A BKV közbeszerzést írt ki a buszain és trolijain üzemelő klímák javítására és karbantartására, beleértve a klímák hűtöközeggel való feltöltését – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. A megbízás két évre szól majd, a szerződések hosszabbíthatóak lesznek. Az ajánlatokat július 26-án bontják.
Legutóbb a közlekedési vállalat 2017-ben írt ki közbeszerzést erre a feladatra, az csak részben volt eredményes. A kiírás öt részből állt annak megfelelően, hogy milyen gyártmányú klímák vannak a BKV járművein, az öt részből mindössze egyre sikerült szerződést kötni, a Webasto gyártmányú klímákra vonatkozóra, a többit eredménytelennek nyilvánították, mert csak érvénytelen ajánlatok érkeztek.
A mostani kiírás négy részből áll, a Webastók karbantartására és javítására nem lehet pályázni, azokra a BKV 2017. októberében leszerződött a Webasto Thermo&Comfort Hungária Kft.-vel 30 millió forintért. Azok a gyártmányok, amikhez most (is) karbantartót keresnek:
- Sütrak (244 jármű),
- Thermo King (87 jármű),
- Safkar (15 jármű),
- Konvekta (130 jármű).
Miért és mennyire van túl meleg a buszokon?
A meleg idő beköszöntével évről évre menetrendszerűen polémia indul arról, hogy mennyire és miért van túl meleg több-kevesebb tömegközlekedési járművön. 2018-ban a Közlekedő Tömeg robbantotta a bombát, amikor kiposztolták a Facebookra, hogy 33 fokot mértek egy BKK-s busz utasterében.
Az RTL Klub megkeresésére a BKV nem árulta el, hogy mekkora a rossz klímával közlekedő buszok aránya, csak annyit közöltek, hogy “a szezon előtt mindig ellenőrzik a járművek klímáit, a hibákat pedig a lehető leghamarabb kijavítják.”
A BKV az Indexszel azt közölte, “az autóbuszok működő klímával állnak forgalomba, ám az üzemeltetés során, napközben előfordulhat, hogy a rendszer meghibásodik”. A BKV szerint előfordulhat, hogy a berendezés működik, de nem az elvárt hatásfokkal. Ezt leggyakrabban a nyitott utastéri ablakok vagy a megállókban kinyíló ajtókon beáramló meleg levegő okozza. A közlekedési cég szerint ugyanakkor a nyári szezon előtt az autóbuszok légkondicionálói teljes körű karbantartáson esnek át, a klímás szezonban pedig folyamatosan szervizelik őket.
“Előfordul, hogy menet közben romlik el, de az változó, hogy hány olyan busz van, ami még műszakilag rendben van, de a klíma már nem működik” – mondta az ügyben az RTL Klubnak Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke.