Feljelentést tettek a csődbe menekült Ikarus EAG csuklós buszai ügyében

Feljelentést tettek a csődbe menekült Ikarus EAG csuklós buszai ügyében
  • Feljelentés érkezett a rendőrségre a minap csődbe menekült Ikarus EAG csuklós buszai ügyében ismeretlen tettes ellen.
  • A feljelentő szerint a buszok nem felelnek meg a jogszabályban meghatározott biztonsági és műszaki követelményeknek, így kimerítik a közúti veszélyeztetést, és a rendőrségnek meg kellene vizsgálnia, hogyan kaphatták meg egyáltalán az engedélyeket.
  • A típust a BKV állományából ismerő sofőrök szerint a buszok jók, legalábbis ideális körülmények közt, egyenes úton.
  • A sofőrök szerint a busz kanyarban “önállósodik” és billeg, túl nagy a farseprése, a csukló túlságosan kis elfordulást tesz lehetővé.

Egy magánszemély feljelentést tett a rendőrségen az Ikarus Egyedi (Ikarus EAG) által gyártott, a BKV használatában lévő Modulo 168d típusú csuklós buszok ügyében. A feljelentést a rendőrkapitányság „megküldte a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező BRFK Közlekedésrendészeti Főosztálya részére. A főosztályra a feljelentés megérkezett, vizsgálják annak tartalmát” – tudta meg a Zoom.hu a rendőrségtől. A válasz alapján a hatóság egyelőre még nem döntött a nyomozás elrendeléséről.

A feljelentés ismeretlen tettes ellen szól, közúti veszélyeztetés miatt,

hivatkozva a KRESZ azon szakaszára, amely kimondja, hogy „a közlekedésben olyan járművel szabad részt venni, amelynek műszaki-, biztonsági-, és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek”. A feljelentő ugyanis – aki saját bevallása szerint nehézgépjármű üzemeltetéssel és vezetéssel foglalkozik – úgy véli, hogy a buszok konstrukcióhibásak, nem elég biztonságosak, ezért felmerül a gyanú, hogy vagy nem rendelkeznek a szükséges engedélyekkel, vagy ha igen, akkor azokat nem szabályosan kapták meg, és nem felelnek meg a jogszabályi követelményeknek.

Kerestük az Egyedit a feljelentés ügyében, cikkünk megjelenéséig nem reagáltak. Az Egyedi, amely április óta 170 csuklós Modulóval tartozik a Volánnak és a BKV-nak, július 9-én bejelentette, hogy csődvédelmet kér.

Hivatalos: csődbe ment az Ikarus EAG

Hogyan kaphatták meg az engedélyeket?

A feljelentő azt állítja, utasként hét darabot kipróbált a BKV-nál futó csuklós Modulókból, és mindegyiknél ugyanazokat a problémákat tapasztalta, ezért gondolja, hogy konstrukcióhibáról van szó. Egyébként ez a BKV majd’ teljes flottája, a közlekedési vállalat korábban a Zoom.hu-val azt közölte, az Ikarus EAG 9 darabot szállított le az amúgy 30 darabos rendelésből, ezek közül 7-et állítottak forgalomba. A feljelentő a buszok kipróbálása után arra a következtetésre jutott, hogy „egy csuklós autóbusz, amely így viselkedik a közúton, és menet közben ilyen tulajdonságokat mutat, az

nem kaphatta volna meg az auditor szervezetek valamint a közlekedési hatóság jóváhagyását”

– olvasható a feljelentésben. „Mindenképpen szükségesnek tartanám a típusvizsgálati körülmények leellenőrzését” – írja a feljelentő.

Szerinte a BKV által forgalomba állított buszok típusbizonyítványát egy másik jármű típusbizonyítványából származtatták, egész pontosan a csuklós Modulo 168d prototípusáéból. Azonban az Ikarus EAG a Modulók hosszát 70 centivel csökkentette, ezáltal megváltoztak a busz kanyarodási tulajdonságai, súlyarányai és tengelyterhelései. Ráadásul az Egyedi a prototípushoz képest más becsuklásgátlót használt a buszokban. „Ilyen mértékű változtatások miatt a járművön el kellett végezni a teljes primer biztonsági rendszerek újbóli vizsgálatát (fék, kormányzás, becsuklásgátló, stabilitás stb). Ha ez megtörtént, úgy a vizsgáló szervezetnek észre kellett vennie ezeket a hiányosságokat. Nem elegendő egy »ugyanolyannak nevezett« jármű korábbi vizsgálati eredményeit felhasználni […] ezért azt sem tartom kizártnak, hogy az engedélyeztetés során történhettek a közlekedés biztonságát veszélyeztető szabálytalanságok” – olvasható a feljelentésben.

Nincs elég terhelés a középső tengelyen?

A buszok kipróbálása alapján a feljelentő úgy látja, hogy a középső tengelyen nincs elég terhelés, feltehetően a busz megrövidítése miatt. A túl kicsi tengelyterhelés miatt a középső kerekek tapadása nem megfelelő, ez fékezéskor komoly problémát jelenthet, illetve gyorsításkor is, főleg kanyarodásnál. A feljelentő szerint a busz hátuljának kitörésre való hajlama különösen a buszmegállókból való kiállásoknál nagy veszélyforrás, ez ugyanis „elfordított kormányállás melletti nagy nyomatékot igénylő mozgás”, és ha a busz hátulja a megállóból való kiállás során tör ki, veszélyeztetheti a megállóban állókat.

