Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Könnyen lehet, hogy több tízmilliárd forintnyi uniós támogatást kell visszafizetnünk a be nem vezetett dugódíj miatt

Könnyen lehet, hogy több tízmilliárd forintnyi uniós támogatást kell visszafizetnünk a be nem vezetett dugódíj miatt

Ha rövid időn belül nem születik megegyezés az eddig még be nem vezetett dugódíjról, az Európai Bizottság több tízmilliárd forint visszafizetésére is kötelezheti a magyar államot. Ezt a Levegő Munkacsoport derítette ki hosszas levelezés után.

A Fővárosi Önkormányzat uniós támogatást kért és kapott a budapesti 4-es metró építéséhez. Ennek egyik feltétele az volt, hogy a projekt gazdaságos is legyen. Budapest ezért ígéretet tett arra, hogy különféle intézkedésekkel – köztük egy dugódíjnak mondott budapesti behajtási díj bevezetésével – ösztönzi az embereket az új metró használatára. A 4-es metró már üzemel, dugódíjnak azonban nyoma sincs, és nem is szerepel a tervek között. Az új metró alacsony kihasználtsága nem nyugtatja meg a Bizottságot, amelynek most már kötelező lezárnia az elszámolást.

A Levegő Munkacsoport, amely évek óta sürgeti egy dugódíj bevezetését (városi útdíjként), kikérte és megkapta az Európai Bizottságtól a leveleket, amelyeket az ügyben hazai és bizottsági illetékesek küldtek egymásnak. A levelezésből kiderül, hogy a magyar kormány többször megnyugtatta a az EB-t, hogy a dugódíj előkészítése, megvalósítása folyamatban van, de érdemi előrelépés nem történt eddig.

„Évek óta sürgeti a Levegő Munkacsoport egy kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj bevezetését Budapesten, azonban ezt sem a Fővárosi Önkormányzat, sem a kormány nem veszi komolyan. Ezzel nemcsak azt kockáztatják, hogy több tízmilliárd forint uniós támogatást kell visszafizetni, hanem elmulasztják annak az esélyét is, hogy fővárosunkban megszűnjenek a dugók és jóval tisztább legyen a levegő, továbbá, hogy forráshoz jussunk az utak felújítására, az elavult buszok, hév-szerelvények lecserélésére.”

– értékeli a helyzetet Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

A legutóbbi, 2018. május 22-i levél szerint Brüsszelben nincsenek meggyőzve arról, hogy teljesültek a 4-es metró építésének támogatása feltételeként tett vállalások. A Levegő Munkacsoport szerint félő, hogy emiatt vissza kell fizetni a több tízmilliárd forintnyi támogatás egy részét.