Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Vekerdy: Merő ostobaság a honvédelmi alapismeretek tantárgy

Vekerdy: Merő ostobaság a honvédelmi alapismeretek tantárgy

az ország 54 középiskolájában

Az ország 54 középiskolája vesz részt a Honvéd Kadét Programban, ami azt jelenti, hogy a 9-12. osztályos tanulóknak választható érettségi tantárgyként bevezetik a „honvédelmi alapismereteket”. Kásler Miklós miniszter rendelete a kerettantervről a Magyar Közlönyben jelent meg.

„A hazaszeretet és a hazafiság fogalmának minden történelmi korban megvan a maga jelentése és jelentősége, nincs ez másként ma sem. Ma is képesnek kell lenni arra, hogy minden fiatal példát és hitet kapjon a hazához való ragaszkodáshoz és hűséghez. Ahhoz, hogy ez eredményesen megtörténhessen, figyelembe kell venni a jelen kor körülményeit is. Egy mai fiatal számára a modern, globalizációtól áthatott világ és az Európai Unió az élet természetes közegét jelenti. Könnyedén megismerkedhet más kultúrákkal, zavartalanul utazhat, munkát vállalhat és le is telepedhet Európa országainak többségében. Szerencsére az elmúlt néhány évtized békében telt, a mai iskolás gyermekek szüleinek és lassan már nagyszüleinek sincsen személyes élménye arról, milyen, amikor a haza szolgálata fegyveres harcot is megkövetel és az élet feláldozását is jelenti sokak számára.

Ezekhez a körülményekhez alkalmazkodva kell élményszerű és hiteles hazafias nevelést adni a mai fiataloknak”

– olvasható a rendeletben.

Néhány ismeret, amelyet a diákok az új tantárgy keretein belül sajátíthatnak el /Forrás: Zoom.hu

A tantárgy keretein belül a diákok olyan ismeretekre tehetnek szert, mint a tűzfegyverekkel leadott lövés folyamata, időszakai, jelenségei, a mérgező harcanyagok típusai, és hatásuk az élő szervezetre vagy a „Vigyázz!”, „Pihenj!” parancsszavakra történő szabályos tevékenység.

„Történelemtanárként azt látom, hogy van néhány gyermek, akiket az ilyen jellegű ismeretek jobban érdekelnek az átlagnál, és ha van ilyen igény, akkor azt el lehet fogadni” – nyilatkozta a Zoom.hu -nak Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke.

„Ami viszont kérdéses, hogy

ennek a tantárgynak valóban a közoktatásban van-e a helye,

hiszen az általános tantárgyak [testnevelés, történelem] keretein belül is érintik ezeket a témákat” – tette hozzá.

Szűcs szerint a leghelyesebb az lenne ha 18 éves kor alatt nem vezetnének be a diákoknak ilyen tantárgyat,még akkor sem, ha ez nem kötelező minden intézményre nézve. Azok pedig, akik később ebbe az irányba folytatnák tanulmányaikat, felnőttként hoznák meg ezt a döntést. A felsőoktatásban ugyanis számos lehetőség van erre.

„Az identitásképzést és a magyar nemzethez való elköteleződést pedagógusként nagyon fontosnak találom, de ez az új tantárgy nem ezt szolgálja, hanem katonai ismereteket terjeszt, leginkább talán azért, hogy a lakosság bizonyos százaléka elinduljon ebbe az irányba” – mondta Szűcs.

„Mivel nálunk nincs sorkötelezettség,

az oktatásban megjelenítve próbálják ez iránt felkelteni a fiatalok érdeklődését”

– folytatta a PDSZ elnök, aki jobban örülne, ha ezt a kérdést elsősorban nem az oktatásban, hanem a munkaerőpiacon kezelnék.

A témában megkérdeztük Dr. Vekerdy Tamás, pszichológust is, aki elmondta, hogy ő már az ’50-es években is fegyelmit kapott mert kifejezte ellenérzését az ilyen jellegű katonai ismeretek terjesztése ellen.

„Pacifista vagyok, így ezt a tantárgyat merő ostobaságnak tartom.

Nincs szükség ilyesmire az iskolákban. Máshol propagálja magát a honvédség”

– jelentette ki Vekerdy.

Borítókép forrása: YouTube