Az Ikarus EAG élére felszámolócégtől érkezett két új ügyvezető

Az Ikarus EAG élére felszámolócégtől érkezett két új ügyvezető
  • Két új ügyvezető kinevezéséről döntött az Ikarus Egyedi taggyűlése, Mészáros Csaba tulajdonos/ügyvezetőt pedig visszahívta a posztról – értesült a Zoom.hu.
  • A taggyűlés arról is döntött, hogy az Ikarus Egyedi csődvédelmet kér.
  • A két új ügyvezető egy felszámolócégtől érkezik, tagjai annak a csapatnak, amely az Egyedi “reorganizációját” hivatott levezényelni.
  • Az Egyedi 3,86 milliárd forinttal tartozik az MKB Banknak. A hitelszerződést már kétszer meghosszabbították, az utolsó határidő június 18-án járt le.
  • Mészáros Csaba elismerte, hogy az Egyedi jelenleg nem tud fizetni, ahogy azt is, hogy a gyártás gyakorlatilag leállt.
  • Az Egyedi legnagyobb, függőben lévő megrendelése 150+30 csuklós busz a Volánnak és a BKV-nak, a buszokat április 11-ig kellett volna leszállítania, június végén 9 átadott buszról lehetett tudni.

Június 22-e óta már nem Mészáros Csaba de facto tulajdonos vezeti az Ikarus Egyedi (Ikarus EAG) buszgyártót, ami 170 busszal tartozik a Volánnak és a BKV-nak, hanem két felszámoló – tudta meg a Zoom.hu. A cég ezen a napon tartott rendkívüli taggyűlést, ahol a tagok megszavazták Mészáros Csaba visszahívását az ügyvezetői tisztségből, egy lendülettel Molnár István és Ecsédi András ügyvezetői kinevezését. Ecsédi András és Molnár István az ÁFI Felszámoló és Vagyonkezelő Zrt-nél dolgoznak.

A taggyűlésen arról is döntöttek, hogy az Ikarus Egyedi csődvédelmet kér – erről a HVG már beszámolt. A Zoom.hu úgy tudja, a taggyűlésen hivatalosan az Egyedi cseh tulajdonosa, az Ikarus Asset Management a.s. kezdeményezte, hogy az ügyvezetést olyannak adják át „kizárólag reorganizációs célzattal”, aki ilyen tapasztalatokkal („reorganizáció, csőd, felszámolás”) rendelkezik. Mészáros Csaba személyesen tette hozzá az előterjesztéshez, hogy a „reorganizáció” nagy munkaigénye miatt a szakértő csapat két tagjának kellene ügyvezetői jogkört adni.

Közel 4 milliárddal tartoznak az MKB Banknak, fizetni nem tudnak

Mészáros Csaba a taggyűlésen tájékoztatta a cég tagjainak képviselőit arról, hogy a vállalat gyakorlatilag fizetésképtelen. A tájékoztatás ebben az esetben csak eufémizmus vagy szakzsagron, az Egyedi 99 százalékát tulajdonoló vállalkozások ugyanis áttételesen Mészáros tulajdonában állnak, a minimális részesedéssel rendelkező kisebbségi tulajdonosok pedig el sem mentek a taggyűlésre.

Mészáros tájékoztatása szerint az Egyedi 3,86 milliárd forinttal tartozik az MKB Banknak,

ami még 2017-ben adott hitelt ahhoz, hogy az Egyedi 180 csuklós buszt gyártson a Volánnak és a BKV-nak. A hitelszerződést kétszer meghosszabbították, a legutolsó határidő június 18-án járt le, és az Egyedi nem tud fizetni.

A fizetésképtelenség nem meglepő, a buszokat április 11-ig kellett volna leszállítani, a Zoom.hu a BKV-tól úgy értesült, kilenc darabot kaptak meg június végéig. A késés miatt az átadott buszok árából 25 milliót levontak. A Volán hallgat róla, kapott-e már akár egy darabot is a rendelésből, de az Egyedi korábban azt nyilatkozta, hogy először a BKV-nak szállítanak, úgyhogy valószínűleg nem.

Mészáros Csaba a taggyűlésen elismerte, hogy a gyártás gyakorlatilag leállt.

A katasztrofális állapotért Mészáros mindent hibáztatott, csak saját magát nem: beszállítói késéseket, közelebbről meg nem határozott „vis maior” körülményeket, a BKV és a Volán „nem támogató” magatartását.

