Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

A börtön Oszkár-díjas író, rendező, színész ölte meg három éve a 18 éves bobai lányt

A börtön Oszkár-díjas író, rendező, színész ölte meg három éve a 18 éves bobai lányt

Két év együttjárás után megölte 18 éves barátnőjét. Másfél évvel később a világot jelentő deszkákon ünnepelte a közönség. A bűnéről akkor persze nem beszélt.

Letartóztatása után másfél évvel sztárként ünnepelte a közönség a II. Országos Börtönszínházi Találkozón a József Attila Színház színpadán. Besöpörte a legjobb darabért és a legjobb főszereplőnek járó díjat a Szerepcsere, ami egy tökös TEK-esnek készülő, többszörösen aberrált nyomozó fiktív történetét bemutató krimivígjáték. Utcahosszal verte a mezőnyt.

Ott és akkor még a darab író-rendező-főszereplője készségesen nyilatkozott a sajtónak, vállalta a nevét és pózolt a kamerák előtt, mintha csak az Oscar-gálán lett volna. Csak arról nem volt hajlandó beszélni, hogy miért került rács mögé.

Miért a börtönben kellett megírnia a művét,

ami amúgy egy közepesen gyenge előadásként bármely színház repertoárjában megállta volna a helyét?

A választ akkor csak kevesen tudták, de ők is hallgattak. Idén május végén aztán az is kiderült, miért nem árulta el, hogy miért került előzetesbe szűk másfél évvel az előtt.

Mert ő a bobai gyilkos.

T. Gábor, a börtönszínház találkozó sztárja(volt) az a mentőápoló, aki 2015 nyarán saját otthonában meggyilkolta 18 éves barátnőjét, majd – kezdetben sikeresen – mindenkivel elhitette, hogy a lányt valójában baleset érte, megcsúszott és lezuhant a pincébe. Mielőtt eszméletét vesztette volna, még kétségbeesve felhívta őt, hogy segítsen. Ő pedig rohant hozzá, de már nem tudott segíteni.

MTI Fotó: Beliczay László

Csak hetekkel később derült ki, hogy ebből egy szó sem volt igaz. Az orvos szakértői véleményből merőben más történet rajzolódott ki.

A nem jogerős ítéletből tudjuk, hogy T. Gábor két évvel korábban ismerkedett meg későbbi áldozatával egy elsősegélynyújtó tanfolyamon.

Bár a férfinek élettársa volt, ez nem akadályozta meg abban, hogy viszonyt kezdjen az akkor 16 éves lánnyal.

Arról, hogy ők járnak, a tinilány legszűkebb baráti körében is csak kevesen tudtak, de azt ők sem hitték, hogy komoly kapcsolat alakult ki köztük.

2014-ben T. Gábort független önkormányzati képviselővé választották Bobán, a lány édesapját pedig alpolgármesterré. A apjának szemet szúrt, hogy a kislánya túl sokat van a nála tíz évvel idősebb férfi társaságában, de – de mivel ismerte T. Gábort – azt hitte, kapcsolatuk szigorúan szakmai. A lánya akkoriban éppen egy elsősegélynyújtó versenyen készült indulni, azt hitte, a felkészülésben segít neki T. Nem is feltételezte, hogy másról lenne szó.

2015 nyarán a pár addig sem felhőtlen kapcsolata végérvényesen megromlott. T. Gábor vélhetően már korábban is többször megverte fiatal kedvesét, de valahogyan minden esetet sikerült titokban tartani. Azon a nyáron azonban a lány már nem akarta beérni a fiatal szerető szerepével. Azt akarta, hogy T. szakítson akkor már állapotos élettársával.

Ezt követelte a férfitől a gyilkosság napján is: hagyja ott az élettársát és vállalja a kapcsolatukat végre a külvilág előtt. Állítólag nem válogatta meg a szavait, sem akkor, amikor T. Gábor szidta, sem akkor, amikor az élettársáról és annak magzatáról beszélt.

T. Gábor feldühödött és a lány otthonának nappalijában véresre verte kedvesét, majd magára hagyta. Biciklivel hazaindult. Vallomása szerint közben jutott az eszébe, hogy ezt már nem fogja megúszni. Ha a lány magához tér, feljelentheti és akkor mindennek végre, a mentős karrierjének éppúgy, mint az önkormányzati képviselőségének, és Bobán végleg leírhatja magát.

Visszament a házhoz, felhívta magát az eszméletlen lány telefonjáról, a magatehetetlen testet levitte a pincébe.

A lány fejét egy gerendába verte, hogy látható nyoma legyen, mitől vesztette el az eszméletét, majd megfojtotta.

