Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Buszjáratokat ritkítanak Pécsen, miután rekordszintűre emelték az árakat

Buszjáratokat ritkítanak Pécsen, miután rekordszintűre emelték az árakat

Nem elég, hogy az ország legdrágább buszjegyét Pécsen lehet venni, most a járatokat is megritkítják – döntött a Városfejlesztési és Kommunális bizottság. Az elfogadott előterjesztésből kiderül, hogy tizedével csökkentenék a Tüke Busz járművei által megtett kilométerszámot, amivel 300 millió forint megtakarítást akarnak elérni.

Az indoklás szerint több helyen az utazási igény jelentősen csökkent az elmúlt években, ezért néhány járat rövidítése lenne célszerű. Valamint a felmerülő utazási igényekhez képest túlzottan nagy számú járat érint egyes területeket. Az is kiderül az anyagból, hogy úgy látják,

a buszok jelentős része bizonyos időközönként gyakorlatilag üresen közlekedik,

ezért egyszerű, kevesebb járatot tartalmazó rendszer lenne kívánatos. Ezért az érintett területeken valamivel kevesebb járat közlekedne munkanapokon.

Miközben az előterjesztésben szakmai indokokkal magyarázzák a járatritkítást, a háttérben egy sokkal prózaibb ok húzódik meg. Amikor tavaly nyáron kiderült, hogy 7,5 milliárd forintos hiánnyal küzd a fideszes vezetésű Pécs, akkor a politikai gyámság mellett a lyuk befoltozására kapott 9,5 milliárd forintos állami hitelért cserébe a Magyar Államkincstár felügyeletét is a nyakába kapta Páva Zsolt polgármester és a városvezetés. Úgy tudjuk, már a mostani megszorítást is ők szorgalmazták, de ez még messze nem elég.

Kevés a 300 millió

Kővári János, az Összefogás Pécsért képviselője, a bizottság tagja elmondta, hogy bár az előterjesztésben nem volt olvasható, de

az Államkincstárnak kevés a 300 millió forintos megtakarítás a Tüke Busznál, ők egymilliárddal húznák meg a nadrágszíjat.

A bizottság végül úgy döntött, hogy felkérik az Államkincstárt egy új költségcsökkentő terv kidolgozására. Kővári (aki leszögezte, nem szavazta meg a 10 százalékos csökkentést) szerint egyébként nem járatritkításokkal, hanem elektromos buszok beszerzésével lehetne a költségeket csökkenteni és ezzel a szolgáltatás minősége is javulna.

Pécs, 2013. augusztus 28.
Új Credo Citadell autóbuszok a pécsi Széchenyi téren 2013. augusztus 28-án. A 15 új szóló autóbusz a buszcsereprogram részeként érkezett a városba.
MTI Fotó: Sóki Tamás

Hofekker Ferenc, a Tüke Busznál működő Független Demokratikus Szakszervezet elnöke a Zoom.hu-nak elmondta, hogy

teljes agyrém az 1 milliárdos megszorítás terve, mert azt 30 százalékos járatszám-csökkentés esetén lehetne véghezvinni, ami a pécsi tömegközlekedés végét jelentené.

Azt is hozzátette, minden közösségi közlekedés állami dotációból tartja fenn magát, viszont a helyi tömegközlekedéseknél ezt az adott településnek kellene biztosítani. Mivel Pécs nagyon nehéz helyzetben van, így próbálnak spórolni, de ez vakvágány.

Az utasok ki vannak akadva

Mindeközben pécsiek ki vannak akadva a jegy- és bérletáremelések miatt is. Augusztus 1-től egy buszjegy 350 forintba kerül elővételben (ez a fővárosban kerül még ennyibe, így holtverseny állt elő),

míg a buszsofőrnél megváltott menetjegy 500-ba, amivel sikerült megdönteni a magyar rekordot, az országban sehol se drágább.

Egy több, mint 800 megosztásnál járó Facebook-posztban egy diák húzta fel magát alaposan, mint írja:

„3900Ft egy havi diákbérlet és a buszon 500, igen ötszáz forint egy menetjegy??!!??!!!??!!?!! Megszoktam már, hogy drágulnak a dolgok az országban, nade ilyen mértékkel? 425 forint + az, amit most egy diákbérletért fizetek. Úgy lennék, amúgy vele, hogy egye fene lenyelem, mert biztosítva van a normális utazás a járatokon. DE NINCS! 40 fok volt ma is és hazafelé tartva egy olyan buszon, ami fél óránként jár észleltem azt, hogy a 3900 forintomért mit kapok.”

Egy olvasónk a Zoom.hu-nak írt levelében is a budapesti árakat kéri számon a cégen:

„a diákbérlet, ami csak erre a pár retkes, klíma nélküli buszra jó, amik egyébként alig közlekednek, 3900 forint lett, vagyis majdnem 500 forinttal több, mint a budapesti összvonalas BKV diákbérlet.”

És még csak most jön a járatszám-csökkentés.

Borítókép: Páva Zsolt polgármester (Fidesz-KDNP) sajtótájékoztatót tart az önkormányzati buszbeszerzési programról a pécsi kertvárosi buszpályaudvaron 2015. október 16-án. A városi tulajdonú Tüke Busz Zrt. közbeszerzés keretében 115 darab új alacsonypadlós buszt vásárolt, köztük 38 csuklós jármûvet, amelyekbõl tizennyolc buszt állítottak ezen a napon forgalomba.
MTI Fotó: Sóki Tamás