Foci VB 2018 Meccsek Hírek Csoportok
A csoport M Gy D V G+ G- P
Oroszország 1 1 0 0 5 0 3
Uruguay 1 1 0 0 1 0 3
Egyiptom 1 0 0 1 0 1 0
Szaúd-Arábia 1 0 0 1 0 5 0
B csoport M Gy D V G+ G- P
Irán 1 1 0 0 1 0 3
Portugália 1 0 1 0 3 3 1
Spanyolország 1 0 1 0 3 3 1
Marokkó 1 0 0 1 0 1 0
C csoport M Gy D V G+ G- P
Franciaország 1 1 0 0 2 1 3
Dánia 1 1 0 0 1 0 3
Ausztrália 1 0 0 1 1 2 0
Peru 1 0 0 1 0 1 0
D csoport M Gy D V G+ G- P
Horvátország 1 1 0 0 2 0 3
Argentína 1 0 1 0 1 1 1
Izland 1 0 1 0 1 1 1
Nigéria 1 0 0 1 0 2 0
E csoport M Gy D V G+ G- P
Szerbia 1 1 0 0 1 0 3
Brazília 1 0 1 0 1 1 1
Svájc 1 0 1 0 1 1 1
Costa Rica 1 0 0 1 0 1 0
F csoport M Gy D V G+ G- P
Mexikó 1 1 0 0 1 0 3
Dél-Korea 0 0 0 0 0 0 0
Svédország 0 0 0 0 0 0 0
Németország 1 0 0 1 0 1 0
G csoport M Gy D V G+ G- P
Belgium 0 0 0 0 0 0 0
Anglia 0 0 0 0 0 0 0
Panama 0 0 0 0 0 0 0
Tunézia 0 0 0 0 0 0 0
H csoport M Gy D V G+ G- P
Kolumbia 0 0 0 0 0 0 0
Japán 0 0 0 0 0 0 0
Lengyelország 0 0 0 0 0 0 0
Szenegál 0 0 0 0 0 0 0

Odüsszeusz egyáltalán nem volt leleményes, ha tíz évig tartott hazajutnia

Odüsszeusz egyáltalán nem volt leleményes, ha tíz évig tartott hazajutnia

A Katona József Színház évadbeli utolsó premierje, az Ithaka a héroszok héroszának történetét emeli kortárs köntösbe, lerombolva nimbuszát.

Kötelező olvasmány. Ez az állandósult szókapcsolat hihetetlen viszolygást vált ki sokakból, lévén, hogy az intézmény igencsak felülbírálásra szorulna. De mivel az oktatás az egyik legkonzervatívabb intézmény, emiatt hihetetlenül nehéz bármiféle változást eszközölni. Pedig igen nagy szükség van rá, hiszen be kell látnunk, hogy változó világunkban annyi erős inger éli a mai kor tizenévesét, hogy számukra a kötelezők olvasása legtöbbször egy szükséges rosszat jelent, amin ha gyorsan túl vannak, jár érte a jeles osztályzat.

A kötelező olvasmányok listája ráadásul még mindig olyan, mint 1977-ben, azt pedig be kéne már látni, hogy a jelenlegi kronologikus felosztásuk nem halad a korral. A kilencedikeseknek szánt Odüsszeia Devecseri Gábor fordításában is kemény dió, hiszen hexameterekben írt szövegezése bonyolult egy 14 éves gimnazistának, ezért nem meglepő, ha helyette rövidített formában vagy képregényben olvassák, esetleg filmen pótolják. Klasszikus mivolta ugyan megkérdőjelezhetetlen, de irodalomoktatásban betöltött szerepén változtatni kell.

