- A rendőrség csalás gyanújával nyomoz egy, a csődbe menekült Ikarus EAG által gyártott mammográfiás szűrőbusz ügyében.
- A feljelentés szerint a busz alvázszámát megváltoztatták, a kilométerórát lenullázták, a jármű valójában nem új, csak átalakított, már futott 40 ezer kilométert a BKV-nál.
- A kormány tíz ilyen buszt rendelt, a határidő lejárt, a Zoom.hu információi szerint csak ezt az egyet adták át, ráadásul az átadás óta ez is köddé vált. Az érintettek hallgatnak a buszokról.
- Az Ikarus EAG csődben van, a gyár áll. A cég 180 csuklós buszt szállított volna a Volánnak és a BKV-nak, de csak 10-et adott át, a két közlekedési vállalat elállt a szerződéstől, amint lehetőségük volt rá.
A rendőrség nyomoz egy, az Ikarus Egyedi (Ikarus EAG) által gyártott mammográfiás szűrőbusz ügyében. A nyomozás ismeretlen tettes ellen zajlik, csalás gyanújával, az ügy jelenleg felderítési szakaszban van – közölte a rendőrség a Zoom.hu-val.
A szűrőbusz miatt magánszemély tett feljelentést, a Zoom.hu birtokába jutott dokumentum szerint:
- A busz alvázszámát (VIN-számát) megváltoztatták, és új járműként helyezték forgalomba (bármilyen egyedi azonosítójel megváltoztatását a Btk. 347. §-a tiltja),
- Illetve a kilométeróráját lenullázták (a kilométer-számláló által jelzett érték megváltoztatását a Btk. 348. §-a tiltja).
A feljelentés szerint ez a busz már futott 40 ezer kilométert a BKV-nál
A kormány a buszt (kilenc másikkal egyetemben, erre még visszatérünk) 2017 őszén rendelte. A közbeszerzést a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) bonyolította, a tendert a H1 Systems Mérnöki Szolgáltatások Kft. nyerte, az Ikarus EAG alvállalkozóként vett részt a projektben. A beszerzés része volt tíz másik, általános szűrőbusz, azt a részt a Kravtex Kft. nyerte. „A magyar járműgyártás, és azon belül a buszelőállítás megerősödését jelzi, hogy az egyedi közlekedési eszközökre kiírt közbeszerzési pályázatot két magyar cég nyerte el” – mondta 2017 novemberében Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, amikor a Kravtex átadta az első járművet a rá eső tízből.
Az Ikarus EAG által gyártott szűrőbuszra visszatérve, a feljelentésben olvashatók szerint azt az Ikarus EAG (akkor még Mabi Bus) 2015 közepén gyártotta, ezzel szerezte meg a szóló Modulók típusengedélyét. A jármű alvázszáma (VIN-száma) TT9108CS1FD114001 volt, a motorszáma pedig 22159849.

Fotó: Ivándi-Szabó Balázs
A buszt 2016-ban bérbe adták a BKV-nak, ahol 40 ezer kilométert futott, mielőtt visszakerült a Mabi Bushoz (amit akkor már Ikarus Egyedinek hívtak). A feljelentés szerint az Ikarus EAG ezt a járművet alakította át szűrőbusszá, az átalakításról a feljelentéshez fényképeket is csatoltak.

Fotó: Ivándi-Szabó Balázs
A feljelentés szerint a jármű az átalakítás során új alvázszámot kapott (TT9108CS1JD117001), illetve ekkor nullázták a futásteljesítményt, amit csak „manipulációval, vagy a műszerfal teljes cseréjével lehet megtenni”.

