Tisztelt Olvasók! A zoom.hu internetes híroldal 2018. december 21-én megszűnt. A domain a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül és az egyes írások nem kommentelhetőek. - STRAT-POL Kft.

A jó tömegközlekedés menti meg Budapestet attól, hogy tragikus legyen a légszennyezettség

A jó tömegközlekedés menti meg Budapestet attól, hogy tragikus legyen a légszennyezettség

Nem sokkal azután, hogy az Európai Bizottság Magyarország ellen is pert indított, mert gyakorlatilag semmit sem tesz azért, hogy jobb legyen az ország levegője, elkészült a Wuppertal Institute felmérése, ami a Greenpeace megbízásából készült, és 13 európai nagyvárost vizsgált légszenyezettségi szempontból.

A vizsgált városok között szerepelt Budapest is, és a kilencedik helyet csípte meg, ami nem tragikus, de ha a vizsgált szempontok közül kivették volna a tömegközlekedést, akkor a magyar főváros tényleg szinte behozhatatlan lemaradásban lenne Európa élvonalához képest.

A kutatásban azt vizsgálták, hogy milyen egy városban a levegő minősége, milyen a tömegközlekedés fejlettsége, mennyire biztonságos a gyalogos és kerékpáros közleekdés, hogyan szervezik a közlekedést (díjköteles behajtási zónák, parkolóhelyek száma és a parkollási díjak, közösségi autó- és biciklikölcsönzés, stb.), valamint hogy az adott városban mennyire elterjedt a gyalogos, kerékpáros közlekedés.

„A levegő tisztasága és a közlekedésbiztonság között szoros kapcsolat van. A tanulmány rávilágít arra, hogy ha fenntartható módon fejlesztik egy város tömegközlekedési infrastruktúráját, akkor az emberek tisztább levegőt lélegezhetnek, és az utak is biztonságosabbak lesznek a kerékpáros és gyalogos közlekedés számára” – idézi Stoll Barbarát, a Greenpeace nemzetközi Tiszta Levegő-kampányának felelősét a felmérésről szóló Greenpeace-közlemény.

„Itt az ideje, hogy a magyar kormány hatékony intézkedéseket tegyen a légszennyezettség csökkentése érdekében. Évtizedek óta minden évben több ezren halnak meg itthon idő előtt a rossz levegő miatt. Azt várjuk a most felálló kormánytól, hogy lépjen fel hatékonyan a szennyező dízeljárművek használata ellen, és támogassa a környezetbarát tömegközlekedés, valamint a kerékpáros és gyalogos infrastruktúra fejlesztését” – idézi ugyanez a közlemény Simon Gergelyt, a Greenpeace vegyianyag-szakértője.

Borítókép: Budapest, 2018. január 19. Modulo M168 D típusú Ikarus buszok a BKV hazai gyártású metrópótló buszainak átadásán a közlekedési vállalat XI. kerületi Hamzsabégi úti telephelyén 2018. január 19-én. MTI Fotó: Balogh Zoltán