Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Másfélszer annyi Magyar Hang fogy, mint Magyar Idők

Másfélszer annyi Magyar Hang fogy, mint Magyar Idők

A Magyar Nemzet egykori munkatársai által szerkesztett hetilap ötödik száma már egy kis szerkesztőségben készült. A második példány 6500 példányban fogyott el. A Zoom.hu-nak nyilatkozó szakértő szerint a közösségi finanszírozás legalább annyira kockázatos, mint nem kormánybarát médiában hirdetni. 

„Alapvetően otthoni munkára rendezkedett be mindenki, de öt céges számítógépet is használunk. Egy másfél szobás lakást bérlünk, ez üzemel jelenleg szerkesztőségként. Itt tördeljük az újságot, már kávéfőzőnk is van” – mondta a Zoom.hu-nak a Magyar Hang főszerkesztője.

Fotó: Halász Nóra

Jelképes fizetés

György Zsombor hozzátette, az egykori Magyar Nemzet munkatársai által szerkesztett hetilapot továbbra is Pozsonyban nyomják. Magyar nyomda az elejétől fogva nem vállalta a pénteken ötödik számával jelentkező újság előállítását. Kérdésünkre válaszolva elmondta: a második lapszámról kaptak adatot a terjesztésért felelő Lapker Kft.-től, 4700 szám fogyott az üzletek polcairól.

Ha ehhez hozzávesszük az előfizetőket és a kiadói értékesítést, akkor összesen 6500 példány kelt el.

Ugyan a Magyar Idők nem auditálja magát, de a Zoom.hu piaci információi szerint ez a 6500 példány az állami hirdetésekkel kitömött kormánypárti napilap eladott lapszámainak éppen a másfélszerese. György Zsombor szerint a 6500-as szám nem reménytelen, de még kevés, rengeteg munka vár rájuk, hogy feljebb tornásszák. Hozzátette: néhányan már utaltak a közösségi finanszírozáson keresztül, mástól tárgyi ajándékot, például széket kaptak. Komoly támogatójuk azonban nincs, a hirdetők továbbra is elkerülik őket. A legnagyobb bevételük tehát üzletekben történő értékesítésből származik. Az utcán is árulnak a munkatársak, pár száz példányt adtak el így. Eddig mindenki ingyen dolgozott lapon, ám Györgyék próbálnak valamilyen jelképes fizetést kigazdálkodni. Ott azonban még nem tartanak, hogy versenyképes bért adjanak a kollégáknak.

Nincs piac

„Jelenleg nem is beszélhetünk valódi médiapiacról, ugyanis nem csak az állami hirdetések fogytak el. Ma már nem csak az újonnan induló médiumok kezdenek el közösségi finanszírozásban gondolkodni.

Elsőként az Átlátszó, őket követte a Direkt 36, kifejezetten ügyes kampányokkal még túl is teljesítették a kitűzött célokat” – mondta Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője.

Ma már ott tartunk, hogy a 444.hu és a Hvg.hu is elment ebbe az irányba. Hiába nagy olvasottsággal rendelkező médiumok, a piac nem funkcionál. Szerinte egy reklámozónak érdeke lenne ezeken az oldalakon hirdetni, de a magyar média egy ideje nem működik piaci alapon. Szomorú tendenciákat mutat, hogy ehhez a módszerhez kell nyúlni. Kiemelte, ugyanazok az emberek támogatják a 444-et, akik a Szabad Pécset vagy a Magyar Hangot, így ez a piac is beszűkül egy idő után. Szerinte nagy kockázatot vállal az, aki közösségi finanszírozásban gondolkodik. Azt azonban nem szabad elfelejteni, hogy a médiabevételek egy része mindig is a fogyasztóktól származott.

Polyák Gábor médiajogász. MTI Fotó: Soós Lajos

„A piaci szereplők évek óta mondják, hogy az állami reklámnak nem csak önmagában van értéke: üzenetet is közvetít, hogy hol érdemes hirdetni. A harmadik kétharmadban nem találni olyan vállalkozót, aki arra adná a fejét, hogy olyan sajtóban hirdet, amelyik nem kormánypárti.

Ma hatalmas üzleti kockázatot vállal az, aki nem baráti médiában hirdet. Egyetlen kivétel ez alól az RTL Klub”

– tette hozzá a a szakértő.

Borítókép: Halász Nóra