Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Távozik a HÉV-vezér, a BME egykori HÖK-elnöke megy a helyére

Távozik a HÉV-vezér, a BME egykori HÖK-elnöke megy a helyére

Egy hónapja sincs, hogy bejelentették, új vezérigazgató érkezik a MÁV élére Homolya Róbert személyében, most pedig a társaság alá tartozó MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatói székében is személycsere várható.

Távozik a budapesti HÉV-vonalakat üzemeltető MÁV-leánycég, a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatói székéből Pál László – tudta meg a Zoom.hu. Jelenleg Pál László a MÁV igazgatósági tagja is egyben, sőt ő a stratégiai vezérigazgató-helyettes is az állami vasúttársaságnál. Portálunk információi szerint Pál helyét a 36 éves Keresztes Péter, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Hallgatói Önkormányzatának korábbi elnöke, illetve az egyetemi kancellária alá tartozó Hallgatói Szolgáltatási Igazgatóság korábbi vezetője veszi át.

Két évig sem volt vezérigazgató

Pál László karrierje nagy részét a vasúttársaságnál töltötte. A Sínek Világa című folyóirat róla szóló beszámolója azt írja, a Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán (ez a mai győri Széchenyi István Egyetem jogelődje) vasútépítési- és fenntartási üzemmérnök szakon végzett, majd a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán tanult, ezután lett gazdasági vezető a MÁV-nál.

Pál László 2017 óta a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója MTI Fotó: Mohai Balázs

2003-tól a vasúttársság vezérigazgatóságán szakértőként kezdett dolgozni, 2010 és 2012 között a GYSEV Zrt. (Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt.) projektiroda-vezetője lett, 2012-től a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyetteseként tevékenykedett.

2017-től látta el a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatói feladatait.

Perrel fenyegette az egyetemet

A MÁV alá tartozó HÉV-cég vezérigazgatói székébe Keresztes Péter ül, aki a BME Közlekedésmérnöki Karán tanult, hallgatóként több egyetemi szervezet tagja is volt. 2009-ben ért a “hallgatói csúcsra”, amikor megválasztották az Egyetemi Hallgatói Képviselet elnökének. Ezt a posztot két évig töltötte be.

Az országos médiába akkor került be, amikor 2011-ben elmérgesedett a viszony az általa vezetett hallgatói képviselet és a BME Doktori Tanács és Habilitációs Bizottság között egy egyetemi tanár kinevezésének elkaszálása miatt. Az Index akkori beszámolójában azt írta, hogy a habilitációs bizottság levélben kiadott egy közleményt, melyben azt írták, hogy a a hallgatói képviselők részvétele és kompetenciája az egyetemi tanári kinevezésekben erősen megkérdőjelezhető. Keresztes levélben utasította a bizottságot, hogy kijelentésüket bizonyítékokkal támasszák alá és

a Polgári Törvénykönyvre hivatkozva jó hírnév megsértése miatt pert helyezett kilátásba.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Fotó: Ivándi-Szabó Balázs

Keresztes később az egyetemen is oktatott, majd a Kancelláriához tartozó egyetemi szervezet, a Hallgatói Szolgáltatási Igazgatóság (HSZI) vezetője lett. Az őt ismerők szerint Keresztes egyszerű, szerény hátterű egyetemistaként kezdte, viszont felsőoktatásban eltöltött évei alatt elkötelezte magát mind a hallgatói élet, mind a közlekedés iránt. Utóbbit már az is jól mutatja, hogy egyetemi tanulmányai mellett szerzett jogosítványt villamosra és hétvégente villamosvezetéssel múlatta az időt. A vezetőváltásról érdeklődtünk mind Pál Lászlónál, mind pedig Keresztes Péternél, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk válaszokat. Amint érkeznek, írásunkat frissítjük.

Sorozatos személycserék

Nem ez az egyetlen személycsere a MÁV-nál az utóbbi időben. Júliusban jelentették be, hogy a MÁV korábbi elnök-vezérigazgatója, Dávid Ilona közös megegyezéssel távozik a cégtől, s miniszteri kérésre a jövőben a Volánbusz Zrt. irányítja majd. Helyére Homolya Róbert került, aki 2017-től a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára volt.

Két éve a MÁV tulajdona

A HÉV-et 2016-ban vette át az állam a fővárostól. A HÉV-járatokat azelőtt évtizedekig a BKV üzemeltette, de kisebb fajta botrány alakult ki, amikor Tarlós István főpolgármester kilátásba helyezte, hogy a városhatárnál leállítja a HÉV járatokat és nem fogja tovább fizetni a költségeket. A főváros ugyanis semmiféle támogatást nem kapott, sem az államtól, sem az agglomerációs települések önkormányzataitól.

Ekkor döntött úgy a kormány, hogy a HÉV-ek üzemeltetését átveszi a fővárostól.

Forrás: Wikipédia

A BKV-ból kiválva meg is alakult a BHÉV Zrt., ami aztán betagozódott a MÁV alá. A leánycég első vezetője Feldmann Márton, az állami vasúttársaság személyszállítási üzletágának, a MÁV-Start Zrt.-nek az akkori értékesítési vezérigazgató-helyettese lett. Ő mindössze pár hónapot töltött a cég élén, 2017 januárjáig. Őt váltotta Pál László, aki most távozik.

Az iho.hu közlekedési és logisztikai hírportál idén májusban írta meg, hogy a budapesti HÉV-ek helyzete egyre aggasztóbb. A szerelvények átlagosan 41 évesek, a csepeli vonalon viszont 52 éves vonat is közlekedik, itt ráadásul ritkítani is kellett a járatokat a sorozatos meghibásodások miatt. A pályák is rossz állapotban vannak, a teljes hálózat felújításra szorul.

Borítókép forrás: MÁV/Fotó: Tóth Ferenc Zoltán