Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Kifizetteti a kormány a Gripenek riasztási költségeit a renitens légitársaságokkal

Kifizetteti a kormány a Gripenek riasztási költségeit a renitens légitársaságokkal

Láthatóan megelégelte a Honvédelmi Minisztérium az eltévedt repülők miatti Gripen-riasztásokat, ezért a jövőben fizethetnek a renitens pilóták, illetve légitársaságok.

A magyar légierő fő feladata a magyar légtér oltalmazása – ez évtizedek óta szerencsére kimerül a légtérrendészeti feladatok ellátásában. A légi forgalmat a polgári légi irányítás kezeli, a katonaság csak akkor kerül a képbe, ha valamelyik repülőgép eltér az előre leadott repülési tervtől, vagy épp repülési terv nélkül lép be az ellenőrzött légtérbe. Az ország feletti légi forgalom folyamatosan növekszik, a irányításért felelős Hungarocontrol Zrt. adatai szerint májusban 12,8 százalékkal volt nagyobb a Magyarország felett átrepülő gépek száma, mint egy évvel korábban, így átlagban minden egyes májusi napon 2203 repülőgép repülte át az ország légterét, és további 320 gép szállt le és fel Ferihegyen. A légi forgalmi terhelés nem egyenletes – a nyári napokban ennél több repülést is kezelniük kell a légiforgalmi irányítóknak.

Elbambulnak a pilóták, és észre sem veszik, hogy átrepültek egy fél országot

Addig nincs is gond, amíg minden gép a szabályok szerint repül, ám a nagy számok törvénye szerint még a levegőben is előfordulnak szabálytalanságok, vagy akár figyelmetlenségek. Míg korábban a Magyarország feletti légi forgalomban inkább transzkontinentális járatok felejtettek el bejelentkezni a magyar légi irányításnál, az idei nyáron inkább a kisgépes turisták okoztak gondot a légi irányításnak.

A modern repülés magával hozta a nagy fokú automatizálást, a nagy utasszállító gépek repülési terveit indulás előtt beprogramozzák repülőgépek fedélzeti navigációs rendszereibe – így akár több ezer kilométert lerepül a robotpilóta emberi beavatkozás nélkül. Az európai légtér ráadásul erősen szabdalt, a területéhez mérten sok kicsi ország, sok kicsi légi forgalmi irányítása adja egymásnak kézről-kézre a repülőket, így egy-egy figyelmetlen repülőgép-személyzet néha elfelejt bejelentkezni egy-egy országba – ilyenkor riasztják a NATO-központ parancsára a magyar Gripeneket Kecskemétről.

Egyre több gondot okoznak a kisgépes pilóták

Az elmúlt hónapokban azonban nem a nemzetközi nagy légi cégek járatai, hanem a jóval kisebb pénzű magángépek adtak plusz munkát a kecskeméti vadászoknak – nekik lehet igazán komoly érvágás a HM terve. Az elmúlt három hónapban öt riasztásról számolt be a HM, ebből négy kisgépeket érintett.

Az elmúlt hónapokból több fura eset is kiemelkedik: május 28-án egyszerre 28 ultrakönnyű repülőgép lépett be Ausztriából úgy, hogy nem rendelkeztek érvényes repülési tervvel, a gépeket végül a balatonkeresztúri repülőtérre terelgették a Gripenek. A pilóták ellen szabálysértési eljárás is indult. Az ő szerencséjük, hogy még nincs életben a kormány rendelete, amely azt mondja ki, hogy ha a vadászgépek riasztására a légi jármű személyzetének hibájából történt, akkor a repülés költségét kiszámlázhatják a gép fenntartójának.

Az előzőhöz hasonló kirívó hibát vétett egy szúnyogirtást végző repülőgép július 19-én, ugyanis ezt pont a Paksi Atomerőmű légterében tette. Magyarországon mindössze két olyan tiltott légtér van, ahova soha semmilyen körülmények között nem lehet berepülni – ezek közül találta meg az egyiket a szúnyogirtó kisgép. (A másik tiltott légtér a Csillebérci kutatóreaktor felett található.)

Magyarország légtérszerkezete Forrás: legter.hu

Milliós számlák repülhetnek januártól

A HM rendelettervezetéből kiderül, hogy az ilyen repülések után kifejezetten jófejségből „csak” a bevetés során felhasznált üzemanyag-költséget vasalják be a renitens gépek fenntartóin. A HM sajtóosztálya azt nem árulta el a Zoom.hu kérdésére, hogy mekkora rezsivel repülnek a Gripenek – a minisztérium hivatalos propagandaoldalán található tudósítás szerint a Gripenek üzemeltetése messze a legolcsóbb a negyedik generációs vadászgépek közül.

Éjszakai repülési gyakorlat Kecskeméten Fotó: Veres Viktor

E szerint 2014-ben 11 600 dollár volt egy óra üzemeltetés költsége, ami az elmúlt négy évben sem változhatott jelentősen. Ez azt jelentené, hogy egy óra repült idő 3,2-3,5 millió forintba kerül, de ebben a költségben az üzemanyagon túl a teljes háttérlogisztika költsége is benne van, így ennél lényegesen kevesebbet, becslésünk szerint 1,3-1,5 millió forintot kóstál egy órányi bevetés üzemanyag-költsége. Ám egy repülőgép nem repülőgép, ezért egyszerre két gépet riasztanak általában Kecskemétről, így egy-egy riasztás üzemanyag-költsége is elérheti a 3 millió forintot, ami már nemcsak a kisgépes tulajdonosok, hanem a nagygépes légitársaságok büdzséjét is komolyan érinti, egy ilyen riasztás bőven veszteségbe lökheti az adott járat nyereségességét, amire a légitársaságok – különösen a fapados cégek – igen kényesek.

A honvédelmi tárca a költségvetési számokat rendre hadititokként kezeli – rendszeresen nem hajlandó adatot közölni a nem közbeszerzés-köteles gigabeszerzésekről –, ám annyit kérdésünkre elárultak, hogy az idén eddig 4 „díjköteles” riasztásra került sor a magyar légtérben, tavaly pedig összesen 13 esetben merült fel a a Gripenek riasztása kapcsán olyan körülmény amely a jövőben lehetővé tenné az üzemanyag kifizettetését. A költségek megfizettetésének eddig is megvolt az elvi lehetősége, ám nem volt rá egységes szabályozás, ezt teremti meg most a kormány, ha elfogadják a hiányzó rendeletet. Így 2019 januárjától már számíthatnak rá a hibát vétő repülőgépek tulajdonosai – az objektív felelősség jegyében –, hogy fizetési felszólítást kapnak a HM berkeiben működő katonai légügyi hatóságtól.