Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Az Aranyélet a Repülős Giziket lecserélte Mészáros Lőrincekre

Az Aranyélet a Repülős Giziket lecserélte Mészáros Lőrincekre

A HBO sorozata folytatja a szociológiai mélyfúrást a magyar rögvalóságban, a fúró pedig most az oligarcha-toronyból indul. Spoliermentes kritika az Aranyélet harmadik évadának első négy részéről.

A HBO az Aranyélettel 2015-ben megmutatta, hogy van élet hazai sorozatgyártásban a napi szappanoperákon túl is, mert ha létrejön egy olyan konstelláció, amelyben jó forgatókönyvírók, rendezők, színészek, valamint filmes szakemberek összeülnek, és még pénz is van hozzá, akkor ragyogó sorozatot lehet készíteni csonka Magyarország határain belül is. A szériából süt a szakmaiság, látszik, hogy gondosan kitaláltak minden momentumot, ráadásul két iskolát is remekül ötvöznek benne: a skandináv krimik finom adagolását az amerikai szériákból ismerős dramaturgiával.

A sorozat a második évadra még az elsőnél is jobban felpörgött, a főszereplő Miklósi család élete szemernyit sem lett egyszerűbb, sőt több lett a mutyi, az ügyeskedés és az akció is.

Autószétverés, robbantás és szanatóriumi kezelés: belestünk az Aranyélet 3. évadának forgatásába

Február 13-án ért véget a befejező, harmadik évad forgatása, a hatodik rész felvételeinél pedig mi is ott jártunk. Miklósi Márk (Olasz Renátó) szétvert egy autót, majd egy másikat felrobbantottak. Acsán is jártunk, egy szanatóriumban, ahol Gáll Feri (Végh Zsolt) lányát, Biankát (Staub Viki) kezelik.

A harmadik évadban is erős változások következnek, amelyek közül az a legfontosabb, hogy nagyon más, mint amit eddig láttunk. A Miklósi család és szövetségeseik/ellenségeik természetesen ugyanazok maradnak, viszont a sorozat visszavesz a tempóból, pontosabban nem olyan akcióorientált, mint a második szezon. Emiatt az első négy epizód leginkább az első évad építkezésére hajaz, ahol alapvetően a karakterexpozíció dominált. Erre szükség is van, hiszen Miklósiék elérték azt, amire nagyon vágytak, vagyis nagyban játszanak. Azt pedig meg kell mutatni, hogy mi is történik ebben a másik kávéházban.

Leginkább az, hogy szinte mindent meg lehet tenni. Attila ugyanis korábban hajlandó volt álbajuszt és pepit felvenni, meg zárakat törni, hogy pár százezres kauciókkal lelépjen, miután úgy tesz, mintha valódi albérleteket ajánlana ki az érdeklődőknek; de az sem derogált neki, hogy ellopja egy terhes nő Mercedesét a kertből.

Viszont Repülős Giziből most hirtelen Mészáros Lőrinc lett, a hétköznapi stikliket felváltotta az oligarchalét, és minden, ami ezzel összefügg.

Fotó: HBO Magyarország

Megvan a bitang nagy birtok a Dunakanyarban, autók, közbeszerzéseken szerzett dohány; Janka immár nem a budai szomszédokkal létrehozott alapítvány elnöki címéért verseng, hanem polgármester akar lenni; Márk újdonsült barátnőjével próbál megélni a saját lábán, amihez nyilván a családi tőke segíti hozzá, ha a helyzet úgy kívánja; egyedül Mirának van mutyizáson kívüli küldetéstudata: a bíróságra citálni Panda bá’-t.

De ez már olyan világ, ahol nem az ukrán csempészcigivel való csencselés, meg az egyéb alvilági turpisságok útján lehet előrébb jutni, hanem például ingatlanlobbival vagy sajtótermék vásárlással. Így pedig Mirának is nehezebb dolga van.

Az Aranyélet eddig is tükör volt, kendőzetlenül megmutatta, hogy a rendszerváltás óta eltelt időszakban mennyire elcsesztünk mindent, aminek aztán egyenes ági következménye lett az, amiben jelenleg élünk. Most pedig jön az újabb arculcsapás: nesztek magyarok, ezt csinálja ma az úgynevezett „elit”, kijátszva a jogi kiskapukat, felhasználva a te adóforintjaidat TAO jogcímén, és még el is várják, hogy jó képet vágj hozzá.