Már csak a csődvédelem jelenthet kiutat

Az Egyedi egyébként nem tett eleget jogszabályi kötelezettségének, és nem tette közzé 2017-es beszámolóját, így nem tudni, pontosan hogyan áll a cég. A Zoom.hu úgy értesült, Mészáros Csaba a taggyűlésen 510 millió forintos veszteségről számolt be, ráadásul az MKB Bank 3,9 milliárdján túl rengeteg rövid lejáratú kötelezettségről. A helyzet ott tart, hogy

a beszállítók részéről „már folyamatosan számítani kell” fizetési meghagyásos eljárások, perek, felszámolási kérelmek megindítására.

Mindezek tükrében az Egyedi többségi tulajdonosa (vagyis Mészáros Csaba) és a cég vezetése (vagyis Mészáros Csaba) arra jutottak, hogy már csak a csődvédelem adhat lehetőséget a működés helyreállítására.

A cégközlönyben még nem jelent meg végzés arról, hogy a csődeljárás elindult volna, igaz, erre még van idő. Úgy tudjuk, az MKB Bank képviselői július 5-én gyárlátogatáson voltak az Egyedinél, úgyhogy van rá esély, hogy a buszgyártó (csődeljárásban vagy azon kívül) meg tud egyezni legnagyobb hitelezőjével. Különösen, hogy az MKB enyhén szólva kormányközeli pénzintézet (Balog Ádám vezeti, aki Matolcsy György jegybankelnök védence, Matolcsy meg Orbán Viktor deklarált jobbkeze), a kormány pedig eddig mindent megtett az Egyedi helyzetbe hozásáért, illetve helyzetben tartásáért. Persze nagy kérdés, mi lesz a beszállítókkal, információnk szerint sok céget hozott nagyon kellemetlen helyzetbe az Egyedi, a gyártó alkatrészeket rendelt a buszaihoz, amiket fizetésképtelenség miatt nem vesz át, a beszállítók viszont nem tudnak mit kezdeni az alkatrészekkel.

Az Egyedinek lett egy új tulajdonosa

A cégbíróságon az sem futott még át, hogy az Egyedinek nemrég lett egy új tulajdonosa, mármint olyan értelemben új, hogy Mészáros Csaba még egy cége szállt be. A nyilvános adatok szerint az Egyedi 98 százalékos többségi tulajdonosa a cseh Ikarus Asset Management a.s. (a volt Lugreda a.s.), ami februárban tőkét emelt az Egyediben, 58,5 millió forintra.

A valóság ezzel szemben az, hogy a cseh cégnek már csak 52 százaléka van az Egyediben,

megjelent ugyanis újabb tőkeemeléssel egybekötve az Ikarus Engineering Kft. 47 százalékos tulajdonosként.

Az Ikarus Engineering vadonat új cég, legalábbis ebben a formában. 2018 első felében jött létre Mészáros Csaba két érdekeltsége, az Evopro Bus Kft. és az Evopro Systems Engineering Kft. összeolvadásával és névváltoztatásával. Az Ikarus Engineering tulajdonosa a cseh Ikarus Asset Management, vagyis Mészáros Csaba.

Nagy változások történtek az Egyedi tulajdonosi körében

Mészáros Csaba CSM Holding nevű kft-je 2017 végén vette meg az Ikarus Egyedi cseh többségi tulajdonosát, a Lugreda a.s.-t, a kft. 2017-es beszámolójának tanúsága szerint szűk 5 milliárd forintért. A két céget azóta átkeresztelték.

A magyar buszgyártás omladozó bástyája 5 milliárd forintért cserélt gazdát

A magyar kft. neve Ikarus Wealth Management Kft. lett, a cseh részvénytársaságé pedig Ikarus Asset Management a.s. A magyar vállalat névváltása a cégközlöny tanúsága szerint 2017 decemberére datálódik, a cseh vállalaté 2018 márciusára. Az Egyedi tulajdonosi szerkezete jelen állás szerint tehát a következőképpen fest:

  • Az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (Ikarus EAG) tulajdonosa 52 százalékban a cseh Ikarus Asset Management a.s. (Ikarus AM),
  • Az Ikarus EAG tulajdonosa 47 százalékban az Ikarus Engineering Kft.
  • Az Ikarus Engineering tulajdonosa a cseh Ikarus AM.
  • Az Ikarus AM tulajdonosa a magyar Ikarus Wealth Management Kft. (Ikarus WM),
  • Az Ikarus WM tulajdonosa Mészáros Csaba.