Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Szujó Zoltán: Huszonöt éve nem láttam ilyen hullámvasutat a Forma–1-ben

Szujó Zoltán: Huszonöt éve nem láttam ilyen hullámvasutat a Forma–1-ben
Mire lehet számítani a hétvégén, közelebbről a vasárnapi futamon? Éleződik-e a Lewis Hamilton–Sebastian Vettel-párharc a Hungaroringen?
A legfontosabb kérdés számomra az, hogy a Red Bull beleszól-e a Mercedes és a Ferrari csatájába – kezdte Szujó Zoltán, aki 2002-től helyszíni tudósítóként dolgozott a Forma–1-es versenyeken, 2013-tól pedig az M4 kommentátoraként közvetíti a száguldó cirkusz eseményeit. – Alapvetően Monacót, Szingapúrt és a Hungaroringet oda lehet adni a Red Bullnak, mert autóikat a motorerőhátrány miatt a legnagyobb kanyarsebesség elérésére hegyezték. Az RB14-es nagyon jól fekszik a szűk kanyarokkal tűzdelt, lassabb pályákon. Zseniálisan kompenzálja Renault-motorok hátrányát. A Red Bullok érték el a legnagyobb a mechanikai tapadást a mezőnyben, ami a Magyar Nagydíjon komoly előny lehet az ezüst nyilakkal és a vörösökkel szemben. Főleg a lassú kanyarokból történő kigyorsításoknál. Ennek ellenére Daniel Ricciardo már nem volt ennyire derűlátó, mint én velük kapcsolatban. Szerinte korántsem lesznek akkora főlényben, mint Monacóban voltak. Amikor az ausztrál az első rajtkockából nyerte meg nagyon simán a futamot.

A világbajnoki pontverseny állása a pilótáknál Forrás: f1tippjatek.hu

Izgatottan várom, hogy a vörös bikák tempója mennyire lesz hatással a Hamilton–Vettel-párharc Magyarországi folytatására. Idén iszonyatosan nagy háború zajlik a Ferrari és Mercedes között. Ráadásul két négyszeres világbajnok harcol egymással, az ötödik címért. Rendkívül fordulatos érzelmi hullámvasút az idei szezon. Most startol a tizenkettedik versenyhétvége, de eddig öt alkalommal váltották egymást a világbajnoki tabella élén. Hasonlóra huszonöt éve nem volt példa a Forma–1-ben. Jól jelzi, hogy mennyire kiélezett csatában küzdenek futamról, futamra. Az egyértelműen látszik, hogy a Ferrari utolérte, sőt, a boxutcai pletyák szerint meg is előzte a Mercedest. Meglátjuk, hogy ez a Hungaroringen mekkora jelentőséggel majd.

A világbajnoki pontverseny állása a csapatoknál Forrás: f1tippjatek.hu

Michael Schumacher volt az utolsó olyan pilóta, aki úgy győzött a Magyar Nagydíjon, hogy abban az évben a világbajnoki címet is bezsebelte. Hamilton ötször nyert a Mogyoródon. Legutóbb 2016-ban látta meg elsőként a kockás zászlót, a szezon folytatásában végül alul maradt Nico Rosberggel szemben. Aggódhat, aki a Hungaroringen győz?
Aki itt, Mogyoródon nyer, annak ritkán adatik meg, hogy a szezon végén ő legyen a világbajnok. Lehet, hogy sokan inkább beáldoznák az itt szerzett győzelmet egy bajnoki címért. Viszont a Magyar Nagydíj nem tartogatott váratlan meglepetést. Jó néhányszor láttuk a borulni a papírformát. 1990-ben, tizenhárom évesen voltam először a Magyar Nagydíjon. A 14-es kanyarban ültünk a nagypapámmal a füvön.

