A Mészáros- és Matolcsy-közeli MKB viheti az Ikarus Egyedi romjait

A Mészáros- és Matolcsy-közeli MKB viheti az Ikarus Egyedi romjait

Kormányzati berkekben azt fontolgatták, hogy a csőd szélére navigált Ikarus Egyedit kihúzzák a bajból, azonban az újabb mentőakció lekerült a napirendről, a cég június közepén tartott taggyűlése pedig úgy döntött: csődöt jelent – értesült a HVG.

A lap úgy tudja, az MKB Bank hitelezett 5,9 milliárd forintot az Egyedinek, egyre nagyobb a veszélye annak, hogy a cég nem tudja törleszteni a hitelt, így a bank rákényszerülhet a cég ingóságaira kivetett jelzálogjog érvényesítésére.

Az biztos, hogy az Egyedi az MKB Banknál vezeti a számláit, ami Matolcsy György és Mészáros Lőrinc közelébe sorolható.

Az MKB-t 2014-ben vásárolta fel az állam. A bank pocsék állapotban volt, évek óta hatalmas veszteségeket termelt, tele volt rossz hitellel. A bankot a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szanálta, az MKB újjászervezését jegybanki alelnökként Matolcsy védence, Balog Ádám vezényelte le, aki a bank 2016-os eladása után vezérigazgatója lett. Az ádásvétel (pontosabban annak utóélete) elég kalandosra sikeredett, jelen állás szerint az MKB 45 százaléka a Metis Magántőkealapé, amiről nem tudni, kinek a pénze van benne, de 2017 júniusa óta a Konzum Alapkezelő kezeli, aminek többségi tulajdonosa Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester, miniszterelnöki jóbarát. Az MKB 10 százaléka a Pannónia Nyugdíjpénztáré, 15 százaléka a munkavállalóké (köztük a vezérigazgatóé, Balog Ádámé), 20,19 százaléka a Bankonzult Kft.-é (vagyis Szemerey Tamásé), 9,81 százaléka a Promid Invest Zrt.-é, ami Balog Ádám cége.

Az Egyedi ügyvezetője, Mészáros Csaba (a két Mészáros nem rokon) egyébként 2017-ben öt milliárd forintért megvásárolta az Egyedit a vállalat cseh anyacégétől. Mészáros Csaba megváltoztatta a cseh cég nevét, meg azét is, amivel megvette a cseh céget, most már mindkettőben benne van, hogy „Ikarus”, meg hogy „vagyonkezelés”. Az Ikarus Egyedi új ügyvezetőt kapott, akinek a feladata saját bevallása szerint „átmeneti krízismenedzsment”.

A magyar buszgyártás omladozó bástyája 5 milliárd forintért cserélt gazdát

Az is teljesen biztos, hogy az Egyedinél nagyon-nagyon komoly bajok vannak:

  • Az Egyedi legnagyobb folyamatban lévő megrendelése 180 darab Modulo M168d csuklós busz. Ezeket április 11-re kellett volna leszállítani, a dolgok június 22-ei állása szerint 9-et adtak át a BKV-nak.
  • A rendelés nagyobb része, 150 darab a Volánnak menne, az Egyedi korábban azt közölte, először a BKV-nak teljesítenek, szóval valószínűleg a Volán még egy darabot se kapott.
  • A BKV kötbérezi az Egyedit, a késve átadott buszok árából már 25 millió forintot levontak.
  • Június végén az Egyedi elkezdett dolgozókat elküldeni a gyárból, ezt többen állítják, akik ott dolgoztak.
  • A gyárból érkező hírek szerint a helyzet katasztrofális, a buszgyártáshoz szükséges alapvető dolgokra sincs pénz, az alkatrészhiányról nem beszélve. Májusban előfordult, hogy a munkásokat pár nap kényszerszabadságra kellett küldeni.
  • Az Ikarus Egyedi április óta nem kommunikál a külvilággal, a sajtómegkeresésekre nem reagál, közleményeket nem ad ki. Legutóbb áprilisban azt közölték harciasan, hogy a Modulókat, amiket már le kellett volna szállítaniuk, folyamatosan szállítják le.