A feljelentő szerint

„tesztüzemben ez a fajta baleset már megtörtént,

hála Istennek személyi sérülés nélkül”.

A típust vezető sofőrök cseppet sem elégedettek

A BKV-nál hónapok óta forgalomban van az a pár csuklós Modulo, amiket az Ikarus Egyedi határidőre (illetve késve) átadott a közlekedési vállalatnak. A típust napi gyakorlatból ismerő sofőrök számtalan problémáról számoltak be, elsősorban épp a feljelentésben is szereplő okok, a buszok lerövidítése, és így a pocsékká vált menettulajdonságok miatt – foglalta össze a tapasztalataikat a Zoom.hu-nak Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke.

A busszal kapcsolatos gondok egyébként ismertek a BKV előtt, a nehézségekre már az oktatáson felhívják a sofőrök figyelmét, illetve bizonyos viszonylatokra, például a 3-as metró pótlására ki sem adják a járműveket.

A busz jó, amíg nem kell vele kanyarodni

A sofőrök tapasztalatai szerint kanyarodás közbeni gázadásnál a busz hajlamos „önállósodni”, ilyenkor el kell venniük a gázt, hogy a jármű egyenesbe álljon. A buszok szintezésével is lehet valami probléma, kanyarodás közben ugyanis oldalra dőlnek, dülöngélnek, amit nem lenne szabad nekik, sokszor úgy viselkednek „mint egy hajó”.

A csuklós Modulóknak hatalmas a farseprése, több mint egy méter.

A farseprés azt jelenti, hogy kanyarodás közben a csukló utáni rész kitér az ellenkező irányba, maga a jelenség teljesen normális egy csuklós busz esetében, a mértéke viszont már nagyon nem az, összehasonlításképpen a 435-ös Ikarusok (ezredforduló előtti konstrukcióról van szó) farseprése 20 centi. Az egy méter fölötti farseprés azt jelenti, hogy a busz kanyarodás közben átlóg a szomszéd sávba, megállóból való kiállás közben pedig besöpörhet a megállóba, mindez fokozott figyelmet igényel a sofőröktől, illetve nagyon megnehezíti a dolgukat, különösen a szűkös budapesti forgalomban.

A Modulók becsuklásgátlója csak a csukló 15 fokos elfordulását teszi lehetővé, ennél nagyobb állásnál a berendezés lekorlátozza a motor teljesítményét. Ez sokkal kisebb érték, mint más busztípusoknál, ráadásul a gyakorlatban nagyon kevés.

Például ha a megálló előtt vagy után jármű parkol, ennél nagyobb elfordulásra lehet szükség

a be- vagy kiálláshoz, illetve bizonyos forgalmi helyzetekben is a csukló nagyobb elfordulására lehet szükség. A sofőrök egy gombbal fölül tudják bírálni a becsuklásgátlót, azonban ezt a gombot a BKV leplombálta, használatáról a sofőröknek a műszak végén jelenteniük kell – mondta Naszályi Gábor. A Modulók próbajáratai alatt a feloldógombot menetenként átlag körülbelül hatszor kellett használniuk a sofőröknek.

Naszályi szerint a sofőrök konszenzusa nagyjából az, hogy a csuklós Modulo nagyon jó busz ideális körülmények közt, sík úton, erős a motorja. Egészen addig nincs vele semmi gond, amíg mondjuk kanyarodni nem kell vele.

A szakszervezetis sem érti, hogyan kaphatta meg az engedélyeket

Ami a feljelentést és az abban szereplő vádakat illeti, Naszályi Gábor azt mondta, „nem az ő asztaluk” eldönteni, hogy a csuklós Modulók megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak, és ha nem, hogyan kaphatták meg az engedélyeket. „Felhasználóként” azonban a típussal kapcsolatos tapasztalatok tükrében az a szubjektív véleménye: nem látja, egy ilyen paraméterekkel rendelkező busz hogyan kaphatott típusengedélyt.

Az Egyedi szerint a buszok megfelelnek az elvárásoknak

A csuklós Modulókat már akkor számtalan kritika érte, amikor az Ikarus EAG átadta az első darabokat a BKV-nak.

Az Ikarus Egyedi még áprilisban harcias közleményben reagált a vádakra, többek közt azt írták, a buszok „mind a járműre vonatkozó uniós és hazai jogszabályoknak, mind a megrendelői elvárásoknak, a kiírás feltételeinek megfelelnek. Az akkreditált minősítő szerv által kiadott típusbizonyítvány, a JÁFI-Autókut Kft. valamint a TÜV Rheinland-KTI Kft. mérési jegyzőkönyvei alapján a járművek biztonságosak”. A csuklós Modulo

„mind a design-t illetően, mind technikai színvonalát tekintve a legújabb konstrukciós trendeket követi és megállja a helyét az európai piacon”.

Reich Lajos, aki 2018 első felében volt ügyvezetője egy ideig az Egyedinek „átmeneti krízismenedzsment” feladatkörrel, április 25-én a Busexpo nevű buszos kiállítás „Magyar Buszgyártás” szekciójában védte meg a Modulók műszaki megoldásait:

dr. Reich Lajos BUSEXPO 2018. Magyar Buszgyártás Szekció