Megvan az első kisbolygó, ami másik naprendszerből származik – menetiránnyal szemben kering

Szülőhelye a Triangulum-galaxisban, az NGC 604 régió bölcsőjében lehet, amely 2,7 millió fényévre van a Földtől. A neve: 2015 BZ509.

A 2015 BZ509 jelű aszteroida a Jupiter pályáján kering a Nap körül az összes többi égitesttel ellentétes irányban – ez a Naprendszer első olyan kisbolygója, ami másik csillagrendszerből érkezett, és itt is maradt.

Eddig úgy volt, hogy az Oumuamua az első olyan ismert aszteroida, amely egy másik csillag körüli bolygórendszerből érkezett a Naprendszerbe. Egy, a Royal Astronomical Society folyóiratában hétfőn publikált kutatás azonban rámutatott, hogy míg az Oumuamua csak egy átutazó, amely 2020 körül elhagyja a Naprendszert, a három éve felfedezett 2015 BZ509 jelű aszteroida állandó jelleggel telepedett le a bolygórendszerünkben.

The first retrograde co-orbital asteroid: 2015 BZ509 (video 1)

The green ellipse is the orbit of 2015 BZ509 around the Sun, the blue orbit is Jupiter’s, and the other planets are shown in grey. The green dots represent the path of the asteroid as seen from the reference frame of Jupiter. The Sun is at the center of the frame.

Fathi Namouni kutatásvezető szerint a körülbelül három kilométer átmérőjű kisbolygó rögtön a Naprendszer 4,5 milliárd évvel ezelőtti keletkezése után csatlakozhatott hozzánk egy másik csillagrendszerből. Szülőhelye a Triangulum-galaxisban, az NGC 604 régió bölcsőjében lehet, amely 2,7 millió fényévre van a Földtől.

Ha az aszteroida a Naprendszer szülöttje lenne, akkor a többi égitesttel megegyező irányban keringene a Nap körül – olvasható a tanulmányban, amely szerint ugyanakkor rejtély, hogy miért kering retrográd irányban a kisbolygó.

“Más csillagrendszerekből származó kisbolygók migrációja azért fordul elő, mert a Nap csillagok egy csoportjában keletkezett, ahol mindegyiknek megvoltak a saját bolygói és kisbolygói. A csillagok közelsége, amelyet felerősített a bolygók gravitációs ereje, elősegítette aszteroidák bevonzását más csillagrendszerekből” – írja Helena Morais, a kutatócsoport tagja.

The first retrograde co-orbital asteroid: 2015 BZ509 (video 2)

The path of asteroid 2015 BZ509 relative to Jupiter is shown in green for several orbits. The Sun is the yellow sphere, Jupiter is the large planet in the foreground centre, and the light blue circle traces out Jupiter’s orbit around the Sun. Jupiter is moving counter-clockwise (to the right in this view).

A tanulmány szerint a Naprendszer első állandó és másik csillagrendszerből származó aszteroidájának felfedezése segíthet többet megérteni a bolygók keletkezéséről és a Naprendszer fejlődéséről.

A kutatást amerikai, olasz és német csillagászok végezték az arizonai LBT-teleszkóp segítségével. (MTI)