Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

A magyar buszgyártás omladozó bástyája 5 milliárd forintért cserélt gazdát

A magyar buszgyártás omladozó bástyája 5 milliárd forintért cserélt gazdát
  • Öt milliárd forintért cserélt gazdát a magyar buszgyártás bástyájának szánt Ikarus Egyedi cseh anyacége.
  • Az új tulajdonos Mészáros Csaba, az Egyedi ügyvezetője. Mészáros Csaba megváltoztatta a cseh cég nevét, meg azét is, amivel megvette a cseh céget, most már mindkettőben benne van, hogy „Ikarus”, meg hogy „vagyonkezelés”.
  • Az adásvétel legalább 2 milliárd forintos hitelfelvétellel járt.
  • Az Ikarus Egyedi új ügyvezetőt kapott, akinek a feladata saját bevallása szerint „átmeneti krízismenedzsment”.
  • A gyárból buszok nem nagyon gurulnak ki, elküldött melósok annál inkább, a szivárgó hírek szerint alkatrészhiány van, sőt az alapvető kellékekre sincs pénz.

Mészáros Csaba, az Ikarus Egyedi buszgyártó ügyvezetője öt milliárd forintot fizetett azért a cseh cégért, ami az Egyedi többségi tulajdonosa. Mészáros a CSM Holding nevű kft-jén keresztül vette meg a cseh Lugreda a.s.-t, a kft. 2017-es üzleti beszámolójából nagyon úgy tűnik, hogy hitelből. A beszámoló cash flow-t bemutató részében szerepel egy 2,026 milliárd forintos kölcsön, illetve egy 2,946 milliárd forintos „egyéb rövid lejáratú kötelezettség”, ami nagyjából pont kiadja a 4,9 milliárdos beszerzést.

A jelek szerint a cég a kétmilliárdos hitelből 650 milliót még 2017-ben visszafizetett,

volt ugyanis egy 650 milliós hiteltörlesztés, év végére pedig már csak 1,4 milliárd forint hiteltartozást tüntettek föl.

Nem világos, hogy Mészáros Csaba kitől vagy kiktől vette meg a cseh céget, és azon keresztül az Egyedit. A cseh cégadatok szerint jelenleg Mészáros magyar kft-je a tulajdonos, de hogy előtte ki vagy kik voltak, az nincs feltüntetve (részvénytársasági cégformáról van szó). Szemerey Tamást, Matolcsy György unokatestvérét lehetett a cseh cég mögött sejteni, Mészáros és Szemerey az Evopro-csoporton keresztül kapcsolódnak egymáshoz.

Az sem világos, Mészáros cége honnan szerzett kölcsönt. Annyi biztos, hogy Mészáros kft-je az MKB Banknál vezeti a számláit, ami Matolcsy György és Mészáros Lőrinc közelébe sorolható (a két Mészáros nem rokon).

Az 5 milliárd forintos vételár viszont reálisnak tűnik. Az Egyedi nem tette közzé a 2017-es beszámolóját, ahogy az kötelessége lett volna, így nem tudni, hogyan alakultak a pénzügyei abban az évben. 2016-ra 4 milliárd forintnyi eszközállományt jelentettek, vagyis akkor ennyi érték legalább volt a cégben. Igaz, volt benne 3,2 milliárd forint adósság is.

Kerestük az Egyedit a tulajdonosi szerkezetében bekövetkezett változások ügyében, választ nem kaptunk.

Az Egyedi tulajdonosi hálója „Ikarus” és „vagyonmenedzselés” lett

Az Egyedi mögött álló két céget egyébként Mészáros Csaba átkeresztelte. A magyar kft. neve Ikarus Wealth Management Kft. lett, a cseh részvénytársaságé pedig Ikarus Asset Management a.s. A magyar vállalat névváltása a cégközlöny tanúsága szerint 2017 decemberére datálódik, a cseh vállalaté 2018 márciusára. Az Egyedi tulajdonosi szerkezete jelen állás szerint tehát a következőképpen fest:

  • Az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (Ikarus EAG) tulajdonosa 98 százalékban a cseh Ikarus Asset Management a.s. (Ikarus AM),
  • Az Ikarus AM tulajdonosa a magyar Ikarus Wealth Management Kft. (Ikarus WM),
  • Az Ikarus WM tulajdonosa Mészáros Csaba.

