Két hete marad a tanároknak véleményezni az új Nemzeti Alaptantervet

Két hete marad a tanároknak véleményezni az új Nemzeti Alaptantervet

Hiába hangzott el többször is ígéret, egyelőre a szakszervezetek nélkül folyik a társadalmi vita az új Nemzeti Alaptantervről. A pedagógusok csak a tanévnyitó után láthatják először az anyagot és akkor sem lesz túl sok idejük átrágni rajta magukat.

Augusztus elején kapta meg az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) az új Nemzeti Alaptanterv (NAT) tervezetét, melyről Bódis József, az oktatásért felelős államtitkár nemrég azt mondta, hogy „nagyon szép anyag született”. Viszont még nem sok mindenki gyönyörködhet a dokumentumban, annak ellenére, hogy az államtitkár azt ígérte, a végső változat nagyban függ a pedagógusok visszajelzésétől, hiszen a tervezetet társadalmi vitára kívánják bocsátani.

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) a Zoom.hu-nak arról beszélt, hogy idén augusztus 6-án a száztagú NAT-bizottság után az oktatásirányítás tagjai közül nagyjából 10-15 ember megkapta az anyagot véleményezésre. Ezek a személyek az Oktatási Hivatal, a Klebelsberg Központ és egyéb közoktatásban résztvevő kormányzati szervezet munkatársai közül kerültek ki.

Bódis József oktatásért felelős államtitkár szerint az új NAT nagyon szép anyag/MTI Fotó: Lendvai Péter

„Előbb az az ígéret hangzott el, hogy augusztus 15-re, aztán az, hogy 20. után, legutóbb pedig Maruzsa helyettes államtitkár arról beszélt, hogy az ősszel bocsátják a tervezetet társadalmi vitára. Legjobb tudomásunk szerint tehát cirka 115 ember tudja, hogy mi van ebben a dokumentumban.

Ebből következik, hogy egyre komolytalanabbá válik az úgynevezett társadalmi vita, amennyiben ezt 2019. szeptember 1-től szeretnék bevezetni”, vélekednek a PDSZ-nél, ahol eddig semmit sem láttak az anyagból.

De nem a PDSZ az egyetlen szakszervezet, ahol még nem járt a dokumentum, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Nemzeti Pedagógus Kar sem nézhetett még bele. A PSZ portálunknak küldött válaszában azt írta, tagjaik felkészülten várják, hogy szakmailag véleményezzék a koncepciót. Hozzátették, információik szerint nem lesz túlságosan hosszú idő a vélemények kialakítására.

Egy idei nyári szakmai egyeztetésen Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere állítólag arról beszélt, a tanévnyitón jelentik majd be, hogy kész az új alaptanterv tervezete. A pedagógusok pedig csak ezután kapják meg,

várhatóan két hetük lesz a véleményezésre, amely – tekintve a tanévkezdéssel járó feladatokra, illetve a dokumentum terjedelmére – nem túl sok idő.

Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere/Fotó: Halász Nóra

Kérdéseinket elküldtük az Emmi sajtóosztályára is, de egyelőre nem érkezett válasz, amint így lesz, cikkünket is frissítjük. Tavaly ősszel a Civil Közoktatási Program reagált hevesen a minisztérium közleményére, miszerint a szakmai nyilvánosság teljes bevonásával történik az új alaptanterv előkészítése. A CKP akkor azt írta, „semmiféle rend, semmiféle szakmai eljárás nem valósul meg, és szó sincs sem szakmai, sem társadalmi nyilvánosságról.”

A Népszava nemrég azt írta, hogy az új alaptanterv – melyet a kormányzati kommunikáció szerint 2019 szeptemberében vezetnének be – csúszhat. A lap cikkében akkor azt írta, a kormány nem nagyon szólt bele a munkába, de azt már az elején leszögezték, hogy

az új alaptanterv legyen kellően nemzeti, munkaalapú és családközpontú.

Ugyanakkor a szakembereket hagyják önállóan dolgozni: a NAT fejlesztésével megbízott miniszteri biztos, Csépe Valéria bár meghallgatja a kormány kéréseit, nem továbbítja azokat a szakmai csoportok felé. Palkovics László korábbi oktatási államtitkár, most már innovációs és technológiai miniszter korábban elmondta, hogy a 2019 szeptemberi bevezetés egy nem hivatalos céldátum.

Amennyiben a pedagógusok még véleményezik is hamarosan a dokumentumot, akkor is újabb egyeztetések jöhetnek, a kormány elé pedig majd csak ezután kerül a végleges formában a tervezet. Ezután fogadhatják el a szükséges jogszabály-változásokat, de még akkor is hátra van, hogy a változásokat összehangolják minden egyes intézmény tanmenetével.

A hvg.hu értesülései szerint a tervek szerint a hetedik-nyolcadik osztályban összevonják a biológiát, kémiát és fizikát természettudományok tantárgy néven. Ötödikben és hatodikban a diákok természetismeret tantárgyat tanulnak, ezt vinnék tovább. Rámutatnak, a szakképzésben az összevont természettudományos tárgyakat már korábban bevezették. A portál azt is írja, hogy a kormány lemondott a 9. évfolyamos iskola bevezetéséről, ennek financiális és humánerőforrás okai vannak, 2-3 ezer pedagógus hiányzik. A 100 fő alatti kisiskolákat is górcső alá veszik, jegyzik meg a portál cikke.

Borítóképen Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke beszél a PDSZ Kossuth téren tartott Alaptörvény módosítása elleni tüntetésén 2018. június 20-án./Fotó: Csóti Rebeka