Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

„A kis simlik, és a nagyobb balhék után eljutottunk addig, hogy szétlopják az országot”

„A kis simlik, és a nagyobb balhék után eljutottunk addig, hogy szétlopják az országot”

Vanicsek Olivér még csak 27 éves, de máris talán Magyarország kritikailag legelismertebb sorozata, az HBO-s Aranyélet harmadik, záró évadának forgatókönyvén dolgozott. Az októberi premier előtt a pályakezdésről, a szakmáról, és az új évadról beszélgettünk.

Szerintem évek óta nem keltem ilyen korán.
A munkához nem volt rá szükség?
Hát legutóbb akkor kellett, amikor pont az Aranyéleten dolgoztunk, 2016 októbere és 2017 májusa között. Ha jól emlékszem, heti négyszer jártunk az HBO budapesti székházába, összeültünk az asztal köré, és ott találtuk ki a dolgokat. Azóta pedig otthon dolgozom, tulajdonképpen szabadúszó íróként, úgyhogy akkor kelek, amikor akarok.
Hogy kerültél be ilyen fiatalon az Aranyélet stábjába?
Az egész úgy indult, hogy volt az HBO-nak 2014-ben egy first draft pályázata, amelyen Magyarországon játszódó mai történeteket kerestek. Meglátogattam a nyolcadik kerületben a drogprevenciós tűcsere-program egyik helyszínét, pont mielőtt bezárták azokat. Érdekes történetnek tűnt, ott töltöttem pár napot gyakornokként, aztán írtam belőle egy pilotot. Négyszáz pályázóból végül nem én nyertem, de pár nappal később olvastam egy interjút Krigler Gáborral (az HBO kreatív producere, a szerk.) , aki pont azt taglalta, hogy az egyik nem nyert pályázat is milyen kurva jó volt, amelyik a nyolcadik kerületi drogosokról szól. Felhívtam, hogy szerintem rólam beszél, elkezdtünk dumálni, dolgozni rajta. Szerinte azonban Magyarország túl szűk piac lett volna egy ennyire sötét drámához. Azzal hogy ez megakadt, kiköltöztem Los Angelesbe, ott a New York Filmakadémián tanultam és közben rengeteg szöveget írtam. Aztán hazajöttem és újra felhívtam Gábort, hogy megmutassam az új munkáimat, egy hónap múlva pedig már ő keresett meg, hogy lenne számomra egy lehetőség: az Aranyélet.
Az iskola kellőképpen felkészített a sorozatra?
Egyrészt igen: új, meglepő dolgokkal nem találkoztam a munka során. Az viszont, hogy élesben, ekkora költségvetéssel, komoly határidőkkel kell dolgozni, egészen más. Amikor tudod hogy ez el fog készülni, szenvedélyeddé válik és mint saját gyermeked véded. Ez nagyon érdekes interakciókat eredményez. Nagyobb a tét, és ebbe bele kellett szoknom.

Fotó: Csóti Rebeka

Hárman írtátok a sorozatot Vancsik Péterrel és Tasnádi Istvánnal. Mondhatjuk ilyenkor, hogy a kész mű egyharmada a te munkád?
Ilyen kész fázisban ezt már elég nehéz lenne kijelenteni, számszerűsíteni.
Amikor elkezdtétek a munkát, tudtátok hova szeretnétek kifuttatni a történet végét?

Amennyire én emlékszem nem. Gábor eredetileg két dolgot szeretett volna nagyon viszontlátni az évadban (az egyik a második rész záró jelenete, a másik pedig Márk és Mátyás Pisti buddy-movie szerű kapcsolata), de ezen felül mindenre nyitott volt. Amire én büszke vagyok, mivel talán én lobbiztam érte leginkább, hogy az első évados kis simlik, és a második évados nagy balhék után eljussunk addig, hogy szétlopják az országot és belelássunk az oligarchalétbe is.

Van mögötte valami személyes motivációd is, hogy ezt fontosnak érezted megmutatni, vagy csak dramaturgiai szempontból érezted helyesnek?
Szerintem organikusan fejlődött a történet az évek alatt idáig, de az írásaimban is mindig igyekszem nagyon erősen társadalmi, szociális, és politikai témákkal foglalkozni.

