A csődbe ment Ikarus EAG tulajdonosa reagált a 10 milliárdos tartozásra, amit a Zoom.hu számolt a cégnek

A csődbe ment Ikarus EAG tulajdonosa reagált a 10 milliárdos tartozásra, amit a Zoom.hu számolt a cégnek

Mészáros Csaba, a nemrég csődbe menekült Ikarus Egyedi (Ikarus EAG) tulajdonosa és volt ügyvezetője tagadja, hogy a cégnek 10 milliárd forint tartozása lenne. A Zoom.hu írta meg, hogy az Egyedi felé a következő nagy követelések vannak:

  • 3,9 milliárd hiteltartozás az MKB Bank felé,
  • 3 milliárd forint tartozás a beszállítók felé,
  • 2,6 milliárd forint kötbértartozás a Volán felé,
  • 344 millió forint kötbértartozás a BKV felé.

Az Indexnek sikerült elérnie Mészáros Csabát, aki szerint a számok nem igazak, és

nem is lehet kötbérrel számolni, ha valaki nem vesz át egy szállítást.

Mint mondta, ennél a buszgyártásnál minden egyes munkaóra legálisan volt kifizetve és ez egy olyan közbeszerzés volt, amihez nem kötődik korrupció, nem is lett sikeres.

Az Index kérdésére Mészáros elmondta, hogy az Ikarus nehézségei nem rántják magával másik holdingját, az evopro-érdekeltségeket. Utóbbi – mondta el a tulajdonos – állami megrendelések nélkül 40 százalékban exportbevételekből él, tavaly 14 milliárd forintos forgalmat ért el.

Van olyan, hogy meghiusulási kötbér

Mészáros Csaba nyilatkozata több okból is meglepőnek mondható:

  • Se az Ikarus Egyedi, se Mészáros Csaba nem jelezte a Zoom.hu felé, hogy a fent említett cikkben valótlanságok szerepelnének, vagy bármilyen problémájuk lenne a tartalmával.
  • Az Ikarus Egyedi hetek óta a Zoom.hu egyetlen kérdésére sem válaszolt. Annyit sem, hogy a kérdésre nem válaszol.
  • A 3,9 milliárdos, MKB felé fennálló, lejárt hitelről maga Mészáros Csaba számolt be a társaság taggyűlésén, erről a Zoom.hu-nak megerősített információja van.
  • Az Egyedinek április 11-ig kellett volna leszállítania 150 csuklós Modulót a Volánnak. A Volán élve a szerződés adta jogával, július 11-én elállt a szerződéstől, mivel az Egyedi nem teljesítette a rendelést, és közölte, hogy kötbérigényét érvényesíteni akarja. A felek hallgatnak róla, hogy a Volán kapott-e akár egyetlen buszt is, de az Egyedi korábban azt ígérte, előbb a BKV-nak teljesít, szóval valószínűleg nem, esetleg pár darabot. Egy busz ára 86 millió forint, a szerződésben 20 százalékos meghiusulási kötbérben állapodtak meg. 150-szer 86 milliónak a 20 százaléka 2,6 milliárd.
  • A BKV ugyanekkor és ugyanilyen módon állt el a szerződéstől. A cég 10 buszt adott át a 30 darabos rendelésből. 20-szor 86 milliónak a 20 százaléka 344 millió forint.
  • A szerződés, amit az Egyedi eredetileg csak a Volánnal kötött (a BKV-t később vették be) itt olvasható. A kötbérezést és a szerződéstől való elállást a 14-, 15-, 16-os pontok részletezik.
  • A beszállítók felé fennálló, 3 milliárd forintos tartozás a cég pénzügyeire rálátó forrástól származik, de nem megerősített információ, ezért feltételes módban beszéltünk róla.