Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

Fővárosi városnéző buszos tender: a nyertes csak a szerződéskötésre vár

Fővárosi városnéző buszos tender: a nyertes csak a szerződéskötésre vár

Minden várakozást felülmúlóan sok pénzt ajánlott a budapesti városnéző buszos tender győztese, így ha Budapest még május végén aláírja a szerződést, akkor a koncessziónak köszönhetően a nyáron már elkezdődik a szolgáltatások fejlesztése, a főváros pedig több forráshoz jut. Bár áprilisban egyszer elnapolták az aláírást, ez a tender botrányoktól mentesen, az összes piaci szereplő elindulásával zajlott, a kiírást pedig hosszas szakmai konzultáció és piackutatás előzte meg.

Évek óta áldatlan állapotok uralkodnak a fővárosi városnéző buszok piacán: zajos, büdös régi buszok félig kihasználva, nem mellesleg, az egész nem túl vonzó a sajtpapírjegyeket kéz alól áruló értékesítőkkel. Ezt a helyzetet először 2016-ban próbálta rendbe rakni a főváros egy 20 évre szóló koncesszióval. A tenderre még nem is érkeztek ajánlatok, de mind a piaci szereplők, mind a Gazdasági Versenyhivatal tiltakozása után inkább visszavonták a kiírást. 2017 őszén újból nekifutottak Tarlósék a tendereztetésnek, amely minden jel szerint jobban sikerült, mint a korábbi, ugyanis egyik szereplő sem tiltakozott és mindenki adott be ajánlatot. Sőt, egyes szereplők úgy nyilatkoztak, hogy turisztikai szempontból nézve kifejezetten szakmai a tender, amely jelentősen fejlődött az egy évvel korábbi verzióhoz képest. Ez utóbbi kevésbé meglepő, hiszen a fővárosnak végre volt annyi esze, hogy független, piaci szakértőket kért fel, hogy alaposan világítsák át mind a hazai, mind a nemzetközi piacot, végezzenek piackutatást és határozzák meg a leendő nyertestől elvárható igényeket.

A rendcsinálás mellett azonban a pénzügyi szempontok is érvényesek,

így a szakértői csoportot arra is felkérték, hogy pénzügyi modellezés alapján tegyenek javaslatot a koncesszió anyagi elvárásaival kapcsolatban. Ennek egyik oka, hogy a főváros jelenleg mindössze évi pár tízmillió forintot szed össze a területhasználati díjakból, amit a buszos cégek fizetnek, illetve mivel a jegyértékesítés sem követhető precízen nyomon, ezért az is kérdéses, hogy a befizetett adó hogyan aránylik a valós forgalomhoz viszonyítva.

Bár a főváros állítja, hogy nem a puszta pénzügyi szempontok játszottak szerepet az értékelésben, hanem az általános szolgáltatási és műszaki színvonal tartós növelése, azért az új tenderben immár nem volt szégyenlős a főváros: évi 180 millió forintot kért. Azonban a nyertes pályázó konzorcium (Program Centrum Kft. – Mr Nilsz) évi 300 milliót ígért, plusz egyéb hozzájárulásokat. Ám – mint ahogy az elhangzott – az ajánlatokat bíráló bizottság nemcsak ezt értékelte, hanem az is számított, hogy ki hány nyelven szolgáltat, mennyire biztosítja, hogy az utasok a megállókhoz közel gyalog fedezzék fel a várost, hány ügyfélszolgálati pontjuk van, illetve hány olyan várost ajánlottak, ahol a megvásárolt jegyek ellenében partnerkedvezmény vehető igénybe. Az ajánlattevőknek részletes pénzügyi és szakmai koncepciót kellett kidolgoznia, amelyek alapján főváros azt vizsgálta, hogy az ajánlatban igért megajánlások valóban, ellentmondásmentesen, megvalósíthatóak-e, betartva a főváros által előzetesen meghatározott valamennyi igényt. (A nyertes konzorcium az értékelő ív szerint valóban a szolgáltatásokra és a nem a megajánlott koncessziós díj összegével szerezte a legtöbb pontot.)

Az eredeti forgatókönyv – azaz a Közgyűlés napirendi pontjai – szerint április vége felé már szerződtek volna a nyertessel, azonban ezt elnapolták, így május végén kerülhet sor az aláírásra, azaz pont a piac igazi beindulásának időpontjában.

A halasztás oka nem ismert, de forrásaink szerint nem az áll mögötte, hogy a főváros megpróbálna kitáncolni a közbeszerzésből, hiszen az elég nehéz és költséges lenne:

Budapest milliárdos kártérítési pert kockáztat, ha nem állja ígéretét.

Az sem mellékes, hogy az eddigi tapasztalatok alapján egy kiírás lebonyolítása majd az eredményhirdetés minimum egy évet vesz igénybe. És akkor nemcsak a kimaradó több százmillió forintról beszélnénk, hanem az elavult buszok egészségkárosító hatásáról és forgalomterheléséről, hiszen a piaci szereplők leállnának a további fejlesztésekkel, mert a főváros tétovázása hatalmas zavart okozna a piacon.