Fotó: Horváth Judit

Mint ahogy színházi feldolgozásain is. A jambikus szövegek és az archaizáló szöveg önmagában már kevés színpadon, ennek megfelelően az Odüsszeia alapján most Závada Péter és Szabó-Székely Ármin szövegezett új darabot, amely átértelmezi a héroszok héroszát, a férfiideál, apa, férj, politikus, felfedező, filozófus, womanizert. Ezt nem én fogalmazom meg, hanem maga a darab, az Ithaka, amely azt pedzegeti hogy

Odüsszeusz ugyan húsz éven keresztül vágyott Ithakába, de a legrövidebb útnál mindig jobban érdekelte, hogy mi várja a szomszédos szigeten. A végső kérdés pedig az, hogy lehet-e a bolyongás egyfajta életforma, vagy előbb-utóbb muszáj hazamenni?

Odüsszeusz „megpróbáltatásai” pedig még hangsúlyosabbá válnak azáltal, hogy körülötte csak nők jelennek meg, a darab narrátora, Pallas Athéné (Mészáros Blanka), a férjét hazaváró Pénelopé (Rezes Judit), Kalüpszó (Fullajtár Andrea), Nauszikaá (Rujder Vivien), Küklopsz (Kiss Eszter), Kirké (Ónodi Eszter), Szirén (Jordán Adél), valamint anyja, Antikleia (Bodnár Erika).

Fotó: Horváth Judit

Ezek alapján még jobban látszik, hogy Odüsszeuszt amellett, hogy Poszeidón átka sújtotta, annyira nem kell sajnálni. Bár hazavágyott, nőkben, ételben, italban, kalandban gazdag 20 évet élt, és ezek között volt pár necces szituációja, elég csak a Szkülla és Kharübdisz közötti no-win vergődésre gondolni, azért nem volt olyan rossz neki. Ez az Odüsszeusz a jelenkor 40-es menedzseri attitűdjének lenyomatát is őrzi, egy olyan férfi képét, akinek megvan mindene, de virágról virágra száll.

Nagy Ervin Odüsszeuszként pedig igazi showman ebben a szerepben, meggyőzően alakítja, hogy a hérosz magát is meggyőzte arról, igazi áldozat. Mészáros Blanka is emlékezetes Pallas Athénéként, színpadi jelenlétéhez rengeteget ad hozzá az, ahogyan a testével bánik, ha kell, ugrál, szaltózik, spárgázik. Jordán Adél szirén-énekével ismét bizonyítja milyen isteni hangja van, Rujder Viviennek pedig a legjobb poén jut az előadáson („Na uszikálunk?”).

A darab ráadásul hihetetlenül látványos, a képeken is látható, a karácsonyfa díszítésre emlékeztető ezüst szalagok megvilágítása igazi nagy kékség hatását kelti, Odüsszeusz elszigeteltségét ábrázolandó. Ennél talán csak Kirké, vagyis Ónodi Eszter színpadi monológja közben történtek hatásosabbak.

Az egész darabot átjárja némi feminista szellem, igazán új értelmezést nyújtva az eredeti műnek, ráadásul a rendező Székely Kriszta úgy fogta meg a szereplőket és a történéseiket, hogy a különböző epizódok legyenek kidomborítva, kevésbé fontos a lineáris sztorimesélés. Olyan aspektusait ragadta meg az Odüsszeiának, amely a kötelező irodalmak iskolai feldolgozásánál is fontos lenne.

Ithaka: Katona József Színház

Odüsszeusz: Nagy Ervin
Pallasz Athéné: Mészáros Blanka
Pénelopé: Rezes Judit
Kalüpszó: Fullajtár Andrea
Nauszikaá: Rujder Vivien
Küklopsz: Kiss Eszter
Kirké: Ónodi Eszter
Antikleia: Bodnár Erika
Szirén: Jordán Adél

Rendező: Székely Kriszta

Az Ithakát ebben az évadban az alábbi időpontokban játsszák még:

június 5., kedd;
június 7., csütörtök;
június 8., péntek
június 18., hétfő
június 21., csütörtök

Kiemelt kép: Horváth Judit