Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Katasztrofális hatása van a hajózásra a Duna extrém alacsony vízszintje

Katasztrofális hatása van a hajózásra a Duna extrém alacsony vízszintje

Katasztrófálisnak nevezte a Duna mostani vízszintjét a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége elnöke. A Duna egyes szakaszain, például Németországban, már üresen sem tudnak közlekedni a hajók,

a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni,

itt a hajók szállítási kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, ami a gazdaságosság határa alatt van, írja az MTI.

A társaságok egy része “könnyíti” a hajót azon a szakaszon, ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést, a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolják át. Ahol az alacsony vízállás miatt már nem lehet hajózni, és a rakományt el kell juttatni a rendelkezési helyre, ott az árut közútra terelik.

Alacsony vízállás esetén, a hajótulajdonos dönthet úgy, hogy megáll, és megvárja a magasabb vízszintet, ilyenkor jelentős a fuvarveszítés, ugyanakkor a hajó napi költségét ki kell fizetni, ami komoly veszteséget jelent a vállalkozásnak.

Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője azt közölte, hogy az extrém alacsony vízállás miatt kénytelenek voltak a hajóforgalmat korlátozni. A Kis-Duna ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket, például a kis ágban Tahitótfalut, és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt jelenleg nem tudják kezelni. Azokat a programokat, amelyek eredetileg Budapestről indítottak volna, átszervezték komáromi indulásra.

Míg Cseh Ottó, a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a kikötő kapacitását érzékenyen és negatívan érinti a Duna alacsony vízállása, a hajós társaságok kisebb forgalmat generálnak náluk is, a hajók alacsonyabb raksúllyal közlekednek. Becslésük szerint

a hajós társaságok 20-50 százalékkal kevesebb kikötői szolgáltatást vesznek igénybe tőlük, mint normál vízállás esetén.

Borítókép MTI Fotó: Mohai Balázs