Durva díjemelést jelentettek be a közúti fuvarozók

Durva díjemelést jelentettek be a közúti fuvarozók

A költségek olyan mértékben elszálltak az elmúlt években, hogy mára a közúti fuvarozók jelentős része csak önköltség alatt tud működni. Éppen ezért ma két szakmai szervezet 15-20 százalékos díjemelési szándékot jelentett be sajtótájékoztatóján.

Nincs más lehetőség, a közúti fuvarozási ágazat fennmaradása érdekében 15-20 százalékos általános díjemelést kell végrehajtani az ágazatban. A tervek szerint az áremelést lényegében azonnal meg kell tenni, azért, hogy az őszi időszakban ezeket a díjakat érvényesíteni tudják – jelentett be a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) és a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) keddi, közös tájékoztatójukon. Az egységes áremelés az elmúlt évek drámai költségemelkedések kényszerítik ki – fejtette ki magyarázatként Szabó György, az MKFE elnöke.

Az általános díjemelésről előzetesen a régió egyéb országaiban található partnerekkel nem egyeztettek, erre ezután kerül sor – mondta Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára. Szavai szerint az akcióban résztvevő szervezetek a mostani döntés után juttatják el terveiket nemzetközi partnereihez. Ez egészen Litvániáig eljut majd – tette hozzá. Ezek alapján abban lehet bízni, hogy egységes lesz a régióban is a díjemelés, hiszen azok a cégek is hasonló problémákkal küzdenek, mint a magyar vállalkozások.

Emelkedett az útdíj, a biztosítás és bérköltség is

Az áremelést a szervezetek többek között a kötelező gépjárműfelelősségi biztosítás díjának durva emelkedésével indokolták, utóbbi például egy vontató esetében nagyjából 300 százalékkal növekedett az elmúlt 2-2,5 évben. Ezen felül az elmúlt években megjelent és növekedett, s még növekszik is az útdíj, jelentősen drágultak az üzemanyagok, nem beszélve arról, hogy a munkabérek az elmúlt időszakban lényegében elszálltak. Mindezek együtt azt eredményezik, hogy a jelenlegi fuvardíjak az önköltségi szintet sem fedezik.

Ennek eredménye, hogy az elmúlt néhány évben – az OPTEN cégadat szolgáltató szerint – több, mint 1000 fuvarozó vállalkozás szűnt meg az országban, s ez egyáltalán nem fogható teljes egészében a piac tisztulására, sőt a csökkenés nagyobb részt a veszteséges működésre vezethető vissza. Ezen felül ott van még a nyugati országok magatartása, amely arra irányul, hogy saját vállalkozásaik kerüljenek helyzetbe. Ez sem segít, hiszen durva költségelemeket ró a fuvarozókra.

A Waberer’s is hasonló következtetésekre jutott

Akik, nem emelnek azok sorsa megpecsételődött, mert a jelenlegi árak mellett lehetetlen eredményesen működni – jelentette ki Szabó György. Lajkó Ferenc, a Waberer’s jelen lévő vezérigazgatója kérdésre válaszolva kifejtették, hogy mindkét szervezetnek jó a helyzetértékelése, az a javaslat, amit tettek, vagyis a 15-20 százalékos emelés reális mérték, ahhoz, hogy a nyereségesség a megfelelő szinte kerüljön. A Waberer’s számításai is erre jutottak, s egyet értenek ezzel, már csak azért is, mert a vállalatuk profitnyomás alatt van.

Arra, hogy miért nem emeltek korábban ezek a cégek a Waberer’s vezetője elmondta, hogy a csökkenő üzemanyagárak sokáig fedezték az egyéb költségelemek emelkedését. Tavaly azonban komoly növekedésnek indult az olajár, s egy év alatt közel megduplázódott. Így viszont már eltűnt az az elem, amiből a terhek növekedését finanszírozni tudták volna a vállalkozások. A Waberer’s egyébként már eddig 7-10 százalékot emelt az árait az mostani tárgyalásai során – tették hozzá.