Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Nő a felcsúti kisvasút vesztesége

Nő a felcsúti kisvasút vesztesége

A 600 millió forint EU-s támogatásból épült kisvasút az elmúlt egy évben 8,2 millió forint veszteséget termelt. Pont kétszer annyit, mint a működése első 14 hónapjában, így  2016-os indulása óta összesen már 12,3 millió forint mínuszt hozott össze a miniszterelnök hobbivonata.

A Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány adatai alapján az Átlátszó megírta, hogy 2017. július 1. és 2018. június 30. között a jegyeladásból 17,8 millió forint bevétel származott, a működtetés viszont 26 millió forintba került. Tehát 8,2 millió forint veszteséget termelt ebben az időszakban a kisvasút. Ez pont a duplája annak a 4,1 millió forint mínusznak, amennyit a működése első 14 hónapjában hozott össze a kirándulóvonat. A FUNA indoklása szerint a bevétel és a kiadások közötti különbséget az általa kapott adományokból fedezi az alapítvány. “Általánosságban megállapítható, hogy a kisvasúti személyszállítás nem tartozik a legnyereségesebb ágazatokhoz. Megtérülése csak hosszabb távon képzelhető el.”

Az Orbán-kormány 600 millió forint európai uniós támogatást adott a felcsúti kisvasút építésre, ezt követően 2016. április 30-án indult el első útjára. A helyi stadiontól az alcsútdobozi arborétumig közlekedő járatra 2017. január 20-ig átlagosan napi 113 jegyet adtak el, és 7 napon utasok nélkül jártak a vonatok. 2017 tavaszán aztán meglódult az utasforgalom: tavaly május eleje és június vége között gyakori volt a napi 100-600 eladott jegy. Emiatt voltak olyan hónapok, amikor a jegybevétel meghaladta az üzemeltetési költséget, de összességében 2016. április végi indulása óta 2017. június végéig még így is 4,1 millió forint veszteséget termelt a felcsúti kisvasút.