Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Nemkormánygép-vásárlás: kettő lett, maradhat?

Nemkormánygép-vásárlás: kettő lett, maradhat?

Már az is heves vitákat váltott ki, hogy egy vérbeli VIP-géppel, egy business jettel fokozta légiszállító-képességét a Magyar Honvédség, de könnyen lehet, hogy a Dessault Falcon 7X típusú gépből nem egy, hanem kettő van, illetve lesz. A honvédségi beszerzéseket övező – védelmi szempontból bizonyos fokig érthető – titkolózás miatt nemcsak a vételár nem nyilvános, de

arra sem könnyű egyértelmű választ kapni, hogy a hivatalosan kommunikált egyetlen gépen kívül megtörtént-e, folyamatban van-e, tervben van-e egy második Falcon vásárlása is.

Kezdetben két azonos típusú gép beszerzésének terve szivárgott ki a tavasszal erről író, azóta megszűnt Magyar Nemzethez, de azóta, hogy a kecskeméti katonai bázisra augusztus elején megérkezett egy Faclon 7X, tartja magát az a pletyka, hogy nem is egyet, hanem kettőt vettek, vagy legalábbis a második beszerzése is folyamatban van.

Egy gépet ismernek el

A két gépről szóló értesülését a Zoom.hu a Honvédelmi Minisztériumnál próbálta tisztázni. Azt kérdeztük, valójában hány Falcont vásároltak, egyet vagy kettőt, illetve természetesen a vételárra is rákérdeztünk, noha ezt eddig sem árulták el. A tárca a konkrét kérdésekre nem válaszolt, ehelyett saját korábbi közleményüket ajánlották figyelmünkbe – azt, amelyben az augusztusban Kecskeméten landolt egyetlen gépről tudósítanak.

Az akkori tudósítás kiemeli, hogy a Magyar Honvédség légi szállítóflottája könnyű, kisebb kategóriájú, többcélú szállító- és futárgéptípussal bővült a Dassault Falcon 7X típusú repülőgép hadrendbe állításával. A honvédség akkor kiemelte:

ilyen kategóriájú gépet használ és tart hadrendben a NATO-tagországok hadseregeinek csaknem kétharmada

– például a belga, a cseh, a dán, a francia, a lengyel, az olasz, a német, a szlovén a szlovák hadsereg, a nem NATO-tag szomszédaink közül pedig az osztrák és a szerb haderő is. A honvédelmi tárca akkori közlése szerint ezt a kategóriájú – és több ország esetében ugyanilyen típusú – repülőgépet valamennyi ország hasonló katonai és állami feladatok ellátására használja a hadsereg keretein belül.

Hasonló, a konkrét választ kerülő tájékoztatást kapott kérdésére nemrég a témában Demeter Márta, az LMP országgyűlési képviselője. A politikus – aki az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának is tagja – egyértelműen két Falconra kérdezett rá írásbeli kérdésében:

Demeter Márta kérdése by Tibor Lengyel on Scribd

Benkő Tibor honvédelmi miniszter válaszában nem pontosította ugyan a Demeter által használt többesszámot, de következetesen egy darab gépről írt, amely már megérkezett a kecskeméti katonai repülőtérre, és jelezte azt is, hogy ez nem üzleti repülőgép:

Benkő Tibor válasza by Tibor Lengyel on Scribd

Nem kormánygép, de arra is jó

Ugyan a tárca a Falcon 7X nyilvánvaló erre utaló jegyei ellenére következetesen kerüli az üzleti repülőgép elnevezést, a kormánygép kifejezést pedig főleg, azt elismerik, hogy a repülőt állami, diplomáciai utakra is a kormányzat rendelkezésére bocsátják, ha szükséges – ahogy Orbán Viktor kormányfő a közelmúltban többször is használta kíséretével hivatalos utakra a korábban vett Airbus A319-es szállítógépet.

A Falcon 7X a Honvédség kecskeméti bázisának betonján

A Falcon 7X érkezéséről szóló honvédségi tudósítás is kiemeli, hogy „a jogszabályoknak megfelelően, amint az elmúlt évtizedekben mindenkor, úgy most is jogosult e gépek igénybevételére a kormány és a Köztársasági Elnöki Hivatal, hiszen a védett személyek légi szállítása – az európai gyakorlatnak megfelelően – Magyarországon is beletartozik a honvédség feladatkörébe.

