Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Egy brutális, intellektuális hullámvasút lett a Westworld második évada

Egy brutális, intellektuális hullámvasút lett a Westworld második évada

A Westworld első szezonja csupán előjáték volt a folytatás láttán. A hatásmechanizmus kicsit megváltozott, de a kirakós maradt. Írói bravúr, igazi csemege. Évadkritika.

A Westworld vadonatúj második évada kapcsán minden kedden, 19 órakor élő Westworld-kibeszélőműsorral jelentkezünk a Zoom.hu Facebook-oldalán, amelyben nemcsak a sorozat aktuális epizódjával foglalkozunk, hanem meghívott szakértő vendégeinkkel megbeszéljük, mi várható a robotikában, elveszik-e az androidok a munkánkat, meg úgy általában milyen jövő vár ránk. A tizedik, évadzáró rész kapcsán klasszikus kibeszélőt tartottunk vendégeinkkel: Tóth Csabával, a Republikon intézet stratégiai igazgatójával, Nagy Gergely református lelkésszel, valamint Becságh Dániellel, a Roboraptor főszerkesztőjével. A műsort itt lehet követni, az írott évadkritikáért lentebb kell görgetni:

Figyelem, az évadkritika spoilermentes, de csak egy darabig és csupán a második szezon történéseit illetően. A jelzett rész után olvasás csak saját felelősségre.

A Westworld rebootja az egyik legjobb dolog, ami a sorozatgyártás műfajával történhetett. Michael Crichton, a legendás Jurassic Park írója amikor 1973-ban elkészítette első rendezését, a Westworld – Feltámad a vadnyugatot, akkoriban is bénácskának tűnt, viszont az alapötlete megfogta annyira a HBO kreatív döntéshozóit, hogy 2014-ben láttak benne fantáziát a feldolgozáshoz. Ehhez megnyerték a rossz filmet még nem író (Mementó, A tökéletes trükk, A sötét lovag) Jonathan Nolant (Chritopher Nolan öccsét), illetve annak nejét, Lisa Joy-t, hogy csináljanak vele bármit. Ehhez még csatlakozott executive-ként a mystery boxok koronázatlan királya, J.J. Abrams, a végeredmény pedig egy Lost óta nem látott brutális sorozat lett, ami az első rész óta beszédtémát szolgáltat a redditezőknek.

Fotó: HBO

Az első évad csavarjait viszont hamar le is lőtték a kommentelők, nem véletlen, hogy a nagy redditező Nolan trollkodott is egyet, hogy feltett csak nekik egy videót, ami „elmeséli” az egész második évadot. Természetesen a vidi csak utal dolgokra, nem lő le semmit, még akkor sem, ha snittjei az elején megegyeznek azzal, amit az évadnyitó epizódban is látunk. Viszont a hatásmechanizmus változott, nem egy poénra lett felhúzva az évad (a fiatal William és a Man in Black ugyanaz a személy), hanem rögtön vállalta azt, hogy a szezonnyitóban

megmutatott legalább 5 történetszálat, különböző időszakokból.

A szemléletváltásra szükség is volt, hiszen kétszer nem lehet ugyanazt a poént elsütni, vagyis a nézőt az orránál fogva vezetni, hogy lineáris eseményeket néz, miközben 30 év választja el a két idősíkot. Sőt, a második évad nemcsak végigveszi a szinte teljes idővonalat, de meg is mutatja, milyen mély a nyúl ürege. Ugyan az évadban az első szezon utolsó momentuma (a mészárlás éjszakája) és a két héttel későbbi események közötti történések a leghangsúlyosabbak, visszaugrunk 30 évvel korábbra is, sőt megismerjük, miként lett a Delosé Westworld, milyen események zajlanak még a színfalak mögött, továbbá milyen parkok léteznek a vadnyugati tematikájú vidámpark mellett.

Maradt viszont, hogy van egy összefoglaló címe az évadnak (az előzőnek A labirintus, a mostaninak Az ajtó), vagyis a szereplőknek egyrészt keresniük kellett valamit, és el kellett jutniuk A-ból B-be. A második évadban talán nyögvenyelősen történik, hogy a szezonvégi nagy csavarhoz mindenki akkor kerüljön ugyanoda, amikor kell, de ennek ellenére nagy írói bravúr az egész szezon.

Fotó: HBO

Ilyen tekintetben a Westworld rétegsorozat a javából, nem gyorsan darálható és nem való háttértévézésre sem, hiszen az utolsó ruhafoltnak is jelentősége van, oda kell figyelni mindenre. Igenis agyalni kell rajta, beszélni róla, hogy mégis mit látott az ember. Emiatt megértem azokat, akik szerint túl kitalált, túl flikkflakkos minden, és inkább egy forgatókönyvírói faszverés, mintsem szabad folyású történetfolyam. Pedig a Westworld pont ezektől lesz igazi csemege.