Később felhívta a lány apját, majd Boba polgármesterét és a mentőket.

Amikor bajtársai a helyszínre érkeztek, ő még a pincében volt. Azt hazudta, már tíz perce próbálja újraéleszteni a lányt, de hiába. A mentősök akkor már csak a halál beálltát tudták megállapítani.

Mivel ott és akkor mindenki elfogadta, hogy szerencsétlen baleset történt,

T. okkal reménykedhetett abban, hogy megússza a gyilkosságot. Még aznap este elindult új barátnő után nézni.

Néhány héttel később azonban az orvos szakértő megállapította az idegenkezűséget (vagyis azt, hogy gyilkosság történt), sőt, még azt is, hogy T. Gábor a mentők megérkezésekor csak imitálta, hogy elsősegélyt nyújtott a lánynak.

T. Gábort letartóztatták. Így került a szombathelyi fegyintézetbe, ahol már 2008 óta működik dráma- és színjátszókör, és ahol a vasvári színház számos tagja mellett olyan szaktekintélyek segítették színpadra állítani a fogva tartottak műveit, mint Jordán Tamás Kossuth-díjas színész, rendező, Balogh József költő, esztéta és Devecseri Zoltán költő.

T. szinte azonnal nekilátott a Szerepcsere megírásának. A darab egy dühkitörésein uralkodni képtelen, ám esténként egy rendőrséghez közeli melegbárban női ruhában éneklő nyomozó története, akinek a főnöke megígéri, ha beépül a helyi börtön elítéltje közé és leleplezi a már-már a fegyintézet működését is veszélyeztető belső lopások elkövetőit, tökös TEK-est farag belőle, és akkor teljesülhet a legfőbb vágya, hogy jelentkezhessen a terrorelhárításhoz.

Ám a titkos akció már a kezdetén félresiklik. A zuhanyzóban ellopja a fedett nyomozó öltönyét egy női ruhában előállított perverz (őt alakítja T. Gábor).

Ettől kezdve tévedések vígjátéka az egész, megspékelve persze egy sor börtöngeggel, egy kis sünözéssel, és A nézésével, meg a járásával, ez utóbbi is, persze, rendőrökre hangszerelt verzióban…

MTI Fotó: Beliczay László

T. Gábor a 2016-os Börtön Színházi Találkozón joggal tarolt. Sikerének azonban – érthetően – nem mindenki tudott örülni. Áldozata ismerősei döbbenten nézték a híradókban a T. Gábort tapsoló színházi közösséget. A sztárrá lett rab-író-rendező-színész az ő szemükben csak egy aljas gyilkos volt.

Mások kétségbe vonták, hogy valóban T. Gábor írta a darabot. Hihetetlennek tartották, hogy „egy ilyen kegyetlen, számító gyilkos”, aki lényegében azért ölt, hogy ne derüljön fény eltitkolt kapcsolatára egy fiatal lánnyal, képes lehet-e egyáltalán egy fordulatos darabot megírni.

Végh József kriminálpszichológus szerint minden további nélkül. A bűntényt indulatból követte el. Félholtra verte áldozatát, majd amikor felfogta, hogy mit tett és annak mik lehetnek a következményei, visszatért a tetthelyre, hogy eltüntesse a nyomait. Ekkor ölte meg a lányt és állította be a történteket balesetként. Lényegében folyamatosan menekült a felelősség elől. Előbb a kapcsolat felvállalása, majd a bántalmazás, végül a gyilkosság miatt őt terhelő felelősség elől menekült.

Végh József kriminálpszichológus Fotó: Veres Viktor

Ez azonban Végh szerint

nem zárja ki, hogy ne lehetne képes alkotni, logikusan szerkeszteni vagy élvezetesen írni, ha nem indulatból cselekszik.

T. Gábornak, ahogyan az az óta megszüntetett Népszabadságnak fogalmazott, „korábban már volt köze a színházhoz”. Kecskeméten kísérletezett a színészmesterséggel. Ha másodfokon helybenhagyják az első fokú ítéletet, amely szerint bűnös aljas indokból, védekezésre képtelen személy sérelmére elkövetett emberölés bűntettében, és egy rendbeli, életveszélyt okozó testi sértés bűntettében, lesz 25 éve írni és rendezni. És bízzunk benne, hogy amikor T. Gábor majd 56 évesen – vagy kedvezményekkel korábban – szabadul, azoknak lesz igazuk, akik szerint jót tehet az elítéltek személyiségfejlődésének a börtönszínészkedés.

Borítókép: II. Országos Börtönszínház Találkozó; T. Gábor, Turi Gábor. Fotó: Neményi Márton