyekben a háromból kettő hajtott tengely, azaz hat kerékből négyet hajt meg az erőforrás. A tendert a biatorbágyi Városkert Gépipari és Kereskedelmi Kft. nyerte a Mercedes-Benz Arocs 2548L típusú modellekkel; a cég saját honlapja szerint nem áll kapcsolatban a Mercedesszel. Az igazi probléma azonban az, hogy a Mercedes-Benz járművek hivatalos magyarországi vezérképviselete, a Pappas Autó Magyarország Kft. FKF-nek küldött hivatalos levele szerint ilyen modell nem létezik. A Mercedes-Benz Arocs 2548L-nek ugyanis csupán egy tengelye hajtott, vagyis a biatorbágyi kis cég egy nem létező modellért kérne el milliárdokat.

Nem valós ajánlattal pályáztak

A Pappas levelében azonban egyéb súlyos problémákra is felhívja az FKF figyelmét. Például, hogy a Városkert ajánlatában szereplő árak nem lehetnek valósak, mert nem tartalmazhatják az előírt extra felszerelések árát, így felmerül a hamis nyilatkozattétel, de minimum az érvénytelen ajánlat gyanúja. Újabb adalék, hogy a gépekhez a Városkert által ajánlott hóekék nem felelnek meg ezen kiírás műszaki követelményeinek. Ezek mellett apróság, hogy a Városkert egyes járművekhez más járművek típusbizonyítványait nyújtotta be.

Budapest, 2018. január 8.
Begyűjtött, elégetésre váró karácsonyfákatat készülnek lerakodni egy teherautóról a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. XV. kerületi Fővárosi Hulladékhasznosító Művének udvarán 2018. január 8-án.
MTI Fotó: Balogh Zoltán

Az eljárási rendben is érdekes fejleményekre bukkanhatunk: a Városkert 2018. június 28-án önkéntes hiánypótlás keretében (!) az FKF-tender értékelési részszempontjaira vonatkozó új adatokat adott meg levelében, így onnantól kezdve azok az irányadóak. Azaz a Városkert úgy változtatja meg az előírások egy részét, hogy az számára kedvezzen, noha ez nem összeférhető a közbeszerzési törvény előírásaival.

A drágább ajánlatot hozták ki nyertesnek

Az FKF „problémás” tendereinek környékén rendre felbukkan Nagy László, jelenlegi vezérigazgató neve, aki a tavaly áprilisban „lemondott” Csontos Istvánt követte. Egy korábbi, nagy port felkavaró eljárást Nagy László még műszaki vezérigazgató-helyettesként felügyelt 2015-ben. Ez egy 2,33 milliárd forint értékű, 41 célgép beszerzésére irányuló kiírás volt, ahol az FKF vezetése a szükséges alvázakat nem közvetlenül a gyártó, Mercedes vezérképviseletétől szereztette be, hanem közbeiktatták az 5 milliárdos szemétválogatási botrányról elhíresült Restone Kft.-t.

A cég érdemi munkát nem végzett – nem is tudott volna, mert az alvázakra a felépítményeket egy másik cég gyártotta -, de minimum 560 milliós haszonra tett szert.

Az ügy további érdekessége, hogy az eljárás folyamán maga a márkaképviselet tájékoztatta Nagy Lászlót emailben, hogy tud olyan alváztípusokat is kínálni, amelyek minden tekintetben megfelelnek az FKF-kiírásában szereplő paramétereknek, és még olcsóbbak is. Ennek ellenére az FKF vezetői mégis a drágább típusok mellett döntöttek.

Nem készültek gazdaságossági számítások

A már említett, az FKF történetének talán legnagyobb anyagi hátrányát (1,5 milliárd forint) okozó szerződés, az úgynevezett „Restone-ügy” közelében is ott volt Nagy László. 2015-ben az akkori FKF-vezérigazgató számára készített belső vizsgálat jegyzőkönyvéből kiderül, úgy írtak ki milliárdos közbeszerzést (a külső cég – Restone Kft. – végül 5 milliárdért vállalta a munkát), hogy előtte semmiféle gazdaságossági számítást nem végeztek az FKF-nél. Ráadásul már 2014 végén tudtak arról, hogy a kormány nem fogja megemelni a szemétlerakási illetéket, így minden érintett számára egyértelmű volt, hogy a kiszervezés nem lehet nyereséges. A hűtlen kezelés kérdését is felvető szerződéshez kapcsolódó belső vizsgálat vezetői összefoglalója megemlíti, hogy „az eljárásban részt vevő területek önállóan is kezdeményezhették volna a megtérülési számításokat (például: Gazdasági Igazgatóság), illetve a megvalósíthatósági tanulmányt (műszaki vezérigazgató-helyettes irányítása alá tartozó szervezetek)”. Ekkoriban a műszaki vezérigazgató-helyettest Nagy Lászlónak hívták.

Az FKF évtizedek óta, önként megosztja saját ipari és közületi piacát magáncégekkel (Multiszint Kft. Léma-Sped Kft.), ezzel mintegy évi 1,5 milliárdos bevételről mond le és engedi át a megrendelés állományt ezeknek a cégeknek. Nagy László itt is feltűnik: még hulladék begyűjtési és szállítási igazgatóként több mint 10 éven keresztül volt felelőse ennek a területnek és felügyelte ezen elszámolásokat a cégekkel.