Na most akkor Kendrick Lamar szigetes koncertje tényleg szar volt?

Na most akkor Kendrick Lamar szigetes koncertje tényleg szar volt?

Minden újságíró nyavalyog, hogy Kendrick Lamar késett és még szar is volt. Én speciel az utóbbival nem értek egyet, ráadásul megkérdeztem egy-két rappert és slammert is, hogy miként látták ők. De arról egy picit később, addig elárulom, hogy

hát még jó hogy jó volt. De csak jó.

Aki látta a Sziget Fesztivál nagyszínpada előtti teret megtöltő közönséget mozogni és rappelni, az annyit mindenképpen leszűrhetett, hogy az emberek nem érezték rosszul magukat a koncert közben.

Előtte igen, hiszen nyilván nem kellene 3/4 órát késni egy ilyen szoros időbeosztású színpadon egyetlen előadónak sem, de hát az van, hogy ehhez hozzá kell szokni, a legnagyobb sztárok néha megengedik maguknak ezt is, de ennél sokkal többet is, nem nagyon lehet mit kezdeni vele. A fütyülés maximum hangos és jelzésértékű, az előadó meg, akit éppen most Kendrick Lamarnak hívtak, idegből nekiáll szidni a technikát. Azt persze nem tudni, jogosan-e.

Kendrick Lamar a Sziget Fesztivál nagyszínpadán / Fotó: Csóti Rebeka/Zoom.hu

De ha már technika, a koncert a késés mellett tartogatott még egy kevésbé élvezetes meglepetést:

egyszerűen halk volt.

Nem álltam túlságosan messze a színpadtól, bár eléggé baloldalra szorultam, és simán tudtam beszélgetni a szomszédaimmal. Pedig ez a zene rohadtul megkövetelné a hangerőt, mégis csak jó lett volna, ha Lamar lendülete hangban is leviszi a fejemet. Aki viszont közvetlenül szemben állt a színpaddal és még egy kicsit közelebb is jutott, mint én, annak nem volt ezzel problémája.

Egyébként az van, hogy a csávóban tényleg megvolt a lendület,

olyannyira, hogy szinte az egész színpadot egyedül töltötte meg, mondjuk mást nem is nagyon tehetett, a zenekart kiültették ugyanis a színpad szélére, szinte láthatatlanok voltak a zenészek, és Kendricknek focipályányi tere maradt tök üresen.

És akkor 23 órára fordult a mutató, a decibelek pedig végleg eltűntek valahol a csendrendeletben, és a koncertnek egy olyan furcsa szakaszához értünk, amit ráadásnak szokás nevezni, de a klasszik- és arénarockra hajazó végső búcsú nekem nem jött be, és így

nem volt meg az igazi lezárásélmény.

Kendrick Lamar a kivetítőn / Fotó: Csóti Rebeka/Zoom.hu

A koncert előtt hevenyészett közvélemény-kutatást végeztem, és megdöbbenésemre sokkal kevesebben tudtak valamit is az amerikai rapperről, mint akik nem tudtak róla nagyjából semmit. Ezen eléggé meglepődtem, úgyhogy az első bekezdésben említett rapperektől és slammerektől nem csak azt kérdeztem, milyen volt számukra a koncert, hanem azt is, hogy vajon mennyire ismeri a magyar közönség Kendrick Lamart.

Gergály Norbert Goulasch (Slow Village)

Koncert: „Egy órán keresztül csak törtük az utat magunk előtt, hogy találjunk egy olyan helyet, ahonnan legalább a sziluettjét lehet látni Kendrick-nek. Aztán beszorultunk egy fél doboz langyos sörrel a hangosító pult mellé, onnan se előre, se hátra. A negyven perc csúszás tényleg kellemetlen volt, sőt a közönség is érezhetően türelmetlen alapállásból ugrott neki a koncertnek, és hogy őszinte legyek, K-Dot sem azzal volt elfoglalva, hogy oldja a hangulatot. Amíg mi megszakadtunk a veretésben – és ez a közönség egészére igaz –, addig ő faarccal letolt 40 percet, és viszlát. Bármi is történt, én nagyon örültem, hogy ott lehettem, jó koncertélmény marad. Talán mert ahogy az lenni szokott, a hangosító pult körül szólt a legjobban a cucc.”