Nagy kedvencem, Alain Prost a futam hajrájában esett ki az orrom előtt…

Jó érzéssel tölt el, hogy a Hungaroring harminchárom éve szerepel megszakítás nélkül a Forma–1 versenynaptárában. Felfoghatatlan történelmi esemény volt 1986-ban, a vasfüggöny mögött a száguldó cirkusz érkezése. Harminckét év elteltével a Hungaroring legendás pályává vált.
Minden helyszínen elmondják a pilóták, hogy imádnak ott versenyezni. Fantasztikusak a szurkolók. Van-e olyan versenyző, akinek a mondataiból azt érzed, hogy tényleg szeret Magyarországra vissza járni?
Hamiltonon abszolút érezhető. A Ringen aratott öt győzelmével nyilván nagyon jó emlékei vannak, de az őszinteséget mindegyik pilótánál érzem. Ha nem is feltétlenül a pályával kapcsolatban. Ez egy nehéz aszfaltcsík a pilótáknak. Vannak nagyon élvezhető, ritmusos részei, de alapvetően melózni kell a pályán. Maximálisan kell koncentrálni, mert folyamatosan jön az újabb és újabb kanyar. Ez kimeríti a versenyzőket.

Fotó: Dan Istitene/Getty Images


Ugyanakkor azt minden pilóta hangoztatja, és ezt is őszintének érzem, hogy

imádják a magyar főváros hangulatát; Budapest közelségét, hogy egy gyönyörű közép-európai belvárosból 20-25 perc alatt kiérnek a pályára.

Ez rengeteget emel a Magyar Nagydíj értékén. Meggyőződésem hogy Mogyoródnak azért van 2026-ig biztos helye az F1-ben, mert a szponzorok is imádják a helyszínt. Ide könnyen el tudják hozni a vendégeiket. A Ringen nagyon különleges atmoszféra várja őket. Olyan légkör, amit nagyon sok helyen évek óta igyekeznek megtalálni. Hiába. Volt szerencsém Kínában üldögélni, ahol úttörő gyerekeket vezényeltek a lelátókra. Nagyon helyesen integettek a piros zászlóikkal, de nem tudták, hogy valójában mit látnak. Törökországban ugyanúgy nem volt meg az autósport beágyazottsága, amilyen varázsa viszont a belgiumi Spa-Francorchamps-nak, a brit Silverstone-nak vagy az olaszországi Monzának van. Ahol az értő és szerető szurkolóknak köszönhetően az autósport szentélyében érezhetjük magunkat. Szerencsére ebbe a körbe tartozik a Hungaroring is.
Jó hallani, hogy a Hungaroring is legendás a pályák közé tartozik. Eközben Romain Grosjean, a Haas Ferrari francia pilótája körülbelül másfél méterre sétál el mellettünk.
Ez a fantasztikus, hogy miközben sztorizgatunk, mellettünk sétálgat Haas a francia pilótája, akinek a nevét azért nem mondom ki hangosan, mert nem akarom, hogy tudja, róla van szó… („Hello!” – Szujó visszaköszönt a Haas a poént jól kezelő, mosolygó versenyzőjének.)

Csütörtöki életkép a bokszutcában Fotó: Halász Nóra (A képre kattintva galéria nyílik.)


Ez a paddock szépsége, hogy világ legjobbjai, mint a körülöttünk járkáló Grosjean, aki az F1-ben nem bajnokesélyes versenyző és simán lehet, hogy ez a pályafutásának utolsó éve, tekintélyt parancsoló figura, amikor overálban látjuk. Érződik a levegőben a rá nehezedő nyomás. Neki itt, a Magyar Nagydíjon, ezen a fantasztikus, egyben rendkívül nehéz pályán kell bizonyítania, hogy van helye a Forma–1-ben. Ebben a rövidke a találkozásban is érződik a Hungaroring nagyszerűsége.
Most már rutinos riporter, afféle doyen vagy, de az első sztárinterjúdra alighanem még most is szívesen emlékszel…

Mint mindenki, én is féltem Michael Schumachertől; 2002-ben készítettem vele interjút Ausztráliában, ahová még az RTL Klub küldött ki – a német zseni 1994 és 1995 után, 2000 és 2004 között sorozatban öt világbajnoki címet szerzett –, és Schumacher csak később, egy lazább pillanatában mesélte el nekem nevetve, hogy akkor azt hitte: a német RTL munkatársa vagyok. Igazából kizárólag ezért állt szóba velem és állt rá az interjúra, hogy aztán a beszélgetés közben csak csodálkozzon: miért nem beszélek anyanyelvi szinten németül…

Borítókép: Szujó Zoltán a Hungaroring paddockjában. Fotó: Halász Nóra.