Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Nikera és Adidasra bukik a magyar a Facebookon

Nikera és Adidasra bukik a magyar a Facebookon

Aki Magyarországon regisztrált felhasználó, az csaknem tuti, hogy naponta legalább egyszer benéz a közösségi oldalra.

A Facebookon regisztrált több mint 6 millió honi felhasználó nagyon durván nyomja a közösségi oldalt. Az derül ki, hogy a 18 évnél öregebb facebookozók 97 százaléka lényegében folyamatos felhasználó, mert legalább napi egyszer belép az oldalra. Ezek közül 11 százalék napi többször is tiszteletét teszi – derül ki a Be Social és a szeretlekmagyarorszag.hu közös, több mint 5200 felhasználó megkérdezésével készített felméréséből. A közösségi oldalt használók saját bevallásuk szerint alapvetően ismerősöktől szerzendő információk miatt facebookoznak, második helyen a vicces dolgokkal való találkozás vágya áll, a harmadik helyen viszont már a hírolvasás, hírkeresés. Utóbbit az idősebb generáció kifejezetten fontosnak tartja, de feltűnő, hogy 55 év fölött komoly érv az oldal mellett a vicces dolgok megtalálása is.

A felmérés szerint a budapestiek esetében a Facebook azon funkciója is nagyon fontosnak tetszik, amely különböző eseményekre hívja fel a figyelmet. Ez azt mutatja, hogy például a fővárosiak esetében egészen jól lehet a közösségi oldalt akár tüntetések szervezésére használni. A válaszadók 53 százalék egyébként azt mondta, hogy már ment el eseményre Facebook-poszt miatt. Ez az átlagos mutató a válaszadók körében, a fővárosiak esetében ugyanez az arány 65 százalék fölötti. Különösen vonzó a felhasználó számára, hogy ha az egyik ismerősük ott lesz az eseményen.

Arra a felvetésre, hogy milyen tartalmakat olvasnak a facebookozók, az első helyre – aligha meglepően – az ismerősök bejegyzése futott be, második helyen azok a tartalmak vannak, amik olyan oldalakról jönnek be, amiket követ a profil. Ezek alapján a Be Social szakemberei szerint a márkák számára bőven van értelme a közösségi oldalon aktívnak lenniük, s információkat közölni magukról. Ezt erősíti, hogy arra a felvetésre: vásárolt-e már márkák által közzétett Facebook poszt miatt, 30 százalék igennel válaszolt.

A lista másik végén, azaz a bosszantó tartalmak között az élen a jelentéktelennek mondott eseményről indított élő videó áll, azt a többség kifejezetten idegesítőnek, már-már gyűlölt tartalomnak tartja. Azok sem váltanak ki túl sok szimpátiát követőik körében, akik ételeikről osztanak meg tartalmat például egy étteremből, s ezt teszik közzé. Az feltűnőnek tűnik, hogy a Facebook álláskeresésre bevezetett funkciója alig vonz valakit is. Állásajánlatok terjesztése, illetve új munkahely megtalálása sokkal inkább az ismerősök, ismerős oldalak által megosztott posztok útján lehet sikeres.

A Cambridge Analytica-botrány az idősebbeket félemlítette meg a legkevésbé, alig volt olyan 55 fölötti, aki elgondolkodott volna azon, hogy felszívódjon a Facebookról a történtek miatt.

A Nike, Adidas páros lett annak a kérdésnek a győztese, ami azt firtatta, mely márkák facebookos kommunikációja tetszik a legjobban a felhasználóknak. A fiatalok körében egy másik divatmárka, a Vans is ott van a legkedveltebbek között, de a Media Markt-ot is bírják a hazai Facebook-felhasználók.

A Mark Zuckerberg által enyhén ugyan, de belengetett ötlet, amely szerint fizetős lenne a közösségi oldal, bizonyosan nagy lemorzsolódást hozna. 63 százalék nem fizetne érte, viszont havi 1000 forintot 20 százalék minden további nélkül kiadna. Ha ezért reklámmentesség járna, akkor ez az arány már 30 százalék.