Drága lett a honvédségi helikopterek felújítása

Drága lett a honvédségi helikopterek felújítása

Másfélszer olyan drágán újíttatta fel a Magyar Honvédség az oroszokkal a Mi-17-es helikopterereket, mint az ukránok teszi azt a török haderőnek.

Az elmúlt napokban a Magyar Honvédség több, korábban leállított helikopterét is visszakapta azoktól az orosz cégektől, amelyek a felújítási munkát végezték. Ennek köszönhetően a honvédség korábban elvesztett helikopteres képességei helyreállnak. A nagyjavításokat orosz cégek végezték el, a velük szemben fennálló uniós szankció miatt viszont a gépeket nem lehetett modernizálni, cserébe a munka roppant drága lett.

A Magyar Honvédség (MH) helikopteres flottája az elmúlt nyolc évben fokozatosan épült le. Ennek részei voltak azok a Mi-24-es exszovjet gépek, amelyeket 2013-ban állították le a kormány döntése nyomán. Ezt követően a MH-nak néhány darab Mi-17-es felfegyverezhető szállítóhelikopterrel kellett megoldania a feladatait. Idő közben azonban a rendszerben maradt Mi-17-esek is kezdtek kiesni a rendszerből, ezért közülük ötnek a nagyjavítását rendelte meg magyar kormány – még 2016-ban – az AO Vertolij Rossziji orosz cégtől. A öt gépet 16,1 millió euróért, vagyis mintegy 5,2 milliárd forintért újította fel a vállalat, vagyis egy-egy Mi-17-es felújítása körülbelül egymilliárd forintba került.

Az ukránok olcsóbban megcsinálják

A darabonkénti egymilliárd forintos felújítási ár már két évvel ezelőtt sem tűnt a legelőnyösebb üzletnek. A jelek szerint ez így is van. A napokban állapodott meg ugyanis a török kormány ukrán cégekkel a török fegyveres erők által használt Mi-17-es helikopterek felújításról, amiről a defence.blog.com számolt be. Az ukrán belügyminisztérium közleménye szerint a helyi Aviakon Konotop Aircraft Repair Plant és a Motor Sich konzorciuma nyerte meg 17 török Mi-17-es felújítását 40 millió dollárért.

Így egy török helikopter felújítása 653 millió forintba kerül, szemben a magyar kormány által fizetett darabonkénti egymilliárd forintos árral.

A két üzlet között a nyertes cégek nemzetiségén túl több egyéb különbség is felfedezhetőek: a török megrendelés jóval nagyobb volumenű – ám ekkora árkülönbséget az nem feltételnéül indokol. A felújításra rálátó szakértő a Zoom.hu-nak elmondta, hogy a Mi-17-es gyártói licencével az orosz Vertolij Rossziji rendelkezik, ezenkívül az ukrán válság miatt az orosz gyártó tűnhetett biztosabb hátterű cégnek a magyar megrendelők számára két évvel ezelőtt – ennek viszont ára volt. Ugyanakkor ma már a törököknek kellő garanciát tudtak nyújtanak az ukránok is.

Az Oroszország elleni uniós szankciók miatt ugyanakkor a Magyar Honvédség az újbóli üzembe helyezésen felül nem rendelhetett meg semmilyen modernizációt jelentő átalakítást az orosz hadiipari cégektől, amely azért indokolt lett volna. Így a magyar szállítógépek továbbra is a 1970-es évek technikáján repülnek, azokba nem kerülhettek bele korszerű navigációs, éjjellátó és önvédelmi rendszerek. Nem véletlen, hogy honvédség utólag rendelte meg 353 millió forintért a már nagy javított gépek korszerű navigációs és éjjellátó rendszerekkel való felszerelést egy hazai közbeszerzés keretében.

Csak átmeneti megoldás a harci helikopterek felújítása

2017 áprilisában döntött a kormány a harci helikopterflotta újbóli rendszerbe állításról is. Az eredetileg elképzelések szerint 8+4 darab 2013-ben leállított – Mi-24-es – harci helikopter felújításra került volna sor, nyolcat meg is csináltak, ám végül a plusz négy gépes opció lehívásra nem volt lehetőség. A felújításra szánt magyar gépek ugyanis annyira rossz állapotban voltak, hogy azok már nem voltak javíthatóak. Négy gép modernizálása így „nem sikerült”. A 12 harci helikopter felújításért 69,3 millió eurót fizetett volna a magyar kormány, így egy harci helikopter nagyjavítása 1,8 milliárd forintból jött ki, ami 1,8-szor volt drágább, mint a cikkünk elején jelzett öt helikopter esetében számított tétel. (Megkérdeztük a Honvédelmi Minisztériumot, hogy a nyolc gépet végül mennyi pénzért újították fel, amit válaszolnak frissítjük a cikkünket.)

A Mi-24-es drágább fajlagos felújítási költsége magyarázatot ad, hogy a Mi-24-es összetettebb fegyverrendszer, mint a Mi-17-es szállítóhelikopter – magyarázta a már idézett szakértő a Zoom.hu-nak. A felújítást AO Vertoljoti Rossziji szentpétervári leányvállalata végezte el, és a napokban érkeztek meg az első javított helikopterek a kecskeméti repülőtérre.

A katonák azonban mégsem teljesen elégedettek a Mi-24-esek újbóli rendszerbe állításával – ugyanis ez esetben is elmaradt a 21. századi szintre való korszerűsítés az uniós szankciók miatt. A Mi 24-esek újbóli rendszerbe állítása amúgy is átmeneti megoldás, azok 2023-2024–ig üzemelhetnek, addig gondoskodnia kell a kormánynak a pótlásukról – természetesen már nem szovjet/orosz technikával.

Fotó: Veres Viktor

A Mi-24-esek pótlásra az a húsz Airbus H145M könnyű helikopter nem jelenthet megoldást, amelynek megvásárlásról a kormány 2018 januárjában döntött. A H145M-ek ugyanis kiképzésre, felderítésre, gyalogsági csapatok tűztámogatására, mentésre alkalmazhatóak.

Borítóképen katonai helikopter a Clever Ferret 2017 elnevezésû többnemzeti, szlovén, olasz és magyar hadgyakorlaton Veszprém közelében, a gyulafirátóti lőtéren 2017. november 10-én/MTI Fotó: Bodnár Boglárka