Ismertség: „Szerintem nem kevesen ismerik, hanem nem túl sokan értik Kendrick Lamart. Pedig korunk egyik legnagyobb rapper zsenije, hihetetlen gyakori „flow change”-ek, hangszínváltások, törések és okos, jól kivitelezett szövegek. A Compton-i történetmesélés, az egyenes, nyers, de intelligens megszólalás nehezebben esik le idehaza, mint a „fegyverrel hadonászós”, dühös gengszterrap. A szociálisan érzékeny, komoly társadalmi témákat feszegető szövegek nagy része pedig sajnos azonnal súlytalanná válik a magyar hallójáratokban, hiszen bármilyen csúnyán is hangzik, nem nekünk és nem is rólunk szólnak.”

Szén Benjamin (Harmadik vonal)

Koncert: „A késés nagyon gáz volt, ezt kár vitatni, ellenben amikor Kendrick végre kijött, minden addigi dühöm és csalódottságom elmúlt, hihetetlen energiával szállt be, és hihetetlenül jól rappelt (és nem, egyáltalán nem playbackelt). Elöl álltunk, ott a hangosításra nem volt panasz, ahogy a koncertidőre sem, 56 percet tolt, és egy hiphop koncert zenei része általában ilyen hosszú. Ami Kendrick-nél most kimaradt, az pár instrumentális rész meg két szám, szóval ez nem hakni volt, végigment a The DAMN. Tour setlistje. A rossz visszhang pedig annak tudható be, hogy a hazai zenei sajtó nagy része még mindig olyannak képzel el egy koncertet, amilyen a Queen volt lassan 30 évvel ezelőtt a Puskásban.”

Ismertség: „Magyarország minden trendet kissé késve vesz át, de ha rápillantunk a Spotify magyar Hot50-re, az első 10-ből legalább 7 hip-hop, Kendrick mégis kevéssé ismert idehaza, ami szerintem a témáinak tudható be: az egyik legnagyobb feketejogi aktivista, az első albumát a szülővárosáról (Compton), a másodikat pedig az afroamerikai közösségről és a black culture-ről készítette, ezekkel innen nehéz azonosulni.”

Munding Márton (Harmadik vonal)

Koncert: „A késés vérlázító volt, álltunk, mint a heringek, és még csak zene sem szólt, hogy legalább ne tök kussban kelljen dekkolni. Erre jött az, hogy egy kicsit darálós lett a koncert. Az elején, amikor tényleg átkötés nélkül mentek egymásba a számok, kb. az a show volt, amire számítottam. Én is elöl álltam, és hangosításra nem volt panasz, de ez a liveband egy picit fura volt, hiányoztak a tripletek, de szerintem ebben a formában a kevesebb rapet hallgató magyar fülnek is fogyasztható lett. A külföldi koncertfelvételek alapján nekem picit csalódás volt a szerdai koncert, de Kendrick teljesen korrekt show-t nyomott, és szerintem a végén jóarc dolog volt, hogy visszajött eltolni az All The Starst.”

Ismertség: „Elég gáz, hogy a magyar zenehallgatók nagy része még 2018-ban is azt mondja, hogy Eminem a világ legnagyobb rappere. Kicsit le vagyunk maradva, mint általában, és a rap nagyon sokat változott az elmúlt években, itthon pedig kevesen veszik a fáradságot, hogy nyissanak a newwave-re.”

Süveg Márk Saiid (Akkezdet Phiai)

„Az van, hogy bár ott voltam, de ősrégi barátokkal futottam össze a tömegben, akik közül egy csomóan, köztük én is, apukák lettek azóta, hogy utoljára találkoztunk. (A modell és festőművész Bánki Dorka és Saiid első közös gyermeke, Mandula júliusban született – a szerk.) Szóval az egész koncertet apás dolgok átbeszélésével töltöttük: a felkészüléstől a születésen át a pelenkafajtákig szóba került minden. És hát Kendrick olyan halk volt, hogy ez ment az egész koncert alatt.”