Fotó: Ivándi-Szabó Balázs
A feljelentés szerint a két jármű azonosságát, illetve azt, hogy a mammográfiás busz nem új, az átalakításról készült fotókon túl bizonyítják:
- Ugyanaz a motor van bennük, ugyanazzal a motorszámmal,
- A jármű egyéb főegységei (például: váltó, futómű, kompresszor, elektronikák) is rendelkeznek egyedi azonosítókkal, le lehet ellenőrizni, hogy ezeket mikor gyártották, és milyen alvázszámú járműhöz rendelték hozzá,
- A szűrőbusz üzemanyag-betöltő ajtaján rajta van a plomba, amilyet csak a BKV használ,
- A mammográfiás busz belseje több helyen BKV-kék.
A közbeszerzésben új szűrőegységekről volt szó
A feljelentés szerint „az új buszok szállítására vonatkozó szerződéses kötelezettség használt busszal történő teljesítése esetén a jogtalan haszonszerzés szándéka is egyértelmű”. Ami ezt illeti, a H1 Systems és a KEF közti szerződésben sehol nem szerepel, hogy a H1 Systemsnek új busszal kellene teljesítenie a rendelést. A közbeszerzés hirdetményében az áll, hogy a „Népegészségügyi Stratégia végrehajtásából eredő feladatok elvégzésére készülő új mobil szűrőegységek” beszerzéséről van szó, ám ebből szigorúan véve nem következik, hogy a szűrőegységek alapjául szolgáló buszoknak újaknak kell lenniük.
A H1 Systems és az Ikarus EAG közti szerződés ugyanakkor nem nyilvános, a Zoom.hu az ügyletre rálátó forrástól úgy értesült, abban egyértelműen az áll, hogy az Egyedinek új buszokkal kell teljesítenie a rendelést.
Kerestük az Egyedit a feljelentés kapcsán, nem kaptunk választ.
Az érintettek hallgatnak, állítólag az egy darab átadott busz is köddé vált
Ha már a teljes rendelésnél tartunk, a H1 Systems és a KEF szerződésében az áll, hogy a tíz darab szűrőbuszt legkésőbb a szerződés aláírása után 10 hónappal le kell szállítani. Csere András, a H1 Systems ügyvezetője 2017. szeptember 18-án írta alá a szerződést, vagyis a határidő 2018. július 18-án járt le.
Megkérdeztük az érintetteket, hány szűrőegység került átadásra, a következő eredményre jutottunk:
- A KEF semmit sem reagált megkeresésünkre,
- A egészségügyért felelős Emberi Erőforrások Minisztériuma semmit sem reagált megkeresésünkre,
- Az Ikarus Egyedi semmit sem reagált megkeresésünkre,
- A H1 Systems válaszolt: „Társaságunk a megkeresésében hivatkozott beszerzés alapján megkötött szerződésekben vállalt kötelezettségek megsértése nélkül nem tud a feltett kérdésekre válaszolni.”
Iparági forrásoktól úgy értesültünk, hogy egyetlen (a fent részletezett feljelentésben szereplő) busz átadására került sor, méghozzá a Katasztrófavédelem egyik telephelyén, az átadáson ott voltak az Ikarus EAG, a H1 Systems és a KEF képviselői. Forrásaink szerint a busz azóta köddé vált, nem tudni, hol van, pletykák vannak róla, hogy egy óbudai telephelyen látták.
Az Ikarus Egyedi gyára leállt, a cég csődben van
Az biztos, hogy a Kravtex teljesítette a maga részét, a szűrőbuszok járják az országot, a helyi sajtóorgánumokban rendszeresen meg is jelennek hírek arról, amikor megjelennek egyik vagy másik településen. A mammográfiás szűrőegységekről nem találhatóak ilyen hírek. Az Ikarus Egyedi csődvédelmet kért maga ellen, a gyártás leállt, sőt a hírek szerint gyakorlatilag már hónapok óta leállt. A cég legnagyobb megrendelése 180 darab csuklós Modulo volt a Volánnak és a BKV-nak, amiből 10-et tudott leszállítani (5-öt csak késve). A két közlekedési vállalat szerződést bontott az Egyedivel, amint ezt megtehették.
A H1 Systems és a KEF szerződése szerint a KEF 50 nap késés után állhat el a szerződéstől.
A késedelmi kötbér buszonként és naponta 350 ezer forint.
A meghiusulási kötbér (amit akkor kell fizetni, ha a KEF eláll a szerződéstől) át nem adott buszonként 35 millió forint. Egy busz ára egyébként 175 millió forint, vagyis a teljes, tízdarabos rendelés ára 1,75 milliárd forint. Azt nem tudni, a H1 Systems és az Ikarus EAG közti szerződésben milyen szankciókat kötöttek ki, vagyis hogy a H1 Systems mennyi kötbért követelhet az Egyeditől.
Az Egyedi csődvédelmet kért maga ellen, jelenleg fizetésképtelen. A cég 3,9 milliárd forinttal tartozik az MKB Banknak, a Volán 2,6 milliárd forint kötbért követelhet tőle, a BKV 344 millió forintot, a beszállítók 3 milliárd forintot. Mészáros Csaba, az Egyedi tulajdonosa és volt ügyvezetője ezeket a számokat tagadta, annak ellenére, hogy az MKB-s tartozásról maga számolt be a cég taggyűlésén, a két közlekedési vállalat kötbérigénye pedig egyértelműen kiszámolható a velük kötött szerződésből.