Az Ikarus WM életében a névváltáson és a cseh cég megvásárlásán kívül még egy fontos esemény történt: áthelyezte a székhelyét Rábacsécsényről Budapestre, a Hauszmann Alajos utca 2-es szám alá. Erre a címre van bejegyezve az Evopro-csoport is, aminek fő cégében, az Evopro Holding Zrt-ben Mészáros Csaba többségi részvényes. Az Ikarus Egyedi egyik elődcége, a Mabi-Bus az Evopro-csoportból vált ki, ahogy onnan vásárolta ki Szemerey Tamás is Növekedési Hitelbankját (akkor még Evobanknak hívták).

Az Egyedi kapott egy tőkeemelést

2018 első fele az Ikarus Egyedi számára még eseménydúsabb volt, mint az Ikarus WM számára.

Fontos változás történt februárban, amikor a tulajdonosok tőkét emeltek benne, 11,9 millióról 58,5 millióra. A 98 százalékos tulajdonos, Mészáros Csaba cseh Ikarus AM-je 10,77 millió forint készpénzt tett bele az Egyedibe, valamint 45,56 millió forintot követelésátruházás formájában, ez azt jelenti, hogy az Ikarus AM-nek valaki tartozott ennyi pénzzel, a cég ezt a követelést áttette leányába.

Az Egyediben van még 1-1 százalék részesedése két cégnek, a Lanta-Consulting Kft-nek és az Albatric Kft-nek. A Lanta egy hátfalváz állító készülékkel és egy hátsórelációüveg-sablonnal járul hozzá az Egyedi tőkéjéhez, az Albatric egy műanyaghegesztővel, egy targoncával, meg egy tolólappal.

Az Egyedi kapott egy krízismenedzsert

A másik nagy változás, hogy új ügyvezető érkezett az Egyedihez, Reich Lajos. Reich régi motoros, legalábbis a menedzserkedésben, volt a GE Healthcare magyarországi kutatás-fejlesztési vezérigazgatója, aztán általános igazgatója, 2013-ban az év infokommunikációs menedzserének választották. A buszgyártásba saját bevallása szerint szűz kézzel érkezett.

2018. április 25-én előadást tartott a Busexpo nevű buszos kiállítás „Magyar Buszgyártás” szekciójában. Előadásában az Egyedi körüli pénzügyi problémákról nem beszélt (pedig volt már bőven), műszaki szempontból védte a sokat kritizált csuklós Modulókat. Az április 25-ei dátum fontos, április 11-én járt le ugyanis a határidő, amikorra az Egyedinek le kellett volna szállítania 180 darabot az említett csuklós Modulókból, de csak ötöt adott át.

dr. Reich Lajos BUSEXPO 2018. Magyar Buszgyártás Szekció

Az is érdekes, hogy a LinkedIn-profiljába azt írta, az Egyedinél „átmeneti krízismenedzsment” volt a feladata. Reich azt mondta, januárban kezdett az Egyedinél, a LinkedIn-profiljában júniussal lezárta a kapcsolatot. A cégközlönyben áprilisban vezették be ügyvezetőnek februári hatállyal, arról egyelőre nem tettek közzé végzést, hogy már ne dolgozna ott.

Az Egyedinél van krízis bőven

Akár az Egyedinél dolgozik még Reich Lajos, akár nem, az biztos, hogy van ott bőven krízis, amit menedzselni kell. Csak úgy nagy vonalakban:

  • Az Egyedi legnagyobb folyamatban lévő megrendelése 180 darab Modulo M168d csuklós busz. Ezeket április 11-re kellett volna leszállítani, a dolgok június 22-ei állása szerint 9-et adtak át a BKV-nak.
  • A rendelés nagyobb része, 150 darab a Volánnak menne, az Egyedi korábban azt közölte, először a BKV-nak teljesítenek, szóval valószínűleg a Volán még egy darabot se kapott.
  • A BKV kötbérezi az Egyedit, a késve átadott buszok árából már 25 millió forintot levontak.
  • Június végén az Egyedi elkezdett dolgozókat elküldeni a gyárból, ezt többen állítják, akik ott dolgoztak.
  • A gyárból érkező hírek szerint a helyzet katasztrofális, a buszgyártáshoz szükséges alapvető dolgokra sincs pénz, az alkatrészhiányról nem beszélve. Májusban előfordult, hogy a munkásokat pár nap kényszerszabadságra kellett küldeni.
  • Az Ikarus Egyedi április óta nem kommunikál a külvilággal, a sajtómegkeresésekre nem reagál, közleményeket nem ad ki. Legutóbb áprilisban azt közölték harciasan, hogy a Modulókat, amiket már le kellett volna szállítaniuk, folyamatosan szállítják le.