Fotó: Csóti Rebeka

Ilyenek azok a projektek is, amikkel a sorozat óta foglalkozol?
Egyértelműen. Többek között azóta egy menekültválságról szóló sorozat pilotját írtam meg. Erről már többször tárgyaltunk 8-10 produkciós céggel, de sajnos egyelőre még nem indult el, bár a BBC Americát nagyon érdekli.
Ez akkor egy idegen nyelvű sorozat?
Igen. Az Aranyéletet leszámítva, csak angolul írok. Csak Amerikai piacra. Visszatérve, a BBC Anglia (ahonnan a pénz jönne) azért nem akarja finanszírozni, mert Párizsban játszódik, nem Londonban. Ezen kívül volt egy blockbuster történelmi film Hirosima lebombázásáról, aminek megírtam a forgatókönyvét, de kiderült, hogy a Universal pár hónappal korábban már lecsapott a témára, tehát az is megállt. De ez egy ilyen szakma. Emellett legalább 3-4 sorozaton dolgozunk még együtt a Los Angeles-i menedzsmentemmel.
Ha egy magyar fiatalt érdekel a forgatókönyvírás, itthon is meg tudja találni a kellő képzést?
Igen is, meg nem is. Én anglisztikára kezdtem el járni érettségi után, de baromi hamar ott hagytam, mert addigra volt három vagy négy felsőfokúm, semmi értelme nem volt. Itthon viszont nem is találtam filmes egyetemet. Olyan képzés, ami kellő szinten tanítaná az írást, sajnos nem létezik. Viszont ami mázli, hogy ez az a szakma, amihez nem kell se diploma, sem feltétlen egyetem. Én berendeltem ötvenezer forintért egy csomó könyvet, és megtanultam autodidakta módon az egészet. A legfontosabb hogy olvass utána az elméletnek, és legalább nézz meg ötszáz filmet évente, ahogy én is, mert ezzel tudod magadba szívni a filmnyelvet. Ezt bárki meg tudja csinálni, akinek van rá ideje.

Fotó: Csóti Rebeka

Mik azok az összetevők, amiket csak külföldön lehet magadra szedni?
Két dolog van, amihez tényleg ki kell menni: egyrészt, hogy bekerülj abba a közegbe, hogy szerezz menedzsert, ügynököt, hiszen Amerikában enélkül lehetetlen előrelépni. A másik, hogy hogyan működik egy írószoba, amit itthon tudtommal nem tanítanak. Kint mindent bedobtunk a közösbe, és egy asztal körül átbeszéltük. Ez a fajta kooperatív munkakapcsolat ami kulcsfontosságú egy ilyen sorozat írásában. Ez a szimuláció nincs meg itthon, kivéve az HBO-nál, ahol az Aranyéletet már ilyen módon írtuk.
A szimuláció abból állt, hogy az iskolában is forgatókönyveket készítettetek?
Minden szemeszterben írtunk egy filmet és két sorozatot. Tíz oldalanként behoztuk, átbeszéltük, és ötleteltünk róla. Rákényszerített, hogy nyitott legyél a saját munkáddal kapcsolatban és kész legyél elfogadni a többiek kritikáját.
Miben más egy magyar, és egy amerikai sorozathoz forgatókönyvet gyártani?
A magyar az organikusan jön, hiszen itt nőttem fel. Az amerikai nagyon nehéz, a menedzserem szokta is mondani, hogy inkább keressem azt, hogy az én európai látásmódommal hogyan tudnék valami egyedit letenni a tengerentúlon. A külföldi témákba iszonyatosan nagy kutatást kell beletenni. Most például egy 1961-ben játszódó keletnémet történetet írok, amihez elfogyasztottam eddig több tucatnyi filmet és könyvet a témában, hogy ne érződjön papírszagúnak a történet, és olyan érzést keltsen, mintha mindig is Berlinben, a fal keleti oldalán éltem volna.
Ezzel a kutatással tehát adaptálódni lehet a történetbe?
Abszolút.

Aranyélet III. – Az örökség utolér

Próbáld ki egy hónapig ingyen az HBO GO-t hűségidő és kötöttségek nélkül és élvezd a legjobb sorozatokat és filmeket online. http://hbogo.hu Csatlakozz az HBO közösségéhez! Facebook: https://www.facebook.com/HBOMagyarorszag Twitter: https://twitter.com/HBOHU Instagram: https://instagram.com/hbohungary/ Aranyélet: https://www.facebook.com/aranyelet.hbo

Az Aranyélet befejező évada október 14-től látható az HBO GO-n és az HBO-n. A korábbi évadok pedig bármikor visszanézhetőek az HBO online videótárában, az HBO GO-n.

(borítókép: Csóti Rebeka)