Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Egy lépéssel megint közelebb a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötése

Egy lépéssel megint közelebb a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötése

A Főmtervnek már az engedélyezési tervek összeállítását és az illetékes hatóságoknak történő benyújtását kell elvégeznie.

Lendületbe jöhet az M2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötésének projektje, miután a Budapesti Közlekedési Központ kihirdette ennek, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakításának előszítő munkáira kiírt tender eredményét – derül ki az Európai Uniós közbeszerzési értesítő friss számából. (A tender második része lényegében azt takarja, hogy a HÉV és a metróvonal találkozása után lenne egy leágazás Rákoskeresztúr felé is.)

A mostani munka keretében a „szabályozási tervi környezet rendezése (fővárosi szakasz – meglévő HÉV nyomvonala)” a feladat. Ezek mellett többek között a telekalakítási vázrajz összeállítását is el kell végezni, mint ahogy az engedélyezési tervek összeállítását és az illetékes hatóságoknak történő benyújtását is.

A pályázatot a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt. nyerte meg 2,02 milliárd forintos ajánlattal.

A metróvonal és a HÉV pályájának összekötése már évtizedes projekt a fővárosnál. A Főmterv oldala a fejlesztés kapcsán jelenleg annyit ír indoklásként, hogy a „projektet a társadalmi és gazdasági folyamatok, a HÉV-vonalak és a járművek műszaki állapota, valamint a tömegközlekedés versenyképességének növelése iránti igény indokolja.” Ez a rész Budapest második legforgalmasabb elővárosi tengelye. Az összes napi utazás száma egy irányban nagyjából 73 000 fő, ami a teljes, Budapesten megjelenő agglomerációs forgalom 12 százalékát teszi ki. A fejlesztésben érintett terület lakónépessége jelenleg mintegy 130 ezer ember – teszik hozzá. Ráadásul a gödöllői HÉV a kedvező nyomvonalának köszönhetően jelentős potenciállal rendelkezik az elővárosi közlekedésben. Számos települést és külső kerületet (X., XIV. és XVI. kerületek) ér el. A benne rejlő lehetőség azonban a mostani alacsony szolgáltatási szint miatt lényegében kihasználatlan – írja a cég, amely állatások összecsengenek a BKK oldalán olvashatóakkal. Éppen ezért lenne fontos a két vonal összekötése – írja a közlekedési társaság.

Forrás: FŐMTERV

Egyébként arról tavaly év elején írt a HVG, hogy a Budapesti Közlekedési Központ már 2013-ban a nagy múltú tervezőcéget választotta ki, hogy csaknem félmilliárd forintért megvalósíthatósági tanulmányt készítsen a 2-es metró és a gödöllői HÉV (H8) összekötéséről. Tavaly év elején pedig szintén elnyertek egy pályázatot, amelyben a Főmtervnek felül kellett vizsgálnia saját megvalósíthatósági tanulmányát, amelyet ki kell egészítenie az új ötlettel, a már említett rákoskeresztúri szárnyvonal részletes megvalósíthatósági tanulmányával. Vagyis most egy újabb lépést tettek, hiszen a mostani eljárás során már többek között az engedélyezési terveket kell benyújtaniuk.

A munkák költsége egyébként igencsak tetemes lehet, hiszen előzetes kalkulációkban közel 130 milliárd forintos összeg szerepel.

Így viszont sokkal rövidebb idő alatt lehetne eljutni a főváros külső kerületeiből a központba.

A fejlesztéssel kapcsolatban idén januárban is volt már egy mérföldkő, miután a projektben érintett fővárosi kerületek polgármesterei tartottak egy sajtótájékoztatót, amelyen az MTI szerint arról beszéltek, hogy jövőre lehet jogerős építési engedélye a beruházásnak. Ha ez meglenne, akkor a 2020 utáni európai uniós finanszírozási ciklusban elkezdődhet a beruházás.

A vonalon azonban nem csak ez a fejlesztés valósulna meg. Egy gigantikus beruházássorozat történne, amelyet öt részletre osztottak:

  • Ennek csak az első állomása a 2-es metró és a HÉV összekötése,
  • második a rákoskeresztúri szárnyvonal,
  • harmadik a Cinkotától Gödöllőig tartó szakasz rekonstrukciója,
  • negyedik a Csömörig tartó szakasz korszerűsítése,
  • ötödik pedig a Hungaroringig elérő pálya megépítése.

Ezek együttes költsége pedig elérné a 280 milliárd forintot.