Ezt erősítette meg Benkő Tibor honvédelmi miniszter egy másik parlamenti képviselő – a párbeszédes Tordai Bence – korábbi írásbeli kérdésére váaszolva, amikor Orbán Viktor útjai kapcsán azt írta: katonai gépek „korábban is szállítottak hivatalos útra kormánytagokat, állami vezetőket és delegációikat, például a szocialista kormányzás idején, a 2002 és 2010 közötti időszakban mintegy 100 alkalommal.

A használtan beszerzett Airbus A319-eseket mér be is vetették kormányzati delegációk szállítására MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Azt viszont Benkő már nem tette hozzá, hogy erre a célra korábban nem businett jetet használt a Honvédség, hanem két orosz gyártmányú, Antonov An-26-os szállítógépet, amelyek fölött már valóban eljárt az idő, ráadásul lassúak is voltak, karbantartásuk pedig egyre nehézkesebb és drágább volt. Jó példa volt az An-26-os képességeire, hogy

mikor 2016-ban Áder János államfő ezzel ment volna a csíksomlyói búcsúba, lerobbant alatta az „Ancsa.

Nyilván emiatt is már évekkel ezelőtt felmerült a Fidesz-kormányban, hogy be kellene szerezni egy kormánygépet, így nem kellene menetrend szerinti gépekkel utaznia Orbán Viktornak és a delegációknak, illetve nem kellene kibérelni különgépeket, ahogyan azt többször is tették például Csányi Sándor Falcon 7X-hez hasonló magángépével. A hvg.hu már 2013-ban arról írt, hogy egy kiszuperált Malév-gépet akartak kormánygéppé alakítani, ám végül ebből nem lett semmi.

Nem utazik olcsóbban Orbán

Akármennyire is ezt igyekezett elhitetni a kormányzati kommunikáció, a két Airbus kormányzati célú felhasználásával nem lettek olcsóbbak az állami utazások, és vélhetően a Falcon igénybevételével sem lesznek azok. A Zoom.hu is írt arról, hogy fejenként 215 ezer, illetve 140 ezer forintért repült Orbán és kísérete a közelmúltban az Airbus A319-esen, előbb Tel Avivba, majd Montenegróba. Ezzel szemben az elérhető listaáras repülőjegyek fejenként ennél kisebb összegből is kijöttek volna: Tel-Avivba 63-136 ezer forintból, míg Montenegróba 124-216 ezer forintból.

Ezermilliárdok kerülik ki a versenyt

A Zoom.hu nemrég összeszámolta, hogy az Orbán-kormány a választás óta mintegy 1000 milliárd forintnyi állami költéssel kerülte meg a nyílt közbeszerzést, közvetlenül a választás előtt pedig további 650 milliárdról döntött – ezeknek az összegeknek része a két Airbus és az eddig megérkezett egyetlen Falcon megvásárlására költött közpénz is, amely az iparági becslés szerint – noha használt gépekről van szó – több tízmilliárd forint.

Érdekesség, hogy az Airbusok és a Falcon – védelmi szempontból titkosított – beszerzésénél jutott szerephez Orbán Viktor egykori tanácsadója Maróth Gáspár, aki állami cégvezetőből nemrég lépett elő „a nemzeti védelmi ipari és védelmi célú fejlesztésekért, valamint a haderő-modernizációért” felelős kormánybiztossá havi 997 ezres fizetéssel, miközben a GVH által két éve vizsgált, ám le nem zárt milliárdos kartellgyanú érintettje. Minderről itt írtunk bővebben:

Védelmi beszerzésekért felel a milliárdos kartellgyanúba keveredett kormánybiztos

Védelmi beszerzésekért felel a milliárdos kartellgyanúba keveredett kormánybiztos Orbán Viktor egykori tanácsadója állami cégvezetőből nemrég hadfelszerelési kormánybiztossá lépett előre, miközben milliárdos kartellgyanú érintettje. A GVH már két éve vizsgálódik. Egyre magasabb pozíciókba kerül az állami szférában az első Orbán-kormány idején még a miniszterelnök tanácsadójaként dolgozó Maróth Gáspár, akinek akadémikus apját, Maróth Miklóst 2016-ban még Orbán által is favorizált köztársaságielnök-jelöltként emlegették.

Borítókép: Millennium Falcon / Forrás: giphy.com