Összesen 10 milliárd forinttal tartozik a csődbe menekült magyar buszgyártó

Összesen 10 milliárd forinttal tartozik a csődbe menekült magyar buszgyártó

A nemrég csődbe menekült Ikarus Egyedi (Ikarus EAG) összesen 3 milliárd forinttal tartozik a beszállítóinak – tudta meg a Zoom.hu a cég pénzügyeire rálátó forrástól. Ha ez a szám helytálló, akkor a vállalattal szemben összesen már 10 milliárd forint követelésről lehet tudni. Ez a következőképp áll össze:

  • 3,9 milliárd hiteltartozás az MKB Bank felé,
  • 3 milliárd forint tartozás a beszállítók felé,
  • 2,6 milliárd forint kötbértartozás a Volán felé,
  • 344 millió forint kötbértartozás a BKV felé.

Milliárdokra rúg csak a csuklós Modulók utáni kötbér

Az MKB-s hitelt az Ikarus Egyedi annak a 180 darab Modulo csuklós busznak a legyártásához vette fel, amiket a Volán és a BKV rendelt tőle. A hitelszerződést kétszer meghosszabbították, a legutolsó határidő június 18-án járt le – legalábbis a Zoom.hu információi szerint erről számolt be Mészáros Csaba tulajdonos (és akkor még ügyvezető) a társaság június 22-ei taggyűlésén, ahol a csődvédelemről is döntöttek.

A Modulók leszállításáról a Volánnal és a BKV-val kötött szerződésben az szerepel, hogy ha az Egyedi nem szállítja le időre a buszokat, akkor a közlekedési cégek elállhatnak a szerződéstől, kötbérként pedig az át nem adott buszok árának 20 százalékára jogosultak.

A Volán és a BKV július 11-én bejelentették, hogy a szerződéstől elállnak, és a kötbérre igényt tartanak

(állami cégekről lévén szó másként felmerülne a hűtlen kezelés gyanúja). Az Egyedi 20 busszal tartozik a BKV-nak, 150-el a Volánnak (vagy majdnem annyival), egy busz ára 86 millió forint, így jöttek ki a fenti számok. Az Egyedi még megpróbálhat kibújni a kötbérfizetés alól vis maiorra vagy beszállítói késésekre hivatkozva, de a szerződés szerint erről menet közben tájékoztatnia kellett a megrendelőket. Kérdés, ezt megtette-e, a Volán és a BKV kötbérigény-bejelentése arra utal, hogy nem.

A két közlekedési vállalatnak lehetnek még kisebb követelései az Egyedivel szemben, közleményeikben utaltak egyéb, szerződéses kötelezettségekre, amiknek érvényt akarnak szerezni (például alkatrész-utánpótlásról lehet szó). Illetve az Egyedinek vannak még kisebb, függőben lévő megrendelései, de a fenti tételek a legnagyobbak.

Legalább a hitelezők felével meg kell egyezni a túléléshez

A céggel szemben követelések megoszlása azért nagyon fontos kérdés, mert a csődtörvény szerint egy csődeljárás alatt álló cég akkor úszhatja meg a felszámolást, ha meg tud egyezni (legalább) azokkal, akiknek a lejárt követelések fele, meg akiknek a még nem lejárt követelések negyede a kezében van. A többieknek el kell fogadniuk az egyezséget. Ha nem születik egyezség, a csődeljárásból felszámolás lesz.

Az Egyedi esetében ez azt jelenti, hogy az alábbi grafikonon legalább a követelések felének birtokosaival meg kell tudnia egyezni a felszámolás elkerüléséhez:

Ez több kombinációban lehetséges, például: az MKB és a beszállítók (egy része) elég, vagy a két közlekedési társaság és a beszállítók (egy része), vagy az MKB és a két közlekedési vállalat (de legalább a Volán).

Mindehhez hozzátartozik, hogy

a Volán és a BKV állami cégek, az MKB pedig kormányközeli bank

(egyéb tényezőkről nem beszélve: az MKB-t Orbán Viktor jobbkezének, Matolcsy Györgynek a jobbkeze, Balog Ádám vezeti). Persze elvileg a kormánynak nincs ráhatása se a közlekedési vállalatok, se az MKB döntéseire. A kormány egyébként stratégiailag kiemelt gazdálkodó szervezetté minősítette az Egyedit, ennek egyik legfontosabb következménye, hogy

a csődeljárást nem privát, hanem állami felszámoló fogja lebonyolítani,

vagyis fog például tárgyalni a hitelezőkkel.

Az egész Egyedi nem ér annyit, mint amennyivel tartozik

A 10 milliárdos tartozásállomány annak fényében nagyon nagy összeg, hogy az Egyedi közel sem ér ennyit. A cég tőkéje (két 2018-as tőkeemelés után) bő 116 millió.

Az Egyedi nem tette közzé 2017-es beszámolóját,

így nem tudni, mennyi eszköz (ingatlan, szerszám, befektetés, szellemi javak stb.) van benne. A 2016-os beszámolóban 4 milliárdot tüntettek fel. Mészáros Csaba ügyvezető 2017 végén egy magyar cégén keresztül megvette azt a cseh céget, ami az Egyedi többségi tulajdonosa, a vételár 5 milliárd forint volt.

Szó nincs a botrányból csődbe menekült buszgyártó megmentéséről

Egyébként a szivárgó információk szerint Mészáros Csaba rengeteg vagyonelemet kimentett az Ikarus EAG Kft-ből. A Zoom.hu úgy tudja, a szellemi tulajdonjogok (például a buszok tervei, engedélyei stb.) már nincsenek az Ikarus EAG Kft-ben. A HVG arról írt, az Ikarus EAG telephelye nincs a cég tulajdonában, azt egy másik Mészáros-érdekeltségtől bérli.

A cég értéke, a csődeljárás és a hitelezők szempontjából az sem mellékes körülmény, hogy az Egyedinek a Volán és a BKV szerződésbontása után nem maradt számottevő megrendelése.

Borítókép: Az Ikarus egyik Modulo busza / Fotó: MTI/Máthé Zoltán