Az a fajta, amiről csak utólag tűnik fel, hogy az első évad eseményei olyanok, mintha csak egy tízrészesre húzott pilot lett volna az egész, egy rövid prológus ami valami fontosabbnak terít meg. Az a vicces, hogy a másodikat látva is igaz marad. A tétek nagyok, ahogy a fordulatok is, de van egy bigger picture, ami egyelőre rejtve maradt. Ennek ellenére kulináris remek, intellektuális kaland, olyan grandiózus vállalkozás, amit még épp elbír a tévéképernyő.

És innentől spoilerek.

Az első szezon végén elértünk oda, hogy az androidok alkotóik fölé kerekedtek. A második évad emiatt már törvényszerűen azt kellett, hogy bemutassa,

miként működik az élet október 23-a után, amikor a kormány türelme már elfogyott és behívta az orosz tankokat.

Ehhez mérten Nolanék finoman adagolták a rejtélyeket és inkább karakterközpontúra fazonírozták a történéseket, a konteók mellett inkább a szereplőket érintő mini-cliffhangerek határozták meg az epizódokat. A sorozatba ráadásul az is belefért, hogy két filler epizóddal hergeljen: a Shogunworld ötödik részben való bemutatása leginkább azt szolgálta, hogy a Westworld saját magából csináljon pastiche-t, a 8. rész a Szellemnépség vezetőjének, Akecheta eredettörténetével pedig a történet jobb megértését akarta szolgálni (hogy végre valamit ne Anthony Hopkins Robert Fordja meséljen el).

Ez az epizód viszont közel sem volt annyira öncélú, mint a Shogunworldben történtek (amelynek szereplői valószínűleg a harmadik évadban térnek vissza) és igazán egzisztencialista síkra terelte az egész sorozatot (ha addig nem lett volna eléggé az). Akecheta egy önmagát és teremtőjét kereső tépelődő hős lett, mellette talán James Delos robinzonádját és életre keltésének 149 próbálkozását körbejáró rész volt az évad teteje. Ezek is jól mutatják, hogy az előző évadban látottaknál is jobban jelent meg a

  • ki ember?
  • mi tesz minket emberré?
  • mi a tudat?

kérdéskörök taglalása, ami mellé odacsapódott a Delos háttérben való ármánykodása is.

Fotó: HBO

Dolores mindeközben Halálosztó lett, akinek egyetlen célja az lett, hogy vendettát vegyen az őt és társait ért sérelmeken, és ehhez mindenen keresztülgázol, még szerelmét, Teddy-t is képes volt beáldozni (aki aztán önkezűleg vetett véget életének és a Mátrixba került). Karakterét viszont nem igazán sikerült árnyalttá tenni, apja miatti vergődése egyáltalán nem tette szofisztikáltabbá, bármennyire is lakozik benne valami egyszerre Dolores és Wyatt narratívájából.

Emellett izgalmas, hogy miközben Maeve az előző évadban leginkább mindenkit megölt volna, erre a szezonra sokkal emberibb lett (még szuperadmin képessége ellenére is) és

a forradalmiság másik frakcióját képviseli, ami már jóval pacifistább, mint Doloresé.

Az ő szálát sikerült izgalmassá tenni, kételyeivel igazán megfogható karakter lett, a narratíva író Lee Sizemore-ral pedig igazán jó párost alakítottak, utóbbi pedig igazi comic relief karakterré vált (leszámítva az évadvégi epizódban látott felesleges hősködését).

A szezon szerencsére sok kérdés végére pontot tett, Nolan ígéretéhez híven kerek évadokban gondolkodik, és csak annyi cliffhangert hagyott a harmadik évadra, ami mindenképpen kötelező, és egyben muníciót is ad a reddit népének. Egyébként már csak azért is kellett a post credit jelent Williammel, mert egyedül ő nem jár be lezárt utat. Végigszenevdi magát 10 részen át, hogy végül nem tudjuk, mit vár az Ígéret Völgyétől.

A sorozat most vélhetően kicsit pihenni megy, iparági pletykák szerint Chripstopher Nolan és Lisa Joy még most írja a harmadik évadot, a forgatás jövőre kezdődhet, műsorba pedig 2020-ban kerülhet. Mondjuk, ha ugyanolyan magas színvonalú lesz a harmadik évad is, mint az első kettő, ebből csak mi, nézők profitálhatunk. Az írók egyébként elárulták (az egyértelműt), lévén, hogy maradtak lakók a parkban, visszatérünk még Westworldbe, de a sztori nagy része a vidámparkon kívül játszódik majd.

Hogy Dolores forradalma célt ér, az nem kérdés, hiszen a post credit jelent elég csúnya posztapokaliptikus jövőt tár elénk.

Az egyes epizódokról itt írtunk korábban:

Westworld, 2. évad, 1. rész

Westworld, 2. évad, 2. rész

Westworld, 2. évad, 3. rész

Westworld, 2. évad, 4. rész

Westworld, 2. évad, 5. rész

Westworld, 2. évad, 6. rész

Westworld, 2. évad, 7. rész

Westworld, 2. évad, 8. rész

Westworld, 2. évad, 9. rész