Szerződést bont Pécs az Ikarus Egyedivel

Szerződést bont Pécs az Ikarus Egyedivel

Megtalálta a pécsi önkormányzat a jogi lehetőségét arra, hogy felbontsa az Ikarus Egyedivel (Ikarus EAG) kötött szerződést, mindez egy július 23-án, hétfőn keltezett, és az önkormányzat honlapjára feltöltött levélből derül ki, amit a cégnek küldtek. Mint ismert, a cég Péccsel is szerződést kötött még 2016-ban 8 darab (+25 százalék) tisztán elektromos meghajtású, alacsonypadlós, szóló midibusz (darabonként 147,5 millió forint) megépítésére, ebből kettőnek idén nyáron már Pécsen kellett volna futnia a próbaköröket.

Ennek elmaradása, pontosabban a buszok elkészültének, illetve leszállításának az elmaradása az indok a szerződés felbontására – mindez a nyáron közgyűlési hatáskörben eljáró, és csütörtökön összeülő Jogi és Ügyrendi Bizottság elé kerülő előterjesztésből is kiderül. A múlt héten még arról számolt be városházi forrásunk, hogy keresik a jogi lehetőséget a szerződés felbontására, illetve arra, hogy milyen más forrásból tudnának beszerezni új elektromos buszokat. Most a Páva Zsolt polgármester nevével fémjelzett anyagból kiderül, hogy nem tudnak beszerezni új buszokat, ebben nagy szerepet játszik, hogy uniós (TOP-os) forrásból vették volna a járműveket, de a projekt szeptember 30-án zárul.

A jó hír viszont, hogy a buszokra szánt forrást így sem bukja el a nehéz helyzetben levő város,

ebből a pénzből elkészül Pécs mobilitási terve, illetve „kerékpárforgalmi létesítményeket” fognak építeni.

Még nagyobb bajban az Ikarus Egyedi

Az Ikarus Egyedi csődeljárást kezdeményezett maga ellen, ami azt jelenti, hogy meg kell egyeznie azokkal, akiknek pénzzel tartozik, legalábbis annyival közülük, akiknek a kezében a követelések fele van, különben a csődeljárásból felszámolás lesz.

Az Egyedi legnagyobb megrendelése 180 darab csuklós busz volt a Volánnak és a BKV-nak, a megrendelésből 10 darabot szállítottak le (5-öt kéve). A két közlekedési vállalat elállt az Egyedivel kötött szerződéstől, amint erre jogilag lehetősége nyílt. A Volán és a BKV szerződéstől való elállása ezért nagyon kellemetlen az Egyedinek, mivel a két cég a le nem szállított buszok után kötbért követelhet, összesen szűk 3 milliárd forintot. A Zoom.hu információi és számításai szerint az Egyedivel szembeni legnagyobb követelések a következőképpen néznek ki:

  • 3,9 milliárd hiteltartozás az MKB Bank felé,
  • 3 milliárd forint tartozás a beszállítók felé,
  • 2,6 milliárd forint kötbértartozás a Volán felé,
  • 344 millió forint kötbértartozás a BKV felé.

Mészáros Csaba, a cég tulajdonosa az Indexnek tagadta, hogy a fenti számok igazak lennének, attól függetlenül, hogy az MKB-s hitelről maga számolt be a társaság taggyűlésén, a közlekedési cégek kötbérigényei pedig a velük kötött szerződésből következnek.

Ha ez nem lenne elég, a rendőrség nyomoz egy, az Ikarus Egyedi által gyártott mammográfiás szűrőbusz ügyében. A nyomozás ismeretlen tettes ellen zajlik, csalás gyanújával, az ügy jelenleg felderítési szakaszban van – közölte a rendőrség a Zoom.hu-val. A kormány összesen 10 ilyen buszt rendelt még 2017 őszén, ebből úgy tudjuk, csak egy készült el. A 10 szűrőbusz leszállításának határideje is lejárt, de az Egyedi az utolsó pillanatban kapott három hónap haladékot arra hivatkozva, hogy a buszokba tolatókamerát kell szerelni.