„A kis simlik, és a nagyobb balhék után eljutottunk addig, hogy szétlopják az országot”

Vanicsek Olivér még csak 27 éves, de máris talán Magyarország kritikailag legelismertebb sorozata, az HBO-s Aranyélet harmadik, záró évadának forgatókönyvén dolgozott. Az októberi premier előtt a pályakezdésről, a szakmáról, és az új évadról beszélgettünk.

Az Aranyélet persze önmagban nem működne, ha csupán arról szólna, hogy a tisztesség hiánycikk Magyarországon, és csak akkor lehet boldogulni, ha az ember ügyeskedik. Ez ugyanis a mélyebb rétege a sorozatnak, valójában az interakciók és szituációk adják a magvát. Amibe most mindent beletett a Krigler Gábor vezette írócsapat. Sőt, talán túlzottan is.

Az általam látott első négy rész mindegyikének legalább két cliffhangeres befejezés van. Ha azt hinnéd, hogy na, itt a vége az epizódnak, akkor még legalább egy csavar jön utána. Túlspilázottság azonban még így sem érződik rajta, az viszont igen, hogy nagyot akarnak vele dobni, hiszen méltó lezárást érdemel a széria.

Ez már azon is látszott, hogy a 2017-es év Aranyélet-mentesen telt, amit a rajongók nehezen viseltek, de a több mint másfél éves szünet a második évad végi cliffhanger óta is azt a célt szolgálta, hogy az íróknak legyen ideje kitalálni a sorozatfinálét, és hogy az olyan legyen, amilyet a széria kedvelői is szeretnének látni.

Fotó: HBO Magyarország

Bámulatos, hogy ezt egyébként a negyedik rész után sem látni, nem sejthető, mi lesz a lezárás, mi az írói szándék, mi felé haladunk. Miklósi Attila az első évad első részében megfogalmazta a sorozat premisszáját (és ez sok mindent determinál):

„Mától tisztességesen fogunk élni.”

Ezt azóta sem sikerült megtennie, s bár ez irányú próbálkozásai akadtak ugyan (lásd bolti biztonsági őr pozíciója), olyan örvényben van (elsősorban Jankának és fiának, Márknak köszönhetően), hogy abból csak lefelé vezethet az út. Hogy a befejezés valóban csak ebbe az irányba mehet-e, azt még nem tudjuk, de az már most feltűnő, hogy nem sétagalopp a megszerzett aranyélet megtartása sem. Hiszen a Dunakanyarban bitang nagy birtokon élni elég sokba kerül, néha be kell sározódni hozzá, arról nem is beszélve, hogy a múlt árnyai továbbra is ott lebegnek a mindennapokban. Az új szereplők mellett a korábbi karakterek háttere is tovább árnyalódik, nincsen levegőben lógás.

Ezek mellett is jóval nehezebb falat a harmadik évad, mint az eddigiek. És nemcsak a tét miatt, hanem a vaskosabb témák okán is. Jó értelemben nyomasztó, rátelepszik a nézőjére, még úgy is, hogy

a negyedik az első igazán kanapéhoz baszós rész.

Vagyis látszik, hogy a midseason után jön majd az igazi durvulás.

Fotó: HBO Magyarország

Már említettem más cikkben is, de továbbra is tartom, hogy amennyiben az Aranyélet amerikai széria lenne (nyilván amerikai problémákkal), semmi sem mentené meg a Golden Globe- és Emmy-díj-cunamitól. Mondom ezt úgy, hogy nem láttam a sorozat utolsó négy részét, de ha továbbra is abban a formában adagolja az izgalmakat, ahogy a negyedik rész teszi, ráadásul még méltó lesz a befejezés is, akkor hosszú időre hivatkozási alappá (ne adj’ isten, tévétörténelemmé) válik a hazai sorozatgyártáson belül.

Nem tudom, és nem is akarom fokozni.

Az Aranyélet elképesztő.

Aranyélet. Magyar filmsorozat, 2015-2018, 3. évad, 1-4. rész. Értékelés: 9/10. A sorozat befejező évada október 14-től látható az HBO GO-n és az HBO-n.