Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Minden tizedik jelzáloghiteles bajban van

Minden tizedik jelzáloghiteles bajban van

Bár már rég megszűnt a devizahiteles válság, a gazdaság pedig fellendülőben van, mégis nagyon sok adósnak gondot okoz fizetni a lakáshitelt.

A Központi Hitelinformációs Rendszer (KHR) adatai szerint 2018 első negyedévének végén a magyar bankok 980 ezer lakossági jelzáloghitelt tartottak számon – olvasható a Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnökének levelében, ami egy parlamenti írásbeli kérdésre írt. A KHR adatai szerint a 980 ezer hitelből 117 600 esetben az adósnak 90 napon túli késedelme volt – vagyis praktikusan nem tudta fizetni a hitelét.

A hitelinformációs rendszer adatai szerint az említett időpontban a lakossági ügyfelek összesen 7,6 millió élő hitelszerződéssel kötődtek a bankokhoz – ebből csak egy kis rész az MNB által kiemelt 980 ezres jelzáloghitel, bár összegszerűen ezt teszi ki a követelések nagyobb részét. A fennmaradó 6,6 millió hitelszerződés személyi hitelekből, hitelkártya-tartozásokból, autó- és áruvásárlási hitelekből jön össze. A KHR frissebb, második negyedévről szóló adatai szerint egyébként a 7,6 millió hitelszerződésből 1,58 millió volt a problémás – ami érdemben nem változott az előző hónapokhoz képest.

Így a teljes hitelállományt vizsgálva már 20 százalékos a mulasztásos kölcsönök aránya, míg az alacsonyabb kockázatú jelzáloghiteleknél 12 százalék volt ez. Az adat nem meglepő, hisz a baj esetén is a családok a lakáshiteleket az utolsó pillanatig próbáljak fizetni, míg a fedezet nélküli hitelek törlesztését forrás hiányában hamarabb abbahagyják. Ennek ellenére a bankok szerint mindig jobb előre közölni a fizetési problémákat, így a bank még idejében tud lépni, fizetési könnyítést adhat, átmenetileg csökkentheti a fizetési kötelezettséget.

A KHR ma már több mint 5 millió magánszemélyről tárol adatokat. A hitelinformációs rendszerben nemcsak a tartozásba esett ügyfeleket, hanem minden ügyletet tárolnak, így a pénzintézetek nemcsak a problémás ügyfeleket, hanem a jó adósokat is ki tudják szűrni – így számukra olcsóbban tudják a hiteleket folyósítani – elvileg. A KHR lényege pont ez, hogy a bankok az új hitelek folyósítása előtt rendelkezzenek adatokkal a kérelmezőről, illetve így ráláthatnak az élő hitelszerződéseire is, ezzel elkerülhető a túlhitelezés. A KHR kizárólag a pénzintézeteket szolgálja, ahhoz a kormányzati szervek – például a NAV – nem férnek hozzá.